ביומטרי בעזרת השם

המאגר הביומטרי הוא אחד מפרויקטי המחשוב הממשלתיים הכושלים ביותר, ושר הפנים, אריה דרעי, האריך אותו בעזרת רוב קואליציוני דורסני ● על אזרחי המדינה לדאוג מפגיעה בפרטיותם ולבוא בטענות לממשלה ולכנסת

האם אנשים מסכימים באמת ובתמים להכניס את טביעות האצבע שלהם למאגר הביומטרי - או שמדובר בחוסר ידיעת החוק? אילוסטרציה: אימג'בנק

מליאת הכנסת החליטה היום (ג') להאריך את פיילוט המאגר הביומטרי – תעודות הזהות החכמות בתשעה חודשים. ההחלטה אושרה לבקשת שר הפנים, אריה דרעי, שטרם קיבל החלטה לגבי המאגר.

הפיילוט החל ביוני 2013 וביוני בשנה שעברה אישרה הכנסת דחייה של תשעה חודשים לבקשת שר הפנים דאז, סילבן שלום. כמו כיום, גם אז נימק שר הפנים את הבקשה בצורך ללמוד את הנושא בטרם קבלת החלטה.

זהו אחד מפרויקטי המחשוב הכושלים והשערורייתיים ביותר שידעה המדינה מאז שקמה. יש כאן ערבוב של מספר נושאים שמראש לא היה שום קשר ביניהם, והם נוספו במהלך השנים כחלק מהחידלון של הממשלות עד היום לעסוק בזה בצורה רצינית.

הרעיון המקורי היה לתת מענה לקלות הזיופים של תעודות הזהות הקיימות, שנוצלו על ידי גורמים עוינים, ביניהם מחבלים מתאבדים, להקל על כניסתם לישראל ולהתפוצץ בערים. לאחר שכבר הסתיים המכרז, לא לפני שבית המשפט פסל אותו פעמיים ברציפות ומתח על מנהליו ביקורת נוקבת, עדיין לא יצא לפועל הפרויקט. הרעיון היה שמעבר לעניין הביטחוני, תשמש התעודה החכמה ככרטיס חכם שיעניק לאזרחים הטבות מפליגות בכל מה שקשור לקשר שלהם עם הממשלה, ויהפוך את המושג ממשל זמין למשהו בעל ערך. אבל ממשלות קמו ונפלו, שרי פנים באו והלכו והפרויקט עדיין נמצא בשלב הניסוי.

מה שסיבך את המצב הוא ההחלטה להוסיף לתעודה החכמה שבב ביומטרי, שיהיה מבוסס על טביעת אצבע, ולאגור את המידע הזה במאגר אחד גדול. כאן החל מאבק ציבורי ארוך, שטרם הסתיים, שבו עשו מתנגדי המאגר כל שביכולתם על מנת למנוע את אישור המאגר, בטענה כי הוא פוגע פגיעה חמורה בפרטיות של אזרחי המדינה, לרבות אלה שאין להם שום עניין לשתף את האח הגדול בפרטיהם הכי אינטימיים שלהם. למרות התגברות תופעות הסייבר, פרשת אדוארד סנואודן והפריצות למאגרים מאובטחים שונים, בהם של הרשויות האמריקניות והישראליות, מצדדי המאגר לא הביאו, לדבריהם, הוכחות מספיקות לכך שמדובר במאגר מאובטח, שמורכב מרכיבים עצמאיים, המבוססים על תהליכים עצמאיים שאין שום קשרים ביניהם, ובוודאי אינם פתוחים לעולם החיצון.

פרויקט שנופל קורבן לשיקולים פוליטיים צרים

המאבק הציבורי לבש ופשט צורה והתנהל בעיקר בוועדות הכנסת. בין מוביליו היו התנועה לזכויות דיגיטליות והיועץ המשפטי שלה, עו"ד יהונתן קלינגר, כאשר בשלב מסוים הם קיבלו רוח גבית מהשר לשעבר מיכאל איתן. אחד ההישגים של המאבק הציבורי הוא הכנסת סעיף לחוק שקובע כי ייערך פיילוט, שבתום תקופתו ייבחנו כל הגורמים את המסקנות ויחליטו אם הוא נחוץ או לא.

על הפיילוט המקורי הכריז שר הפנים דאז, גדעון סער. הוא קבע במתכוון תאריך סיום רחוק לסיום הפיילוט – שנתיים, כי בחושיו הפוליטיים הבין שזה כדור אש שרצוי לגלגל אותו מפתח משרדו כמה שיותר רחוק, למשמרת של שר הפנים הבא.

סילבן שלום, מחליפו של סער בתפקיד, הבין גם הוא שמדובר בפצצה מתקתקת. ממש לפני שפרש מהממשלה הוא השיג הארכה בפיילוט.

את מקומו של שלום תפס השר דרעי. גם הוא שמע את הטיעונים נגד המאגר והבין שהוא עלול לעלות פה על מוקש שיכניס אותו לצרות. אז מה הוא עשה? הלך לכנסת, שכבר מזמן איבדה את הבושה ואת עצמאותה, ובזכות רוב קואליציוני דורסני העביר החלטה ששוב דוחה את המאגר בתשעה חודשים. כלומר, הפעם הבאה שהנושא יעלה לדיון יהיה לקראת החורף. זהו זמן נצח בפוליטיקה הישראלית, ועד אז עוד עשויים להיות שינויים רבים בממשלה ובתיקים.

וכך פרויקט כל כך חשוב, שיש בו ללא ספק יתרונות עצומים בכל מה שקשור ליחסי ממשלה ואזרחיה, נופל קורבן לשיקולים פוליטיים צרים של שרים וח"כים, שספק אם מבינים את הסכנות מול היתרונות של המאגר הביומטרי. ובתווך, כרגיל, מי שסובלים אלה האזרחים – אותם כמה מאות אלפים שמשתתפים בפיילוט ונותנים מרצונם טביעות אצבע אבל בפועל לא נהנים משום הטבה או יתרון, ויתר אזרחי המדינה, שראויים להגנה מפני זיוף התעודות שלהם, אבל לא משתתפים במשחק, כי המאגר הביומטרי מפחיד אותם.

לפחות שני דו"חות של מבקר המדינה שעסקו בזה וחשפו ליקויים בתהליך הפיילוט קראו לממשלה להפריד בין הסוגיה הביומטרית, שדורשת התעמקות וטיפול נפרד, לתעודות עצמן, שיכולות להיות צעד חשוב בדרך לישראל דיגיטלית. אבל גם דו"חות אלה נגנזו והאחראים על הפרויקט המשיכו לצפצף עליהם צפצוף ארוך, תוך כדי שהם נתלים בתירוץ הידוע של "כל הליקויים תוקנו".

לא מוצדק לבוא בטענות רק לדרעי

בדיון בוועדה המשותפת ליישומים ביומטריים שהתקיימה היום בכנסת, בטרם אישור הארכת הפיילוט על ידי המליאה, אמר נציג משרד הפנים כי "השר משוכנע שצריך תעודות חכמות". על כך שאל אותו אחד החברים: "אם השר כל כך משוכנע, מדוע הוא צריך עוד תקופת מבחן?" תשובה הגיונית כמובן שלא התקבלה.

לא הוגן ואסור לבוא בטענות רק לשר דרעי. הוא קיבל ירושה מסוכנת, שחושיו הפוליטיים אומרים לו שכדאי שלא יכניס את ראשו הבריא למיטה החולה. הטענות צריכות לבוא למחוקקים, לממשלה ולעומד בראשה, שמפגין שוב ושוב חוסר יכולת למשילות ולשלטון חוק שמסוגל לקבל החלטות לא פופולריות, למרות המציאות הקיימת.

ח"כ תמר זנדברג פרסמה היום הודעה חריפה שבה קבעה כי אישור הפיילוט הוא "צחוק מהעבודה". לנו לא נותר אלא להוסיף שזו עוד יריקה בפרצופם של אזרחי המדינה, שימשיכו להסתובב עם תעודות קלות לזיוף ולשלם מכיסם את מחדלי הנבחרים שלהם, שדואגים קודם כל לעתידם ולכיסאם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים