צפו: סרטון סיכום השנה של ויקיפדיה

האנציקלופדיה החופשית איגדה את האנשים והאירועים החשובים של השנה לסרטון בן שלוש דקות

אפילו צוק איתן בפנים. מסך הפתיחה של סרטון סיכום השנה של ויקיפדיה

בפעם הראשונה מאז החלה לפעול האנציקלופדיה החופשית ב-2001, פרסמה תנועת ויקימדיה (Wikimedia) סרטון וידיאו לסיכום השנה. הסרטון המתעד את האירועים המרכזיים שהתרחשו במהלך 2014 כפי שתועדו בוויקיפדיה (Wikipedia). יותר מ-231 דפים נצפו במהלך השנה, ובוצעו יותר מ-110 מיליון עריכות. מספר הערכים הגיע ל-33.8 מיליון!

סרטון הווידיאו סוקר במהלך שלוש דקות את הערכים הבולטים שאליהם נכנסו מאות מיליוני המבקרים בוויקיפדיה. וידיאו הסיכום לוקח את הצופה לערכי המונדיאל ב-280 שפות, דרך הבחירות הכלליות בהודו, מבצע צוק איתן, אתגר דלי הקרח בפייסבוק (Facebook), ההתמודדות עם האבולה ונושאים אחרים.

יצירת הסרטון של סיכום השנה התקיימה בתקציב מועט ובסיועם של עשרות מתנדבי ויקיפדיה ברחבי העולם, שליקטו, תרגמו וערכו את הסרט בעבודה משותפת.

"הפקנו את הסרט הזה עם כלים בסיסיים מאוד – מחשב, חיבור לאינטרנט, אך בעיקר – המון חשיבה, מחקר מקדים ושיתוף פעולה של איסוף תוכן והפקה עם המתנדבים שלנו", אמר ויקטור גרסיאס ממחלקת התיעוד של קרן ויקימדיה.

בווידיאו נעשה שימוש אך ורק בתמונות ובקטעי וידיאו חופשיים, שהועלו לוויקיפדיה ולוויקישיתוף – מאגר המדיה החופשי של התנועה, הכולל כיום מיליוני קבצים ברשיון Cc-By.

אחת הדוגמאות המעניינות לתרומתה של ויקיפדיה בשנה החולפת היא תיעוד התפרצות מחלת האבולה. בידיעה שהמחלה מתפשטת ומסכנת את חייהם של אנשים במדינות רבות, ויקיפדים רבים (הכינוי לכותבים בוויקיפדיה) חיפשו איך הם יכולים לסייע בבלימת המגיפה. יחד עם "מתרגמים ללא גבולות" ואנשי המקצוע החברים ב- WikiProject Med (ארגון שמטרתו לשפר ולהרחיב את כמות הערכים בנושאי רפואה בוויקיפדיה). הם תרגמו בתוך זמן קצר את הערך על האבולה ליותר מ-50 שפות, לרבות שפות אפריקניות מדוברות, ודאגו באופן שוטף לשמור על עדכניות הערכים עם כל התחדשות במאבק. תודות לעבודתם המהירה, הניו-יורק טיימס (New York Times) דיווח בחודש אוקטובר כי ויקיפדיה הייתה אחד המקורות הזמינים והאמינים ברשת למידע על המגיפה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים