"קידום נשים עושה את ויקיפדיה למגוונת וטובה יותר"

במלאות שנתיים ל-ויקי נשים מסבירה מיכל לסטר, מנכ"לית ויקימדיה בישראל, על המיזם ועל שאר הפעילויות שהקרן עושה לצמצום הפער בין המינים, ומספרת שהמצב בישראל טוב מאשר בעולם

מיכל לסטר, מנכ"לית ויקימדיה ישראל

השבוע מלאו שנתיים ליוזמת ויקי נשים. מהי היוזמה הזאת?
"מדובר ביוזמה עצמאית של מתנדבת בשם ציפי ערן, שפועלת בתוך ויקיפדיה (Wikipedia) להעלאת מספר הערכים על נשים ומספר העורכות. זו פעילות ישראליות ובוויקיפדיה העברית".

מה מידת האפקטיביות שלה עד כה?
"הפעילות של ויקי נשים מרשימה: במהלך השנתיים האחרונות נכתבו במסגרת הקבוצה כ-350 ערכים ועלה מספר העורכות. אולם, השיעור שלהן בקרב מתנדבי ויקיפדיה בישראל עדיין נמוך ועומד על 20% בלבד, כך שיש עוד הרבה לאן לעלות. עם זאת, שיעור הנשים אצלנו גבוה מהממוצע העולמי, שעומד על כ-12%".

איך את מסבירה את העובדה ששיעור העורכים הגברים בוויקיפדיה גבוה הרבה יותר מזה של הנשים?
"כשהחלה ויקיפדיה, היא משכה אליה יותר גברים מנשים, מאחר שהכתיבה בוויקיפדיה דרשה ידע מוקדם ב-HTML ומפני שוויקיפדיה היא השתקפות ובבואה של החברה המערבית – יש יותר מתכנתים ממתכנתות וכותבי מכותבות קוד".

האם יש דרכים נוספות שבהן אתם פועלים לצמצום הפער, מלבד ויקי נשים?
"כן. אנחנו עורכים תחרויות כתיבת ערכים בנושא נשים, מבצעים פעילויות באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת תל אביב, ומעודדים כתיבה על מדעניות. הייחוד של ויקי נשים הוא שהיא פועלת להביא עורכות – בין אם בקורסים, בתמיכה בקבוצת פייסבוק (Facebook) סגורה ובתמיכה פרטנית.

אנחנו מנסות ומנסים לקדם כתיבה על נשים שפריצות הדרך שלהן אולי פחות משמעותיות אבל העובדה שאישה עשתה את זה משמעותית. אנחנו רוצים לתת ייצוג לנשים איפה שאפשר, לקדם נשים בתוך ויקיפדיה ולהטמיע אצל הכותבים הקבועים שלנו שמגיעים ערכים לנשים – וזה עובד.

יש גם מהלך בינלאומי לקידום הנושא, שאחת התוצאות שלו היא שקרן ויקימדיה (Wikimedia) העולמית יצרה כלי עריכה שדומה ל-Word ושנקרא העורך החזותי. הוא מאפשר עריכה יותר קלה ונגיש יותר לכולם – כולל, למשל, לבני הגיל השלישי".

במה צמצום הפער הזה מועיל לוויקיפדיה?
"הבנו שכדי לייצר אנציקלופדיה שנותנת תמונת עולם מגוונת, שמראה פעילויות שונות של אנשים שונים, אנחנו צריכים לעודד קהילות כמו נשים ולהט"בים. זה יוצר אנציקלופדיה יותר מגוונת, יותר עשירה ויותר מקיפה".

האם אתם פועלים לקידום נשים גם במגזר הערבי?
"בהחלט. כל התוכניות שאנחנו עושים בוויקיפדיה העברית מבוצעות גם בפעילות של ויקיפדיה הערבית בישראל. אנחנו מעודדים גם נשים ערביות להצטרף לקהילה שלנו ודוחפים לערכים על נשים ועל היסטוריה נשית גם בערבית".

מה התוכניות שלכם בנושא לעתיד?
"נמשיך לעשות תחרויות ייעודיות ושיתופי פעולה. אנחנו עומדים להשתתף במיזם בינלאומי לכתיבה על אומנויות בהקשר הנשי ונמשיך לקיים מיזם עם הצוות של ה-BBC בארץ, שתרגמו ערכים על נשים ישראליות לוויקיפדיה האנגלית. אנחנו דוחפים עד כמה שניתן כדי שיהיה יותר ויותר ייצוג לנשים, בדיאלוג עם הקהילה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים