קוד פתוח כעתיד החדשנות ומדוע זה נוגע לכולנו

אי אפשר לדמיין כיום את העולם בלי קוד פתוח - הוא "כבש" חברות ענק ורבות מהבעיות בתחום ה-IT נפתרות בעזרתו ● מנכ"ל רד-האט בשני מאמרים שמסבירים מהו הקוד הפתוח ואיך כדאי להסתכל עליו

ג׳ים וויטהרסט, נשיא ומנכ"ל רד-האט. צילום: יח"צ

קוד פתוח הוא פופולרי ביותר, והוא בא לידי ביטוי בצורות רבות. סביר להניח שכולנו עושים בו שימוש עשרות ואולי אף מאות פעמים ביום בלי לדעת זאת. בכל פעם שמשתמשים באינטרנט, מייל, צ'ט עם חברים, הזרמת מוזיקה, משחק במשחקי וידיאו או אפילו בסמארטפון – בכל אלה ועוד נעשה שימוש בצורה כלשהי של תוכנת קוד פתוח. במגזר הארגוני, קוד פתוח משמש בתעשיות ותחומים שונים עבור דברים רבים – החל ממחשוב ענן ופיתוח אפליקציות וכלה ב-Big Data ובאחסון נתונים.

יש נטייה לקשר בין קוד פתוח ללינוקס (Linux), שהיא מערכת הפעלה. שלא כמערכות הפעלה מסחריות אחרות, כמו Windows, לינוקס היא חינמית, ומתעדכנת ומשופרת בקביעות על ידי הכישורים והמומחיות של אלפי אנשים – לא רק על ידי צוות אחד של מהנדסים. לכן, בקוד פתוח, קצב החדשנות יכול להיות הרבה יותר מהיר מאשר בחברת תוכנה קניינית, וזו סיבה חשובה לכך שפיתוח קוד פתוח הופך לברירת מחדל עבור טכנולוגיות וארגונים רבים.

מתי כל זה התחיל?

את ניצני הקוד הפתוח ניתן לקשר לראשית האינטרנט, והרבה מהרשת עצמה מבוסס על טכנולוגיות קוד פתוח. לינוקס נוצרה ב-1991 על ידי יזם פיני בשם לינוס טורוואלדס, שבא עם הרעיון לאחר שהיה מתוסכל מהצורך לשלם עבור תוכנות יקרות.

אולם, הערכים והעקרונות של הקוד הפתוח חלים על העולם שמעבר לתוכנה. קוד פתוח הוא לא רק דרך לפתח ולהעניק רישיונות לתוכנות מחשב, אלא גם גישה. המשמעות של גישה לכל היבטי החיים ב-"דרך הקוד הפתוח" היא הבעת נכונות לחלוק, לשתף פעולה עם אחרים בדרכים שקופות (כדי שגם אחרים יוכלו לצפות ולהצטרף), להתייחס לכישלון כאמצעי לשיפור ולצפות לכך – אפילו לעודד – שאחרים יעשו את אותו הדבר. זה גם אומר להתחייב למלא תפקיד פעיל בשיפור העולם, מה שיכול להתאפשר רק כאשר לכל אחד יש גישה למידע והזדמנות לתרום.

קהילה של רבים, במקום של מעטים

יצירת הלינוקס מיוחסת לטורוואלדס, אבל הדבר הייחודי שמעורר השראה הוא שברגע שהוא שחרר את לינוקס לציבור, כל מי שרצה לתרום היה יכול לעזור להפיח רוח חיים ברעיון. קוד פתוח הוא קהילה גלובלית המבוססת על השתתפות, רעיונות ותרומות אינדיבידואליות של רבים, במקום של מעטים. רבות מהבעיות הגדולות ביותר בעולם נפתרו הודות לקוד הפתוח וקצב ההצטרפות לקהילה זו הוא מדהים. חברות IT גדולות לבדן לא יכולות לזקוף לזכותן את ההצלחה של הקוד הפתוח – ללא קהילות המפתחים, שתומכות בו בהתלהבות כה רבה, הוא לא היה יכול להתקיים.

ארגונים רבים הבינו כבר מזמן את הפוטנציאל הגלום בקוד הפתוח. חברות כמו טסלה (Tesla), פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google) נמצאות בחוד החנית של החדשנות בשימוש בקוד הפתוח, ופשוט בלתי מתקבל על הדעת לחשוב עליהן – ועל העולם כולו – בלעדיו.

טכנולוגיות קוד פתוח כמו לינוקס מציעות לחברות פוטנציאל שלא ייאמן לחדש מהר יותר, והן פופולריות מאוד. אבל כמו כל תוכנה או אפליקציה בסמארטפון, כולם רוצים את שלוות הנפש שבידיעה שזה יעבוד, יספק אבטחה חזקה ולא יאכזב. בסביבה מסחרית כמו בנק, זה גם צריך להיות מנוהל ומאובטח כהלכה. אם מערכת ה-IT של בנק מעבדת בכל יום טרנזקציות בהיקף מיליונים רבים של דולרים בשימוש בלינוקס, חיוני שהבנק יעבוד עם מומחה קוד פתוח, כדי להבטיח שהוא פועל ביציבות ובאופן מאובטח יותר.

הכותב הוא נשיא ומנכ"ל רד-האט (RedHat), ומחבר הספר The Open Organisation.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים