"המהנדסים הישראליים מתחרים היטב בעולם – בגלל האקדמיה"

"הרמה בארץ גבוהה; הסטודנטים מתקבלים לאחר שעברו סף קבלה גבוה והתוצאה מוכחת בהישגים", אמר פרופ' אורי שקד, לשעבר דיקן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב, שקיבל השבוע את פרס ישראל

פרופ' אורי שקד, חתן פרס ישראל. צילום: אתר אוניברסיטת תל אביב

ברכות לרגל קבלת פרס ישראל. הוא ניתן לך על פועלך בתחום הנדסת החשמל, אבל בין הנימוקים נכתב שהיית מיוזמי הקמת המכללות הטכנולוגיות. תוכל לפרט?
"הייתי דיקן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב בתחילת שנות ה-90 ונתבקשתי על ידי המועצה להשכלה גבוהה לשרת בוועדה שעמדה לבחון בפעם הראשונה בקשה של בית ספר ידוע וגדול להנדסאים – אורט בראודה בכרמיאל – לקבל הסמכה לתואר חדש בהנדסה, שנקרא Bachelor Of Technology (או בקיצור BTech). למעשה, זה תואר שהם רצו להמציא אז.

הוועדה ישבה על המדוכה כשנה, התוותה תוכנית לימודים והמליצה לאשר הקמת מכללה להנדסה באורט בראודה, שתיתן למסיימים תואר בוגר בטכנולוגיה. התוכנית רצה כשלוש שנים לפי המתווה שלנו, אבל אחר כך המכללה פנתה שנית למועצה להשכלה גבוהה וטענה שאי אפשר להמשיך ליישם אותה באותה המתכונת, כי התוכנית דרשה עבודה של התלמידים במשך שני סמסטרים בתעשייה וזו לא שיתפה פעולה. הם ביקשו להמיר את התוכנית לבוגר רגיל בהנדסה, כמו שהאוניברסיטאות נותנות. כך או כך, ההחלטה הזו יצרה את הבסיס למהפכת המכללות הטכנולוגיות.

במקביל, נוסדה ב-1996 מכללה שעוסקת גם היא בתחום. כיום היא נקראת מכללת אפקה ואז היא נקראה המכללה ליד בית הספר להנדסאים ברמת אביב. עד היום אני מעורב בוועד המנהל ובחבר הנאמנים שלה.

בין 2012 ל-2014, אחרי שהפכתי לפרופסור אמריטוס באוניברסיטת תל אביב, הייתי ראש המחלקה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה במכללת עזריאלי בירושלים, שם עיצבתי את תוכנית הלימודים".

יש הטוענים להבדל ברמת הבוגרים בין האוניברסיטאות למכללות בתחום הטכנולוגיה. האם זה נכון?
"אני לא מעורב בבדיקת איכות ההוראה, אבל כמובן שיש פער בין האוניברסיטאות למכללות, כי סף הקבלה למכללות נמוך באופן משמעותי מסף הקבלה לאוניברסיטאות, בין היתר מפני שרוצים שאנשים יישארו ולא ינשרו. עומס ההוראה עצום וכדי שמרצה במכללה יקדיש זמן למחקר צריך רצון ומשמעת ברזל".

שנים מדברים על כך שהגדלת בוגרי לימודי הטכנולוגיה באקדמיה תסייע למגר את המחסור במהנדסים בהיי-טק. איך זה שאחרי שהתווספו למערכת 10 מכללות טכנולוגיות, עדיין חסרים מהנדסים?
"יש תמיד שיהוי מסוים בין הביקוש למהנדסים בוגרי אוניברסיטאות לבין הביקוש של סטודנטים ללמוד לימודי הנדסה. אני מקווה שיותר ויותר אנשים טובים יעמדו בסף הקבלה הגבוה ויוכלו ללמוד את התחום. הדבר כמובן דורש משאבים נוספים – חברי סגל ומעבדות – אבל זה פתיר. למרות הפיתויים מהתעשייה, מדענים ומהנדסים שסיימו פוסט דוקטורט מבקשים לחזור ואנחנו, באוניברסיטת תל אביב, נאלצים לדחות רבים מהם".

האם ישראל יכולה להתחרות עם סין והודו, שמייצרות מדי שנה מיליוני מהנדסים?
"אנחנו מתחרים בהם יפה, כי הרמה בארץ גבוהה. הסטודנטים מתקבלים לאחר שעברו סף קבלה גבוה והתוצאה מוכחת בהישגים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים