מתיחת הפנים של איגוד האינטרנט

מאז כניסתו לתפקיד מנכ"ל האיגוד מוביל עו"ד יורם הכהן שורה של מהלכים, בתחומים כמו הסייבר, רישום הדומיינים ובטיחות הגלישה באינטרנט ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא מפרט על המהלכים הללו ומספר מה הוא מתכוון לעשות

עו"ד יורם הכהן, יו"ר עמותת פרטיות ישראל ומנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי.

בשקט בשקט, מאחורי הקלעים, החלה באיגוד האינטרנט הישראלי לנשב רוח חדשה, שמטרתה להגדיל את היקף החברים ולחזק את הפעילות בתחומי הליבה של האיגוד, שאחראי על תשתית טכנולוגית רגישה ביותר.

מי שמוביל את השינוי הזה הוא עו"ד יורם הכהן, לשעבר ראש הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים (רמו"ט), אותה הוא הקים וניהל עד אמצע 2013. לפני כן היה עו"ד הכהן במגזר העסקי-טכנולוגי והקים סטארט-אפים בתחום הפצת התוכן הדיגיטלי.

שנה לאחר כניסתו לתפקיד אומר עו"ד הכהן בראיון ראשון לאנשים ומחשבים שהוא זוכה לגיבוי ושיתוף פעולה מלא מצד הוועד המנהל. מדובר באמירה חשובה, לאור העובדה שהאיגוד סבל מבעיה תדמיתית קשה על רקע חילוקי דעות וטענות על אי סדרים מטעם חברי הנהלה קודמים, שדלפו לתקשורת. במסגרת הפקת הלקחים החליט הוועד המנהל, שמורכב כולו ממתנדבים, על מדיניות של שקיפות. במסגרת זו יכול כל מי שרק רוצה לעיין במסמכים הפנימיים של האיגוד, כגון מסמכי תקציב וסדר יום לישיבות.

ואכן, בדו"ח השנתי של האיגוד, שיצא בחוברת מהודרת וקריאה, בפעם הראשונה מזה זמן רב יש ביטוי לשקיפות מבחינת פעולות ונתונים. כך, למשל, ניתן למצוא בה את פירוט התקציב לשנה זו, בהתבסס על הכנסות של 9,306,000 מיליון שקלים. אלה נובעות בעיקר מרישום דומיינים ומפעילות ה-IIX של האיגוד.

בתשובה לשאלה מה הביא אותו לקבל על עצמו לנהל גוף שמציב הרבה מאוד אתגרים למי שעומד בראשו אמר הכהן: "אני רואה באיגוד גוף חשוב ביותר, שעוסק בהרבה מאוד תחומים שקשורים למרקם החיים במדינת ישראל ושמחייב ניהול מורכב".

"לאיגוד יש כמה סוגי פעילויות", הרחיב. "בצד האחד אנחנו מפעילים שתי תשתיות מרכזיות של האינטרנט הישראלי: מרשם דומיינים ו-IIX, שהוא מחלף האינטרנט הישראלי. בכובע השני שלנו אנחנו עושים הרבה מאוד פעולות שקשורות לחיים הדיגיטליים במדינה, וזה נושא שאני מתכוון לתת לו דגש רב בפעילות שלי כמנכ"ל".

"אני מודע היטב לאחריות שיש על כתפינו", אמר. "מאז שקיבלנו על עצמנו את ניהול מחלף האינטרנט בישראל ב-1996, נפח המידע המועבר בו גדל בכמעט כפליים, והוא נושק ל 30 גיגה-בייט בשיא השימוש".

הוא הוסיף כי "אנחנו משקיעים הרבה מאוד משאבים וכוח אדם כדי לוודא פעילות רצופה של המחלף. התקנו לא מזמן שרת שורש (DNS Root Server) נוסף שפועל בארץ והוא משמש נדבך נוסף להגברת השרידות של הרשת הישראלית, בנוסף לשרת הקיים".

בקרוב: מרכז תמיכה לאזרחים ועסקים קטנים שסבלו ממתקפות סייבר

נושא הסייבר עומד גם הוא על סדר היום של מנכ"ל איגוד האינטרנט. "אנחנו מודעים לאחריות הכבדה שמוטלת עלינו בתחום הזה, לנוכח האיומים ההולכים וגוברים", ציין הכהן.

התשתיות של האיגוד מהוות יעד להתקפות מצד גורמים עוינים ופעולות ההגנה, המניעה והסיכול מתחרשות באופן שוטף, 24 שעות ביממה. הפעילות הזו נעשית בשיתוף עם גורמי האבטחה המקצועיים בממשלה ובגופים אחרים. הכהן מעדיף שלא לפרט את היקף המתקפות, אבל לא צריך דמיון פורה מאוד כדי להעריך זאת ומתי המתקפות האלה נעשות.

אחת הפעילויות הבולטות של האיגוד בתחום הסייבר היא הגנה על האזרחים מפני מתקפות. "קיבלנו לא מעט תלונות של אזרחים תמימים שנפלו קורבן למתקפות סייבר זדוניות וחמור יותר, לדרישות כופר מצד האקרים שמצליחים להשתלט על המחשב שלהם, נועלים מידע חשוב ויקר שיש להם ומוכנים לשחרר אותו רק תמורת הרבה כסף", אמר הכהן. "לקחנו על עצמנו את המשימה להגביר את המודעות לסכנות שקיימות בגלישה לא בטוחה, ולהקים מרכז תמיכה לאזרחים ועסקים קטנים למקרים של אירועי סייבר". האיגוד כבר הוציא קול קורא לספקים שיכולים להקים מרכז כזה והקמת המרכז תיעשה במהלך השנה הבאה.

בהמשך דיבר הכהן על עולם רישום הדומיינים, שעורר ביקורת רבה כלפי איגוד האינטרנט. "לקראת סוף 2015 החליט הוועד המנהל להפסיק את פעילות האיגוד כרשם ולהפעיל את השירות רק דרך רשמי משנה", אמר. "המהלך הזה החל כבר לפני כמה שנים ונחל הצלחה לא מעטה. עדות לכך היא הצטרפות בזק בינלאומי כרשם מטעם האיגוד".

האיגוד מפעיל גם את המרכז לאינטרנט בטוח, שבמסגרתו נענים 24 שעות ביממה לפניות של אזרחים בנושאי אלימות ברשת, פרסום מידע פוגעני ועוד. לדבריו, "במסגרת תוכניות העבודה והחדשנות שלנו, החלטתי שהאיגוד צריך להיות מעורב בצורה הרבה יותר חזקה בכתיבת ניירות עמדה בנושא, ולהשפיע על הרגולציה, החקיקה והממשלה. זה יעד שהצבתי לעצמי לבצע בשנה הקרובה".

הוא ציין שהוועד המנהל של האיגוד כבר אישר לכתוב שלושה ניירות עמדה – לגבי פרטיות של ילדים בעידן הדיגיטלי, מדיניות הטעמת IPV6 בישראל ומעמדם של נכסים דיגיטליים של נפטרים.

"תחום נוסף שנמצא באופן בולט על סדר היום של האיגוד הוא הנגשת האתרים. כמו כן, האיגוד משתתף בצוות היגוי מקצועי לגיבוש מדד איכות חיים בטכנולוגיית המידע, כחלק מפעילות ממשלתית רחבה לקביעת מדדים לאומיים לאיכות חיים", הוסיף עו"ד הכהן.

השורה התחתונה: יש לא מעט ציפיות מאיגוד האינטרנט, שפעילותו משפיעה יותר ויותר על מרקם החיים הדיגיטליים שלנו. כמו בחיים הפיזיים, גם כאן מבחן התוצאה הוא המבחן האמיתי, ורצוי להמשיך לעקוב אחר הפעילות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לביא

    הדבר היחיד שהתחיל לנשב זה משרד יחסי ציבור חדש שמקבל כסף כדי ליחצן ארגון שהשתלט על הדומיינים, גובה פי 5 ממה שהוא אמור ומנצל את הכסף לחברים של חברי הוועד. חבל שאתה נופל לקשקוש היחצני הזה. בינתיים רשות המסים שתובעת מיליונים מהאיגוד לא נופלת בפח של היח"צ.

אירועים קרובים