ניו-יורק: אפל מנסה לחסל הצעת חוק שעשויה להקל בתיקון מכשירי iPhone

הצעת חוק חדשה מנסה לקדם את הזכות של גורמים עצמאיים לתקן מכשירים של ענקיות ההיי-טק ● בתגובה מפעילה הענקית מקופרטינו לובינג חזק לחיסול ההצעה וקבירתה בדפי ההיסטוריה

מחכים בציפייה. צילום: BigStock

הצעת החוק החדשה שהוגשה במדינת ניו יורק ונקראת "חוק התיקון ההוגן" (Fair Repair Act), נועדה לעזור למתקנים עצמאיים שאינם מוסמכי אפל (Apple) לקבל את הלגיטימיות לפעולתם, כמו גם אפשרות לגישה לחלקי חילוף אלקטרוניים מקוריים.

הצעת החוק אינה מתמקדת רק במוצרי אפל. באופן כללי דורשת ההצעה שיצרניות חומרה יהפכו את הוראות התיקון והחלפים לכאלו שימצאו גם ברשות הציבור. אם תעבור על ידי המחוקקים במדינה, הצעת החוק יכולה לפתוח גישה לתיקונים עצמאיים לגיטימיים, ולא רק במדינת ניו יורק – קבלת החוקיות במדינה אחת תאפשר לשחרר את המידע ואת ההפצה גם לשאר הארץ.

הנחיות נוקשות ובלתי מתפשרות לתיקון מכשירים

מכשירי iPhone אינם מבוטחים מפני נזק שנגרם להם במגע עם מים. כשילדיה של ג'סה ג'ונס הפילו בטעות את הטלפון לשירותים, היא הייתה בטוחה שהוא כבר לא ישוב לעבוד, ואמנם המכשיר נדלק אך סירב להיטען. ג'ונס לא ויתרה ובשיטוט בפורומים שונים גילתה שמה שגרם לסמארטפון של אפל שלא להיטען היה צ'יפ הטעינה שהתקלקל. היא התעסקה עם המכשיר שנתיים, ולבסוף הצליחה לגרום לו לשוב ולעבוד.

"לא רציתי לוותר על השימוש בטלפון רק בגלל שהוא לא נטען. זה נראה כמו בעיה פתירה", הסבירה ג'ונס, שהפכה לבסוף לאחת ממומחי תיקון מכשירי ה-iPhone החדשניים הבכירים ביותר שפועלים בשוק השחור הכלל עולמי של עסקי תיקוני ה-iPhone.

ג'ונס היא חלק מקבוצה של טכנאים עצמאיים שמתמחים בתיקון והצלת מכשירים פגומים, טאבלטים ומחשבים. מאכערים אלה יכולים להציל את התמונות שנמצאו על הטלפון ששבק חיים, או להאריך את חיי המכשיר שלכם. עם זאת, הפרקטיקה שלהם מקיימת אזור אפור מבחינה משפטית.

בשל ההקפדה והאחיזה ההדוקה של אפל בכל הכרוך בשירותי התיקון של מוצריה, טכנאיי תיקון עצמאיים רבים, כמו ג'ונס, חייבים להסתמך על חלפים אלקטרוניים שמיוצרים במפעלים בסין, כמו גם להשתמש במדריכים קקיוניים לעיצוב מחדש. ענקית ההיי-טק אוסרת שחלקים רשמיים ממכשיריה ישמשו מחוץ למתקני השירות הרשמיים שלה או לחנויות צד שלישי המוסמכות על ידה.

אפל איננה החברה היחידה שהנחיותיה לתיקון מכשיריה נוקשות ובלתי מתפשרות. וכך קורה שבעוד שמשלוח ידם של ג'ונס ועמיתיה הוא חוקי לחלוטין, לצורך העבודה בפועל הם לעיתים נאלצים לנצל מקורות לא לגמרי לגיטימיים.

"הזכות לתקן" תתקן גם את איכות הסביבה

ההשפעה של החקיקה שתקבע את "הזכות לתקן" תתרחב אל מעבר לטכנאים עצמאיים כמו ג'ונס. אם הצעת החוק תתקבל ותהפוך לחוק מן המניין, יש לדברים סיכוי להשפיע לחיוב על הסביבה כולה, לצמצם עלויות ייצור ומשלוח, והמון המון פסולת שנוצרת מהשלכתם בטרם עת של טלפונים ומכשירי אלקטרוניקה מקולקלים.

מחקרים הראו כי האמריקני הממוצע מחזיק את מכשיר הסמארטפון שלו במשך כשנה וחצי עד שנתיים וחצי לפני שהוא מחליף אותו בחדש. אבל החקיקה לקידום זכות התיקון של ניו יורק נמצאת עדיין בשלביה המוקדמים, ותאבד מומנטום וסיכויים אם לא תעבור עד סוף החודש.

Kill the bill

כעת מסמכים של דיווחי הממשלה לציבור שנסקרו על ידי ההפינגטון פוסט (Huffington Post) החודש, מגלים כי אפל הפעילה שדולה בכדי לחסל את הצעת החוק.

"השפעת הייצור של המגזר האלקטרוני היא עצומה", אומר קייל וינס, מייסד iFixit – אתר אינטרנט בסגנון wiki שכולל קהילה המפעילה מדריכי תיקון וחנות לחלקי חילוף אלקטרוניים. וינס טוען שבהתאם למאמץ שמושקע ולהשפעה הסביבתית המהותית של תעשיית הטלפונים החכמים, היינו צריכים לייצר מכשירים שיחזיקו מעמד כשבע עד עשר שנים.

"זה בסדר אם המכשיר לא יהיה בהכרח בשימוש בעליו הראשונים במשך כל כך הרבה זמן", מבהיר וינס ומוסיף, "אבל בואו נעשה הכל כדי שמישהו יוכל בכל זאת להשתמש בו לאורך התקופה הזו".

"אפל בפרט היא מאוד קולנית בנוגע לכמה החברה ידידותית לסביבה. אבל מאחורי הקלעים היא מערערת על כל טכניקה שתאפשר לאנשים להפוך את המוצרים שלה לכאלו שיעבדו יותר זמן", אמר וינס.

אגב, בשנה שעברה הסירה אפל את אפליקציית iFixit מה-App Store, כאשר זו פרסמה הוראות כיצד לפרק את ה-Apple TV, כנראה לצורך תיקון מכשיר מקולקל.

בתגובה לשאלות של הוושינגטון פוסט (Washington Post), הצביעה הענקית מקופרטינו על דו"ח סביבתי המדגים את מאמצי החברה בכל הנוגע בפסולת האלקטרונית שלה, כולל הפיתוח של רובוט המסייע לפרק ולמחזר מוצרים של אפל. כמו כן, החברה הדגישה כי היא רוצה שמכשיריה יתוקנו באמצעות חלקים מקוריים ומאומתי ידע טכני, בכדי לשמור על השלמות של המוצרים.

בנוגע למאמצי השתדלנות שלה לחסל את הצעת חוק הזכות לתיקון, סירבה אפל לספק כל תגובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים