להנגיש את הטכנולוגיה לאנשים עם מוגבלות – בחוכמה ובאהבה

בית איזי שפירא מקיים שורה של פרויקטים, בשיתוף עם חברות מהתעשייה, שמראים עד כמה הטכנולוגיה תורמת לאנשים עם מוגבלות - ולחברה כולה

אחת הסדנאות הטכנולוגיות של TOM, בשיתוף בית איזי שפירא. צילום: יח"צ

כ-20% מהאוכלוסייה בישראל מוגדרים כאנשים עם מוגבלות כלשהי. הטכנולוגיה, הכלים הממוחשבים והמערכות המונגשות מסייעים להם להתמודד עם קשיי יום יום שרבים מאיתנו לא מודעים לה. המוסדות הרשמיים של המדינה, שאמונים לדאוג לרווחתם של אנשים אלה, לא מצליחים, בלשון המעטה, לספק את כל צרכיהם – צרכים שבחלקם מעוגנים בחוק או בזכויות מוקנות. אבל מעבר לזה, עדיין יש מרחב עצום, שבו ארגונים ומתנדבים עושים רבות למען ילדים ומבוגרים אלה, שאלוהים לא חייך אליהם, ולמען המשפחות הסובבות אותם.

אחד המוסדות הייחודיים שפועלים בישראל, למען האנשים עם מוגבלות בכל הגילאים, הוא בית איזי שפירא ברעננה. מדובר בשמורת טבע שמאכלסת בתוכה אנשים שכל משימתם בחיים, מבוקר עד ערב, היא להקל ולסייע לאותם אנשים עם מוגבלות, להפוך את חייהם לקצת יותר קלים ובעיקר נגישים, ובכך להקטין את התלות שלהם באחרים.

המרכז הוקם לפני 35 שנים על ידי בתו של איזי שפירא, יהודי נדבן מדרום אפריקה, שסייע לילדים ולאוכלוסיות של אנשים עם מוגבלות בארץ הולדתו, ותרם רבות גם לישראל. מועסקים בו 330 עובדים, מכל קשת הגוונים של המקצועות, המשפיעים ומסייעים ל-30 אלף איש בשנה.

מאיץ למען אנשים עם מוגבלות

מעבר לפעילות הפדגוגית, להפצת הידע ולפיתוח האמצעים למען האנשים עם מוגבלות, יש פן לא כל כך ידוע בפעילותו של בית איזי שפירא – הפן הטכנולוגי.

הפעילות הטכנולוגית של המוסד מתנהלת בשני מישורים מקבילים, אבל קשורים זה בזה: האחד הוא אקסלרטור אותו מפעיל המרכז, שמכשיר סטארט-אפים במחזורים של ארבעה חודשים, ומעניק להם את כל הכלים המעטפת לקראת הפריצה החוצה לשוק. השני הוא מרכז לייעוץ טכנולוגי, שעובד בשיתופי פעולה עם החברות הרב לאומיות הפועלות בישראל.

האקסלרטור נקרא A3I ולדברי שירה גל, שמנהלת אותו מטעם בית איזי שפירא, זהו "מאיץ היזמות הראשון בעולם למיזמים בתחום המוגבלויות. הוא מטפח מיזמים טכנולוגיים ועסקיים שבכוחם לשפר משמעותית את איכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות בארץ ובעולם".

מתקבלים לאקסלרטור יזמים שבדרך כלל נמצאים בתחילת דרכם ושיש להם רעיונות לפיתוח כלים שיכולים לסייע לאנשים עם מוגבלויות. לאחר מיון קפדני של ועדה מקצועית, שבראשה עומדים מבכירי המנטורים והמשקיעים בישראל, הם זוכים להכשרה מקצועית, לליווי אישי של מנטור ויועצים עסקיים ולהזדמנות לקחת חלק פעיל בקהילת יזמות פורצת דרך.

יצוין כי האקסלרטור מנוהל במשותף על ידי בית איזי שפירא והמאיץ הטכנולוגי PresenTense, והוא מתקיים בשותפות עם קרן משפחת רודרמן והפדרציה היהודית של לוס אנג'לס.

יעל אלשטיין, מנהלת המרכז לייעוץ טכנולוגי של בית איזי שפירא

יעל אלשטיין, מנהלת המרכז לייעוץ טכנולוגי של בית איזי שפירא

הצצה לאתר המיזם, המספר את סיפוריהם של בוגרי שני המחזורים הראשונים, מגלה רעיונות מקוריים ביותר, כמו מנוע חיפוש חכם לאנשים עם מוגבלות, שמאפשר להם לחפש עזרים ומוצרים המותאמים לפי הפרופיל שלהם; פלטפורמת פיתוח פשוטה עבור ארגונים, כדי שיוכלו להנגיש את אתריהם; מערכת שמסייעת לעיוורים להתמצא במרחב; ופרויקט שמשך תשומת לב רבה – אתר היכרויות לאנשים עם מוגבלויות. כל הפרויקטים האלה הגיעו לשלב הבשלה וגיוס, לאחר שבמסגרת המאיץ הם נחשפים ליזמים ולמשקיעים, חלקם מתנדבים במיזם ומשמשים כצוות מקצועי ומכוון. המיזמים זוכים גם למימון של המדען הראשי, בהתאם לתוכניות מתאימות שקיימות לצורך זה.

"הטכנולוגיה מחוללת שינוי משמעותי בחיי אנשים עם מוגבלות"

המרכז לייעוץ טכנולוגי של בית איזי שפירא מנוהל על ידי יעל אלשטיין. כאן מתמקדת הפעילות בייעוץ ובעבודה עם מפתחים ועם חברות טכנולוגיות מובילות. "בשנים האחרונות אנחנו עדים להתפתחות המואצת של הטכנולוגיה ולכוחה לחולל שינוי משמעותי בחייהם של אנשים עם מוגבלות. הקמנו את המרכז לייעוץ טכנולוגי בהתבסס על הידע והניסיון הרב שנצבר אצלנו בשימוש בטכנולוגיה – בתחילה עם מחשבים ובשנים האחרונות עם טאבלטים ואפליקציות עבור אנשים עם מוגבלות", אמרה.

היא סיפרה כי "בנוסף, פועל המרכז לקידום פיתוח מוצרים ואפליקציות מונגשות, ומספק ייעוץ וליווי מקצועי לחברות טכנולוגיה ומפתחי אפליקציות".

הדוגמה שמדברת בעד עצמה, לפחות בעיני אלשטיין ושאר אנשי בית איזי שפירא, היא פרויקט הכול בראש, שפיתח הבית בשיתוף גוגל (Google). מטרת המיזם היא לאפשר לאנשים עם מוגבלות מוטורית בידיים גישה מלאה לסמארטפון ולטאבלט, והוא נוצר בזכות מענק בסך מיליון דולר שנתנה גוגל וליווי מקצועי של אנשי הבית.

הפרויקט מבוסס על טכנולוגיה שפיתח הסטארט-אפ הישראלי Sesame Enable, שמאפשרת לתפעל סמארטפון וטאבלט בתנועות ראש, ללא מגע יד. המכשירים מחולקים בחינם בימים אלה באמצעות משרדי ממשלה, בתי חולים ועמותות שונות.

גוגל משתפת פעולה עם בית איזי שפירא גם בקיום תוכנית להכשרת מפתחים בתחום של הנגשת אפליקציות, והתוצר הראשון שלה הוא מדריך בתחום שעלה לא מכבר לאוויר.

ג'ין יודס, מנכ"לית בית איזי שפירא. צילום: יח"צ

ג'ין יודס, מנכ"לית בית איזי שפירא. צילום: יח"צ

דוגמה נוספת לשיתוף פעולה פורה היא מיזם עם סאפ (SAP), שכמו בית איזי שפירא, מרכז הפיתוח שלה נמצא ברעננה. שני הגופים פיתחו אפליקציה המשמשת כמקלדת וירטואלית לאייפדים עבור אנשים עם מוגבלויות שונות.

ג'ין יודס היא מנכ"לית בית איזי שפירא, שמובילה את הפעילות הענפה מאז 2006. היא הצטרפה למרכז ב-1993, כשמאחוריה קריירה ארוכה בתחום העבודה הסוציאלית, בשלטון המקומי ובהכשרת סטודנטים באקדמיה.

לדבריה, "אנחנו רואים את עצמנו כסוכני שינוי, כאשר האסטרטגיה היא להקים פה מרכז של מצוינות, שייצר חדשנות עבור אוכלוסיית בעלי המוגבלויות. קיבלנו החלטה אסטרטגית לא להקים סניפים ולא להיכנס לניהול רוחבי, אלא לפתח מודלים ייחודיים, לזהות שטחים שאין להם מענה. זאת, על ידי מחקר, כתיבת עבודות ופרסומן בכל העולם".

"מחמיא לנו מאוד שהפכנו להיות מרכז ידע ופיתוח עולמי", אמרה יודס. "באים אלינו מכל העולם. פעם בארבע שנים אנחנו מקיימים כאן כינוס בינלאומי, ובשנה שעברה הגיעו לפה מ-23 מדינות".

יצוין כי יודס חברה בפורום מדיקל, שהוקם על ידי מנהלת העסקים ברעננה, בראשותו של רואי דינוביץ'. היא תהיה בין הדוברים במושב בנושא כיצד הטכנולוגיה משנה את דרכי הטיפול והשיקום של החולים, שייערך במסגרת הוועידה המרכזית של בכירי ההיי-טק בישראל, שתתקיים באודיטוריום נייס ברעננה ב-28 ביוני, בהפקת אנשים ומחשבים.

רוצים לשמוע עוד? הירשמו לוועידה כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים