למה חברות היי-טק מתקשות לגייס עובדים מהמגזר החרדי?

רבים מהחרדים מעוניינים להשתלב בחברות היי-טק בשל התנאים וסביבת העבודה הנוחה שהן מציעות ● למרות זאת, רבות מהחברות מתקשות לגייס עובדים מהמגזר בשל שלוש סיבות מאוד חשובות

23/03/2016 14:06
מהפכה חברתית אמיתית

החברה החרדית עוברת בשנים האחרונות שינויים מפליגים בכל הקשור לשילוב בשוק התעסוקה. מעל מחצית מהגברים החרדים עובדים, ובקרב הנשים מדובר על 76%. סך הכל, בחברה החרדית מועסקים במשק שיעור של 66%  (הנתונים מתוך הלמ"ס, ינואר 2016).

אין ספק כי מדובר במהפכה חברתית אמיתית שאת תוצאותיה נראה בשנים הקרובות. ממש כפי שהעלייה ההמונית ממדינות ברית המועצות לשעבר הביאה לזינוק בהיי-טק הישראלי בשנות ה-90, כך הכניסה של החרדים לשוק ההיי-טק יחולל מהלך בסדר גודל דומה.

הקהילה החרדית של ימינו הוקמה בתקופת קום המדינה כדי להוות גטו רוחני, ובדיעבד היא טיפחה מערכת חוקים והחלטות חברתיות נוספות מעבר למצוות התורה כדי לשמור על עצמה כקבוצה. אחד מעקרונות החרדיות המרכזיות ביותר הוא ההיבדלות. הצורך להיות נבדל ולשמור על גבולות גזרה מאד ברורים יצרו מערכות חינוך, דפוסי התנהלות קהילתית ומגוון פעילויות לכל תת מגזר.

מצד שני, גבולות הגזרה הברורים חנכו אותנו לשאוף להצלחה מקסימלית. אסור לחצות את הקווים, גם אם לא רואים אותנו. חובה להקפיד על דיוק מקסימלי, גם אם בעיניי זה אבסורד או לא הוגן. מישהו מכתיב את הדרך ויש לפעול בהתאם בכל פרט בחיים: בחירת בית הכנסת בו מתפללים, בחירת אפיקי תעסוקה, לימודי מקצוע (ידעתם שעד לפני שנים ספורות כל החרדיות למדו הוראה וגננות בלבד?) בחירת בתי ספר לילדים, מקום מגורים (לדוגמה: חסידי גור יגורו בערד, וליטאים בקרית ספר) ואפילו עם מי יתחתנו הילדים.

אך בשנים האחרונות עקרון ההבדלות קם על יוצרו. חלק מהחרדים הצעירים בחרו לחיות על פי עקרונות חדשים, שאט אט נכנסים לנורמות במגזר. חלקם בחרו ללמוד באוניברסיטאות במטרה לפרנס את המשפחה בצורה טובה יותר, חלקם בחרו ללכת לצבא, ללמוד מקצוע ולטפח גם את הצד הגשמי של החיים. אבל עקרונות לא נעלמים בהחלטה. אותם צעירים מבריקים, שגדלו על הערצת הדיון, פיתחו את יכולת החשיבה שלהם בהוויות אביי ורבא, והם מחפשים את עצמם. הם עדיין שומרים על גבולות הגזרה שהם בחרו לעצמם (כיון שעדיין חיים בקהילה החרדית) לפחות בפומבי.

רבים מהחרדים מעוניינים להשתלב בחברות היי-טק בשל התנאים וסביבת העבודה הנוחה שהן מציעות. למרות זאת, רבות מחברות ההיי-טק מתקשות לגייס עובדים במגזר החרדי או לממש את מלוא הפוטנציאל בשוק זה בשל שלוש סיבות עיקריות:

חוסר מודעות בציבור החרדי לחברה המגייסת – את העובד החרדי מעניינים קריטריונים שונים ממקבילו החילוני. לכן, חברה בעל רמת מודעות נמוכה או שנתפסת כמי שאינה מכבדת כיאות את הקודים והערכים של החברה החרדית, תתקשה לגייס עובדים. יתרה מכך, רבות מהחברות עדיין לא מודעות לכך, כי הדבר נעשה עדיין בשקט, אך קיימת מחאה שהולכת ותופסת מקום כי העובדים החרדים מנוצלים על ידי חברות היי-טק מבחינת תנאי התעסוקה והשכר לעומת המקביל החילוני.

● אי-שימוש באפיקי התקשורת החדשים הנהוגים בחברה החרדית – בניגוד לעבר, החרדים כיום משתמשים בסמרטפונים ואף באינטרנט, כמובן במגבלות הכשרות הקיימות בחברה זו. לכן, יש להכיר את הטכנולוגיות הרלוונטיות ולעשות שימוש מושכל בהן כדי לפנות לקהלים המתאימים.

● היכרות מעטה עם הזרמים השונים בחברה החרדית – הציבור החרדי אינו עשוי ממקשה אחת ולכן יש להכיר היטב את ההבדלים בין הזרמים והחצרות השונים, ולדעת לפנות לכל אחד בשפה הייחודית שלו, באפיקי התקשורת ובעיתונות הרלוונטית ולהתאים לכל חברה מגייסת את הציבור המתאים לו בהתאם לצרכים ולאופי החברה.

לכן, חשוב כי חברות היי-טק המעוניינות לשלב עובדים מהמגזר החרדי ידעו להיערך לכך בצורה מתאימה מבחינה תקשורתית, ולאמץ דפוסים המתאימים למציאות של החברה החרדית כיום.

הכותבת הינה חרדית, מומחית לשיווק חרדי, ובעלת משרד פרסום ויחסי ציבור "עידן 2020".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים