סקר: 25% מהמנהלים הבכירים בחברות הטכנולוגיות בעולם – נשים

הנתון דומה לחלקן היחסי של נשים בהיי-טק הישראלי וכן לחלקן של נשים בעמדות הניהול הבכירות בעולם באופן כללי, שעומד על 24% - כך מעלה סקר של פירמת Grant Thornton

רו"ח אילנית הלפרין, שותפה בפירמת רואי החשבון פאהן קנה

סקר של פירמת רואי החשבון העולמית Grant Thornton מראה כי חלקן היחסי של המנהלות הבכירות בתחומי הטכנולוגיה, המדיה והטלקום עומד על 25%. מדובר בנתון שדומה לחלקן היחסי של נשים בהיי-טק הישראלי וכן לחלקן היחסי של נשים בעמדות הניהול הבכירות בעולם באופן כללי, שעומד על 24%.

המחקר מפלח גם את נוכחותן של נשים בעמדות בכירות על פי ענפים שונים. בממוצע עולמי, הענף עם הייצוג הגדול ביותר לנשים בכירות הוא תיירות ופנאי, שבו 31% מעמדות הניהול הבכירות מאוישות על ידי נשים. הענפים הבאים לאחריו ברשימה הם חינוך, שירותים חברתיים ושירותים אישיים (30%), בריאות (29%), תשתיות, אנרגיה וקלינטק (26%), טכנולוגיה, מדיה וטלקום (25%), מוצרי צריכה, תחבורה, חקלאות ודיג (22%). לאחריהם באים ענפי השירותים הפיננסיים, הנפט והגז וכן ענף השירותים המקצועיים (21%). הענף שסוגר את הרשימה עם 16% בלבד מהעמדות הבכירות המאוישות על ידי נשים הוא כרייה וחציבה.

הענפים בהם חלה עליה בייצוג הנשים הבכירות בהשוואה לסקר של השנה שעברה: טכנולוגיה, מדיה ותקשורת (מ-19% בשנה שעברה ל-25% בסקר החדש), תחבורה (מ-19% ל-24%), תשתיות ואנרגיה (מ-20% ל-26%), כרייה וחציבה (מ-12% ל-16%).

רו"ח אילנית הלפרין, שותפה בפירמת רואי החשבון פאהן קנה, אמרה כי "יש לבנות את המשרות הבכירות כך שיהיו מושכות יותר לנשים, על ידי אמצעים כמו הגמשת חלוקת הזמן בין עבודה למשפחה. אמצעי אחר הוא השקעה של עסקים בתוכניות חניכה לנשים. נשים צריכות לשאת עיניים לנשים מצליחות אחרות ולראות שהן הצליחו להתקדם בסולם הארגוני".

פערים משמעותיים

במקביל, סקר מיוחד לקראת יום האישה הבינלאומי שערכה ג'ון ברייס, המכללה ללימודי מחשבים וטכנולוגיה, מגלה פערים משמעותיים בהתפלגות הנרשמים בין נשים וגברים בקורסי ההכשרה המקצועיים במחשבים.

על פי הסקר, שהקיף אלפי נרשמים ונרשמות למסלולי ההכשרה המקצועיים בתחומי המחשבים בג'ון ברייס במהלך שנת 2015, נמצא בחישוב משוקלל, כי רק 26% מהנרשמים הן נשים. נתון זה מהווה התקדמות מסוימת בהשוואה לנתוני הסקר הקודם, מ-2013, שהראה שאחוז הנשים שנרשמו עמד על 22% מתוך הנרשמים לקורסי ההכשרה המקצועיים, אך יחד עם זאת הוא עדיין נמוך משמעותית ביחס לחלקן של נשים בשוק העבודה.

בסקר נדגמו נרשמים ממגוון קורסי הכשרה בתחומי המחשבים השונים, כמו ניהול רשתות תקשורת, ניתוח מערכות מידע, עיצוב אתרי אינטרט, פיתוח אפליקציות מובייל, פיתוח בסביבת Java ו-.NET ועוד.

נתונים מעודדים לגבי רישום נשים לקורסי ההכשרה במחשבים ניתן למצוא בקורסי עיצוב אתרי אינטרנט, שם עמד אחוז הנשים על 68%, לעומת 32% בקרב הגברים. קורסים נוספים, שבהם הייתה ההתפלגות יחסית זהה הם ניתוח מערכות מידע – 52% נשים לעומת 48% גברים, מאפייני חוויית משתמש – 49% נשים לעומת 51% גברים, וקידום אתרי אינטרנט, SEO – כ-49% נשים לעומת 51% גברים.

לעומת זאת, בקורס ניהול מערכות מידע (קורס מנמ"רים), שהינו קורס ההכשרה המתקדם ביותר ומיועד לבכירים בתעשיית ה-IT, נמצא כי שיעור הרישום של גברים עומד על 78% לעומת 22% נשים. עם זאת, נתון זה מציג שיפור גדול לטובת הנשים לעומת הסקר הקודם, שהראה כי שיעור הגברים היה 95% לעומת 5% נשים.

לקרוא תיגר על ההטיות המגדריות

הפער הגדול ביותר בהתפלגות הרישום בין נשים וגברים נמצא במסלול הכשרת מהנדסי מערכות Linux, ש-98% מן הנרשמים אליו הם גברים. לתחום זה מצטרפים כמה תחומים נוספים, שאליהם מרבית הנרשמים הם גברים, ורק מיעוטם נשים, כמו אבטחת מידע וסייבר, ניהול רשתות, טכנאי סלולר וניהול מעבדת תיקונים וחלק ממסלולי הפיתוח.

נתונים אלה מציירים תמונה דומה לסקירה שפרסם משרד האוצר בתחילת השבוע על מצב תעסוקת הנשים בהיי-טק הישראלי, שהראתה, בין השאר, כי אחת הסיבות המרכזיות לפערים הללו היא, על פי האוצר, המיעוט היחסי של נשים שלומדות את מקצועות ההיי-טק והמחשוב.

מוטי חדד, מנהל מכללת ג'ון ברייס הדרכה

מוטי חדד, מנהל מכללת ג'ון ברייס הדרכה

לדברי מוטי חדד, מנהל מכללת ג'ון ברייס, "על המעסיקים והמדינה להמשיך במאמצים לקדם ולעודד תעסוקת נשים בתחום ההיי-טק. יש למצות את הפוטנציאל העצום שנשים מביאות איתן לשוק העבודה בכלל ולתחום ההיי-טק בפרט".

לסיכום אמרה הלפרין כי, "גם הנשים עצמן צריכות לצאת ממשבצת תפקידיהן הפורמליים ולקרוא תיגר על ההטיות המגדריות בתוך ארגונים ומחוץ להם. בעולם ובישראל כבר פתרנו בעיות לא פחות מאתגרות ביחס לבעיית שילוב הנשים. גם כאן, פעולה משותפת בין נשים וגברים תאפשר להצעיד את החברות העסקיות והארגונים בארץ ובעולם לעתיד מבטיח יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים