בקרוב – קזחסטן תפעיל דלת אחורית למעקב באינטרנט

החל בחודש ינואר בשנה הקרובה תהיה לממשל הקזחי האפשרות לרגל אחרי כמעט כל משתמשי האינטרנט במדינה ● המהלך המדובר לא יזכה בוודאי להתלהבות מצד אלו מבין תושבי המדינה שחרדים לפרטיותם, אך בהחלט ישמח פושעי סייבר כאלה ואחרים

מי מציץ ולא קיבל רשות? צילום: BigStock

רוצים לדעת מה רע בכך שממשלות מבקשות גישת דלת אחורית למידע שלכם? שימו לב – החל מה-1 בינואר יתבע הממשל בקזחסטן קבלת והתקנת "אשרת כניסה מטעמי ביטחון לאומי" בדמות דלת אחורית בכל מכשיר בעל אפשרות גישה לאינטרנט שפועל ברחבי המדינה.

החוק יאפשר לשלטונות לרגל אחרי כמעט כל תנועת האונליין במכשירים שבהם תותקן הדלת האחורית, וזאת ללא התחשבות בהיותו של מכשיר מוצפן או לאו. אשרת הביטחון הלאומי תעבוד על מכשירים מבוססי אנדרואיד, iOS, OS X וכן על Windows, אבל לא תטוס על Linux. ספקיות האינטרנט יגויסו אף הן למאמץ הביטחוני ויצטרכו לנהל מעקב אחרי משתמשים שלא יתקינו את האשרה, כך שאיש לא יוכל למעשה לחמוק מהרדאר של השלטונות.

המהלך המדובר לא יזכה בוודאי להתלהבות מצד אלו מבין תושבי המדינה שחרדים לפרטיותם, משום שהוא מאפשר לגורמים בכירים לרגל אחרי מרבית האזרחים – דבר שבקזחסטן משמעותו לרוב, לרגל אחר יריבים פוליטיים החותרים להפרת הסטאטוס-קוו.

בהנחה שכולם ישתפו פעולה עם ההחלטה – למהלך צפויות להיות גם השלכות בלתי נמנעות אחרות – פושעים יוכלו לגנוב בקלות מידע רגיש, כשמומחי הסייבר שבהם יאתרו את הדרך לפריצת אשרות הכניסה, ומדינות אחרות יוכלו לנצל אף הן את הדלת האחורית לרעה, וזאת על-מנת לרגל אחרי השלטונות הקזחים ואף אחרי האזרחים.

העולם מתבונן מסוקרן על קזחסטן שתהווה אולי מקרה בוחן לנוהל הדלת אחורית החדש שכופה שלטון על אזרחי המדינה – נוהל זה יכול להתבטל בקלות אם מספיק אנשים יסרבו להתקין את אשרת הכניסה, או אם ספקיות האינטרנט כולן יבטלו את פעולת פתח הריגול, כדי להבהיר עד כמה זה אינו נחוץ. כך או כך, בהנחה שכן יונהג, מוטב שבריטניה ומדינות אחרות שדוחפות לדלתות אחוריות משלהן ייצפו בניסוי הקזחי היטב. יש סיכוי אמיתי שהן יגלו כי אשרת הריגול תפעל כבומרנג על מכתיביה ותחזור אל השלטונות לאחר שתעשה יותר נזק לממשלה מאשר ליריביו, שיסרבו לשחק לפי הכללים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים