סין: מכירות ה-iPhone ייפגעו אם טראמפ יכריז מלחמת סחר

לאחר בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית מתחילה סין להתעמת עם איומי הבחירות שלו בדבר הטלת מכס גבוה יותר על הסחורה המיוצאת אליה, ומבטיחה שמשמעות מהלך שכזה תפגע, למשל, במכשיריה של אפל

מחכים בציפייה. צילום: BigStock

דונלד טראמפ, הנשיא הנבחר ה-45 של ארצות הברית, פיזר הבטחות גדולות בזמן מסע הבחירות שלו, ובראיון לתכנית "60 דקות" שהעניק ביום א' – הראשון שנתן לתקשורת מאז היבחרו – סיפק כמה תובנות לגבי עתידן של חלק מהבטחותיו.

שאלת המחויבות לאחת מההבטחות – נדר שהשמיע טראמפ בקמפיין שלו להכריז על סין כמניפולטורית מטבע, ולגבות מכס של 45% על היבוא שלה – נותרה עדיין פתוחה.

נכון לעכשיו, פחות משבוע מאז הבחירות, בייג'ינג מחדדת את עמדתה בנושא ומגיעים ממנה קולות שטוענים – אם טראמפ יעלה את המכס, סין תשיב במלחמה על ידי בלימת המכירות של ה-iPhone , כמו גם את מכירות כלי הרכב והמטוסים.

דובר משרד החוץ הסיני, לו קאנג, התנסח באופן דיפלומטי כשאמר: "אני חושב שכל פוליטיקאי אמריקני – אם יציב את האינטרסים של העם שלו ראשונים – יאמץ מדיניות שמועילה לשיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי בין סין וארצות הברית".

הסחר סין-ארצות הברית ישותק

הממשל הסיני דאג להעביר את המסר שלו באופן חד ועוקצני בהרבה באמצעות שופר המדיה שלו, עיתון הגלובל טיימס (Global Times) הממלכתי, שבו התפרסם מאמר מערכת אשר בין השאר נכתב בו כי הממשלה הסינית אמרה שמכירות ה-iPhone "יסבלו" אם הנשיא הנבחר טראמפ ינהג בהתאם לאיומיו באגף המכס שלו, כשייכנס לבית הלבן בינואר הקרוב.

"אם טראמפ יטיל תעריף 45% על יבוא סיני, סחר סין-ארצות הברית ישותק", נכתב בעיתון.

"סין תנקוט בגישה של מידה כנגד מידה אם כך", הוסיף וקבע המאמר ואף הרחיב והדגים שסין "תצווה שהזמנות בואינג (Boeing) יוחלפו באיירבוס (Airbus). מכירות כלי רכב ו-iPhone מארצות הברית לסין יספגו מפלה וייבוא סויה ותירס מארצות הברית ייעצר. סין יכולה גם להגביל את מספר התלמידים הסיניים הלומדים בארצות הברית. טראמפ, כאיש עסקים ממולח, לא יהיה כל כך תמים".

עמדה לוחמנית בנושאים בינלאומיים

אבל מאמר המערכת הביע גם סקפטיות בנוגע לכך שלטראמפ תהיה אפילו הסמכות להחליט על תעריפי מכס גדולים יותר, וכינה את ההבטחה להגדלה לכדי 45% שפיזר טראמפ חלק מ"רטוריקת הקמפיין". "הסמכות הגדולה שיש לנשיא ארצות הברית היא להטיל תעריפים של עד 15% למשך 150 ימים על כל הטובין המיובאים", נטען במאמר.

כלכלנים אומרים כי בעוד שלטקטיקות האגרסיביות של טראמפ בנוגע לסחר עם סין עלולות להיות השלכות מזיקות על כלכלת ארצות הברית והכלכלה העולמית, תהיה להן גם השפעה רבה נוספת – תוצרת בעלות נמוכה של יצרניות אחרות פשוט תמלא את החלל שייווצר.

בראיון שלו ב-60 דקות טראמפ לא ציין כלל את סין, אבל הוא כן רמז על נקיטת עמדה לוחמנית בנושאים בינלאומיים, כאשר נשאל כיצד ינהג כנשיא. טראמפ ענה ואמר, "כשאני מסתכל על העולם ואתה רואה איך במקומות שונים מנצלים את ארצנו, ואני אומר זאת בגאווה רבה, זה הולך להיות קודם כל אמריקה".

אפל: משקיעה בסין וזקוקה לה

כספים רבים של אפל (Apple) נמצאים בסין. החברה הימרה והשקיעה מיליארד דולרים בשירות שיתופי הנסיעות הסיני Didi Chuxing מוקדם יותר השנה, למשל. לאחרונה הכריזה הענקית גם כי תבנה מרכז מחקר חומרה בבייג'ינג  בהשקעה של 45 מיליון דולר.

על פי דו"ח הרבעון השלישי שלה, אפל רשמה 8.9 מיליארד במכירות בסין, ואלו מהוות כ-21% מסך הכנסותיה. בעוד שבכלכלתה חלה האטה, סין עדיין נתפשת כמנוע צמיחה חשוב בעבור מכשירי ה-iPhone של החברה, בתקופה שבה מכירות הטלפונים החכמים קפאו על שמריהם בשווקים אחרים ומפותחים יותר.

לא משחקים משחקים

בעוד שארצות הברית מטילה כמה חובות פדרליות מנדטוריות על הסחורה הסינית, סין מנהלת מספר תעריפים משמעותיים על מוצרים אמריקנים: לדוגמה, על ייבוא מכוניות מארצות הברית היא משלמת כ-20% מכס, שנקבעו לצורך סיוע בהגנה על יצרניות המכוניות הסיניות.

טראמפ מוצא בנוהל הזה חוסר הוגנות עמוק ומאשים את סין בכך שהיא "אונסת" את ארצות הברית. "אני הולך להנחות את נציג הסחר של ארצות הברית להביא מקרי סחר נגד סין, הן במדינה הזאת והן ב-WTO ׁ(ארגון הסחר העולמי – ג"פ)", אמר טראמפ בעצרת בחירות באוגוסט.

"בכוונתי לאכוף את החוקים שלנו, והם יודעים שזה יגיע. הם חייבים להבין שאנחנו לא משחקים משחקים עוד, רבותיי. אנחנו לא משחקים משחקים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים