לאן הולך שוק האחסון?

דו"ח חדש של IDC מראה מגמות מעניינות בעולם האחסון ומעיד על ההתפתחות שלו ● הנושאים האלה יידונו בכנס The New Storage של אנשים ומחשבים, שיתקיים ביום א' הקרוב

ההתפתחויות בשוק האחסון - בכנס ביום א'. צילום אילוסטרציה: BigStock

שוק האחסון חווה מהפכה של ממש בשנים האחרונות, עם כניסתן של טכנולוגיות חדשות, שמאיצות את תהליכי האחסון ונותנות מענה לבעיות, התגברות המעבר לענן והבשלה של סטארט-אפים שפיתחו פתרונות שמוזילים באופן משמעותי את העלויות שלו. חברות האחסון הגדולות משקיעות מאמצים רבים כדי לתת מענה לטכנולוגיות חדשות, ומייתרות לפעמים לחלוטין פתרונות מורכבים ויקרים מאוד שהן נהגו להציע ללקוחות. זוהי לא רק מהפכה טכנולוגית, אלא גם מהפכה של הוזלת מחירים.

דו"ח של IDC, שמתייחס לרבעון האחרון של 2016, דירג את חמש החברות הגדולות בענף על פי מכירות מדווחות. על פי הדו"ח, מדובר ב-דל (Dell), עם מכירות בהיקף של 1.7 מיליארד דולר ונתח שוק של 31.6%; נט-אפ (NetApp), שמכרה ברבעון פתרונות אחסון ב-587.1 מיליון ועומדת על נתח של 10.9%; אחריה HPE, עם מכירות של 549 מיליון ונתח של 10.2%; היטאצ'י (Hitachi), שמכרה ב-493.4 מיליון והגיעה לנתח של 9.1%; ויבמ (IBM), שמכירות האחסון שלה עמדו ברבעון המדווח על 463.5 מיליון דולר ונתח השוק – על 8.6%.

יש כמובן לשים לב שמדובר על תוצאות של רבעון אחד ולכן, המסקנות מהדו"ח צריכות להיות בהתאם. אלא שהרבעון הזה משקף מגמה שמורגשת אצל יצרניות האחסון כבר זמן מה.

ליז קונר, מנהלת מחקר ב-IDC שניתחה את הנתונים, אמרה ש-"שוק האחסון הארגוני סגר את הרבעון האחרון של 2016 בירידה קלה, בזמן שהוא ממשיך להיצמד למגמות מוכרות". לדבריה, "הוצאות על מערכים חיצוניים מסורתיים הובילו לחידוש מגמת הירידה שלהם, והוצאות על פריסות של טכנולוגיות All-flash המשיכו להראות קצב צמיחה טוב וסייעו להניע את השוק. בינתיים, הטבע של עסקי ה-Hyperscale מוביל לתנודות כבדות בפלח השוק ומעיד על צמיחה רבעונית איתנה".

הצמיחה של היטא'צי

קונר ניתחה בדו"ח את המכירות של החברות השונות. היא ציינה שהיטאצ'י הגדילה ברבעון המדווח את נתח השוק שלה ל-9.1% לעומת 7.1% ברבעון המקביל ב-2015. היא מציעה לשים לב לכך שהיטאצ'י "ממשיכה לשמור על רמת צמיחה גבוהה והיא, למעשה, החברה היחידה שרשמה גידול בנתח השוק שלה, בעוד שהאחרות חוו ירידות חדות, של בין 13% ל-17%".

עובדה זו שימחה, כמובן, מאוד את נציגי היטאצ'י בישראל, שהוציאו הודעה לתקשורת. "שוק התשתיות הפך לתחרותי מאוד ומאתגר עבור רוב החברות הגדולות בתחום, שלא מצליחות להמציא את עצמן מחדש", אמר מיכאל פישמן, סמנכ"ל המכירות של היטאצ'י בישראל. לדבריו, הסיבה המרכזית לתוצאות הטובות של הרבעון האחרון היא העובדה שהחברה זיהתה טכנולוגיות חדשות בזמן הנכון, וכעת הן מבשילות לכדי מכירות והטמעות בארגונים.

הפלאש ששינה את השוק

אחת הטכנולוגיות ששינתה את תמונת המצב אצל ספקיות האחסון הגדולות היא הפלאש (Flash). מערכות האחסון הארגוניות התבססו מאז שנות ה-60 המוקדמות על טכנולוגיית הדיסקים המגנטיים, ובמשך שנים לא הצליחו להתגבר על הפער בין רכיבים קריטיים כמו מהירות זיכרון וכוח עיבוד ליכולת המוגבלת של אותם דיסקים. הצעד הראשון במהפכה היה הופעתה של טכנולוגיית ה-SSD (ר"ת Solid State Drive), שהגבירה את המהירות, אבל לא פתרה את הבעיה.

טכנולוגיית הפלאש, על גווניה השונים, נחשבת לפתרון שמאפשר לא רק תגובות מהירות יותר אלא גם הוזלה משמעותית של עלויות האחסון בארגונים, שהיו בעבר יקרות מאוד, ובשנים האחרונות, בזכות החדשנות, הן הולכות ויורדות. עובדה זו מהווה אתגר עצום לענקיות האחסון, שכל שינוי בתוכן הוא אתגר לא פשוט ולא נעשה ביום אחד.

ביום א' הקרוב ייפגשו חלק גדול מהמתחרות בשוק זה על במה אחת בכנס The New Storage של אנשים ומחשבים, שיעסוק בין היתר בטכנולוגיית הפלאש. ניתן יהיה לפגוש שם את השחקניות הבולטות החדשות יותר בתחום הפלאש, כמו קמינריו (Kaminario), נימבל סטורג' (Nimble Storage) ונוטניקס (Nutanix), לצד חברות ותיקות כמו יבמ (IBM), שמתאימות את עצמן למציאות החדשה. כדאי לבוא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים