לאחר הפיצוץ באנקרה: הציוצים של הטורקים מושתקים

לאחר הפיגוע, שבו נהרגו 34 אנשים, החלו תמונות מהמראות שאחרי הפיצוץ להיות משותפות באתרי המדיה החברתית - ולכן צו בית משפט הורה לחסום אותם ● זו אינה הפעם הראשונה שהמדינה נוהגת כך

אין קול ואין עונה. אילוסטרציה: BigStock

השימוש בטוויטר (Twitter) ובפייסבוק (Facebook) נמנע ממשתמשים מקומיים בטורקיה, לאחר צו חסימה שהוציא בית משפט באנקרה שעות ספורות אחרי הפיצוץ בו מכונית תופת התנגשה באוטובוס בלב הבירה.

אתמול (א') בערב, שעות לאחר שהמכונית שהתפוצצה בבירת טורקיה הביאה למותם הטרגי של 34 בני אדם ופצעה לפחות 125 מהם, החליטו השלטונות הטורקיים לחסום את גישת המשתמשים למדיה חברתית. צנזורה על המדיה היא דפוס מוכר בטורקיה. באירועי עבר הוציא בית המשפט צווי איסור לפרסום בתקשורת בטורקיה, אבל בדרך כלל פייסבוק וטוויטר המשיכו לפעול כרגיל.

לאחר פיצוץ מכונית בחודש שעבר, שבו נהרגו 29 אנשים ואחרי הפיגוע הגדול במדינה, שהתרחש בחודש אוקטובר בשנה שעברה, התקשורת הטורקית אסרה לשידור או להדפסה תמונות של ההרוגים או הפצועים מזירת הפיצוץ. אבל הצווים לא עסקו רק באימג'ים המטרידים – בפיצוץ הכפול באוקטובר, 103 בני אדם נהרגו במהלך עצרת שלום כנגד חזרת האלימות בין טורקיה לבין החמושים הכורדים. בימים שלאחר הפיגועים, הוצא צו איסור פרסום לכלי התקשורת שמנע מהם לדווח על חקירת הפיגוע.

ובתואר המפוקפק לשנת 2015

בשנה שעברה, לאחר שתובע הוחזק כבן ערובה באיומי אקדח על ידי מחבלי ארגון-שמאל-קיצוני, חסמו הרשויות את הגישה לטוויטר וזאת אחרי שתמונות של התובע הופצו באופן נרחב באתר.

טורקיה זכתה לאחרונה לביקורת רבה בשל התקפותיה על העיתונות, והיא זוקפת "לזכותה" את התואר המפוקפק – "המדינה שבה התערב בית המשפט הכי הרבה בדרישות להסרת תוכן מטוויטר בששת החודשים האחרונים של 2015".

על פי דו"ח שקיפות של טוויטר, השלטונות הטורקיים הגישו 450 בקשות כאלו לבית המשפט בין החודשים יולי לדצמבר 2015, לעומת 408 בקשות שהוגשו בששת החודשים הראשונים של השנה. גם המספר הגדל והולך של בקשות שהוגשו בכל שנת 2014 מעיד על המגמה – בתי המשפט דנו ב-393 בקשות דומות במהלך אותה שנה, לעומת חמש כאלו בכל שנת 2013.

באופן גורף נדמה כי מגמת השתקת הציוצים בפרט או הפרסומים בכלל במדיה החברתית בטורקיה תופסת תאוצה – המשטרה, גופים ממשלתיים וגורמים אחרים הגישו מספר כולל של 1,761 בקשות להסרת תוכן מהמדיה החברתית במחצית השנייה של שנת 2015, לעומת 310 במחצית הראשונה של השנה החולפת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים