ה-EFF מבקשת את ראשה של סיסקו בשל מעורבותה בדיכוי אזרחים בסין

לטענת הקרן העוסקת בזכויות טכנולוגיות, התאימה הענקית האמריקנית את טכנולוגיית "מגן זהב" שלה לשימושים שונים הכוללים דיכוי מתנגדי הממשל ● החברה, כמו גם ממשלת סין, מתכחשות להאשמות

במצב רוח מדכא? אילוסטרציה: BigStock

ה-EFF (ר"ת Electronic Frontier Foundation), קרן החזית האלקטרונית האמונה על חינוך הציבור לזכויות הפרט וזכויות האדם, חופש הביטוי והפרטיות בעידן המידע – טוענת שסיסקו (Cisco) בנתה מערכת ביטחון מיוחדת בעבור השלטונות הסיניים, וזאת בידיעה שהמערכת תשמש את הממשל הסיני כדי לעקוב ולרדוף את חסידי הפאלון גונג (Falun Gong).

על אף היות הפאלון גונג בסך הכל שיטת אימון רוחנית (קצת כמו הטאי-צ'י והצ'י-קונג הפופולריות גם בארץ) שנפוצה בסין מאז שנת 1992, ואשר דוגלת בתכונות "אמת, חמלה וסובלנות" כערכים מנחים, התנועה נחשבת בארצה כבר שנים כגוף המתנגד לממשל הסיני. הממשל רואה בתנועה, שהפכה לכוח עולה בן עשרות או מאות מיליון מתרגלים, איום, ועל כן החל לרדוף אותה כבר לפני עשרים שנה באמצעות פרסום כתבות יזומות בגנות השיטה בעיתונים וברשתות הטלוויזיה. הממשל טען באמצעות הפרסומים שמדובר בכת מניפולטיבית שמפיצה אמונות טפלות ומהונה את הציבור. בשנים האחרונות החל המערב להיחשף יותר ויותר ליחס הממשל בסין אל חברי הפאלון גונג. דו"חות רבים של האו"ם וארגוני זכויות אדם עסקו בנושא, ובתחילת המילניום קיבל הקונגרס האמריקני החלטה פה אחד לגנות את רדיפת הפאלון גונג.

משנת 2002 החלו להתנהל תביעות משפטיות רבות בכעשרים מדינות באמריקה, אירופה, אסיה ואפריקה, שבבסיסן האשמות כנגד ג'יאנג דזה-מין ראש ממשלת סין באותם ימים, וכנגד בכירים אחרים. מהתביעות והדו"חות הסתבר שהרדיפה לא הסתכמה רק בדה-לגיטימציה מצד השלטונות למאמיני ומתרגלי התנועה – הנתבעים הואשמו בהן בפשעים נגד האנושות, כליאה במחנות, גנבת איברים, עינויים ורצח עם.

סיסקו מסן פרנסיסקו מסתבכת בסין

כבר בשנת 2011 תבעה קבוצה של מתרגלי פאלון גונג את הענקית מסן פרנסיסקו בטענה שהממשלה השתמשה ב"מגן זהב", שענקית הטכנולוגיה ייצרה בעבורה, במסגרת הקמפיין שלה כנגד התנועה. בשנת 2014 נדחתה תביעה שהגישו מתרגלי הפאלון גונג לבית המשפט הפדרלי בצפון קליפורניה. השופט נימק את פסיקתו בכך שהתובעים לא סיפקו די ראיות המוכיחות שסיסקו אכן ערכה התאמה למוצריה על-מנת לסייע לממשל הסיני לרדוף את מתנגדיו בכלל ואת חסידי הפאלון גונג בפרט.

התובעים ערערו על פסיקה זו, ואילו כעת, ביום ב' האחרון, הגיעו נציגי התביעה בפעם התשיעית במספר אל בית המשפט לערעורים יחד עם נציגי ה-EFF, שסיפקו לבית המשפט את ממצאי הקרן התומכים בערעור. ממצאים מעמיקים, לכאורה, שאליהם הגיעה הקרן לאחר מחקר שערכה במשך שנים רבות.

חברות אמריקניות ואירופאיות רבות נוהגות למכור טכנולוגיה למשטרים הפוגעים בזכויות אדם, ואם מעורבותה של סיסקו ביחסי השלטון והפאלון גונג בסין תוכח והחברה תמצא אשמה, עשויות חברות רבות לחשוב פעמיים בנוגע לנוהג השנוי במחלוקת לעשות עסקים עם מדינות שמפרות, לכאורה, זכויות אדם, כך אמרה עורכת הדין סופיה קופ, המייצגת את טענות ה-EFF בתביעה. "בהרבה מקרים חברות אלו מוכרות ישירות לממשלה, והן יודעות בדיוק מה הולך לקרות בהמשך", הבהירה קופ את עמדת התובעים.

חומת האש הגדולה

במקרה זה בנתה סיסקו מערכת אכיפת חוק נרחבת בעבור הממשלה הסינית, שעליה החלה לשקוד עוד משנת 1999. המערכת זכתה לכינוי "מגן זהב" אבל יש הקוראים לה גם "חומת האש הגדולה". באותה שנה התרחש דבר נוסף – סין הוציאה את הפאלון גונג מחוץ לחוק והחלה כנגדה את מה שהתנועה תיארה כקמפיין אכזרי של דיכוי שכלל מעצרים, התעללות ועינויים.

בסבב הערעורים התשיעי הנוכחי של התביעה – המבוססת על חוק כנגד פעילויות הנעשות בארצות הברית ואשר תומכות בהפרת זכויות אדם במדינות אחרות – מבקשים התובעים פיצוי ודמי נזיקין, בתוספת צו שיעצור את סיסקו מלנהוג שוב באופן דומה.

ה-EFF טוענת שבידיה שפע של ראיות לכך שסיסקו ידעה או הייתה צריכה לדעת שהיא מספקת מערכת למערכה הקשה שמנהל הממשל כנגד הפאלון גונג. "סיסקו פיתחה חלקים מסוימים של המערכת בארצות הברית, ואלו שימשו לזיהוי ואיתור של מתרגלי פאלון גונג וסייעו באופן משמעותי לממשל הסיני בשכלול היעילות ובהרחבת רדיפת הפאלון גונג", טוענת הקרן בתצהיר שהגישה לבית המשפט בארצות הברית. הקרן אף מעידה כי מסמכים פנימיים של סיסקו שהובאו לידיעתה, הזכירו במפורש טקטיקות כאלה.

בתגובה שנשלחה באמצעות הדואר האלקטרוני (ג') אמרה סיסקו כי בפסיקתו מהעבר צדק השופט כשפטר את המקרה ומצא אותה זכאית. "תמיד טענו שאין כל בסיס לטענות כנגד סיסקו, ולתביעה אין כל מקום", כתבה הענקית שסיכמה את הדברים בהבטחה כי "החברה לא מתאימה את המוצרים שלה בכל דרך שמאפשרת צנזורה או דיכוי". אשרי המאמין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים