סערה בכנסת: "פייסבוק לא מגנה עלינו מספיק"

ח"כים ומשתתפים נוספים בדיון של ועדת המדע והטכנולוגיה ביקרו בחריפות את הרשת החברתית וקראו לה להקים מוקד תלונות בישראל ● נציגי פייסבוק: "הקמת מוקד מקומי לא תגרום לטיפול מהיר יותר בתלונות אלא תעכב אותו"

מצב ההשכלה הטכנולוגית - מעונן עד מעונן חלקית. צילום: אימג'בנק

פייסבוק (Facebok) לא שקופה ודרכי הפנייה אליה במקרים של אלימות ופגיעות ברשת אינן מספיקות – כך עולה מדיון שקיימה היום (ג') ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. הדיון נערך בעקבות התאבדותו של אריאל רוניס, בכיר ברשות האוכלוסין, לאחר שפורסם נגדו פוסט בפייסבוק שמאשים אותו בגזענות.

בדיון נכחו שני בכירים בחברה העולמית – סיימון מילנר, מנהל מדיניות, וג'ולי דה ביילאנקורט, ראשת תחום גלישה בטוחה ברשת. דבריהם שוסו פעם אחר פעם, בטענה שאין לגולש הישראלי דרך לתקשר עם פייסבוק – לא עם הסניף הישראלי ולא עם החברה העולמית.

מילנר וביילאנקורט טענו בתגובה כי זה לא נכון וכי ניתן לדווח על כל מקרה אלימות או פגיעה להנהלת החברה, באמצעות כפתור ה-Report. לדברי מילנר, "יש לנו מדיניות ברורה מה מקובל ומה לא וצוותים שעובדים יום ולילה כדי לתמוך בגולשים. אנחנו מעוניינים שהגולשים ידווחו לנו על תוכן פוגעני כדי שנוכל להסירו. מאות אנשים שעובדים במחלקות הבטיחות שלנו בכל העולם, ונעסיק גם דוברי עברית, כדי שיהיו עובדים שמבינים את השפה והתרבות".

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, אמר כי "דובר עברית במוקד שלכם זה יפה אבל לא מספיק. מי שיושב שם לא מכיר את המנטליות בישראל ולכן לא יכול להיות קשוב באמת לתלונות ולטענות". לדבריו של היו"ר הצטרפו ח"כים נוספים וביחד הם דרשו מפייסבוק להקים נציגות בישראל לטיפול בתלונות הגולשים.

בתגובה אמר מילנר: "אני מבין לתחושות שלכם אבל עליכם להבין את שיטת הפעולה שלנו. הקמת מוקד מקומי לא תגרום לטיפול מהיר יותר בתלונות אלא תעכב אותו. העובדה שאנחנו מפעילים מוקד עולמי מאפשרת לנו לראות את התמונה הכוללת ולזהות טוב יותר את הבעיות. לא נוכל להיענות לבקשתכם להקים פה מוקד בטיחות מקומי".

ביילאנקורט הציגה את חמשת הכללים שפייסבוק המהווים תנאי לכל גולש לפני שהוא הופך לחבר ברשת החברתית, כאשר אחד הסעיפים קובע במפורש: "אפס סובלנות לבריונות ולהטרדה מינית".

גם היא דחתה את הטענה שפייסבוק לא שקופה. "אנחנו לוקחים אחריות ועובדים 24 שעות ביממה כדי להגן על הגולשים שלנו. בעיית הבריונות ברשת קיימת בכל העולם ואנחנו עושים כמיטב יכולתנו על מנת לטפל בה", אמרה.

"השיימינג הוא כלי הנשק של החלש"

ח"כ מקלב אמר כי "נושא גבולות השיח הוא מורכב, מאחר שמצד אחד הרשתות החברתיות מסמלות את חופש הביטוי אבל מצד שני, חופש הביטוי אין פירושו חופש השיסוי. הבעיה אינה הפוסט הבודד, יהיה אלים ככל שיהיה, אלא הלייקים והשיימינג. אלה הביאו להתאבדות של רוניס". הוא ציין כי "הדילמה שלנו, כמחוקקים, היא איך לעצור את התופעה הזו מבלי לשים חסמים לטכנולוגיה"

ח"כ מיכל רוזין אמרה כי "השיימינג הוא כלי הנשק של החלש, שבדרך כלל לא שומעים אותו וזו הדרך שלו לצעוק, לבקר ולמשוך תשומת לב".

גם היא ביקרה את הנהלת פייסבוק וציינה כי "מעבר לעניין הפלילי, נשאלת השאלה איפה האחריות של הרשתות החברתיות, מה הן עושות כדי למנוע את התופעות האלה". היא פנתה לנציגי פייסבוק בדיון באומרה: "עם הסמכות באה האחריות ויש לכם מספיק כלים כדי להגן עלינו".

ח"כ רויטל סוויד ציינה ש-"מעבר לעובדה שצריך להגביר את המודעות לנושא ולא לדבר עליו רק אחרי התאבדויות, יש צורך בחקיקה. פייסבוק ורשתות אחרות לא יכולות להתנער מאחריות ועליהן לעשות הכול כדי להגן על הגולשים. אם הן לא יעשו זאת, נדאג שזה יעלה להן הרבה כסף".

עוד דיברו בדיון ד"ר אלון הסגל ועו"ד מיטל גרייבר שוורץ מאיגוד האינטרנט הישראלי. הם ציינו כי קיים קשר בין האיגוד לפייסבוק אך הבהירו כי האיגוד אינו גורם אכיפה. "איגוד האינטרנט הישראלי משתף פעולה עם המשטרה ושאר הרשויות ומחנך לגלישה בטוחה", אמרו השניים. "אנחנו נעזרים בכל הגורמים, כולל פייסבוק, כדי להוריד את הפוסטים הפוגעניים".

בסיום הדיון הודיע ח"כ מקלב כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר הנושא בדיונים נוספים ודרש מפייסבוק שקיפות מלאה בכל הנוגע לתהליך מחיקת פוסטים מביישים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים