מהפך ושמו עבודה מהבית בשירות המדינה

הנציבות הכריזה על ניסוי שאם יצליח, צפוי להביא לעלייה בתפוקה של העובדים וכתוצאה מכך, לשירות טוב יותר לאזרחים ● האם שירות המדינה עומד לשנות את פניו?

לעבוד ולטפל בילדים באותו הזמן. אילוסטרציה: BigStock

בשקט בשקט, הרחק מאור הזרקורים, הכריזה אתמול (א') נציבות שירות המדינה על תחילתו של ניסוי, שיאפשר ל-1,000 הורים (גברים ונשים) שעובדים במשרדי ממשלה שונים לעבוד עד 20 שעות בחודש מהבית. הם יוכלו לעשות זאת בשלב ראשון כשעות נוספות או כהשלמה לשעות שנעדרו מהמשרד מסיבות שונות.

אם יצליח המהלך הזה, מדובר בלא פחות ממהפך, שישפיע על כלל המשק. בשירות המדינה, עבודה מהבית היא מושג שלא קיים כיום ובמידה רבה אף אסור מבחינת התקשי"ר.

מרבית הנימוקים שנשמעו מפי ראשי הנציבות שאסרו עבודה מהבית הם טכנולוגיים, ובעיקר השלכות של אבטחת מידע. בזמנו, כדי שעובד מדינה יעבוד חלק מהזמן מהבית, היה עליו להיכנס לתוך מערכות הליבה של המשרד שבו הוא עובד – דבר שאסור לפי כל כללי אבטחת המידע. אבל כיום ישנם פתרונות מגוונים ופשוטים יחסית, שמאפשרים לכל עובד להיות מחובר לכל מקום מכל מקום, מבלי לסכן את המערכות הקריטיות. אין שום סיבה שזה לא יהיה גם בשירות המדינה.

הנציבות הודיעה על הניסוי כחלק מאימוץ דו"ח שהוגש לממשלה לפני כשנתיים, ועסק בהמלצות לקידום נשים בשירות המדינה ובצמצום פערי השכר והתנאים בינן לבין הגברים. הדו"ח הוא פרי עבודה של ועדה מקצועית שהנציבות מינתה ובראשה עמדה דלית שטאובר, שכיהנה אז כמנכ"לית משרד החינוך.

הוועדה קבעה שאחד החסמים המרכזיים שמונעים מנשים לצאת לעבודה הוא מגבלת שעות העבודה והמחויבות לטיפול בילדים במשך השנה ובזמן החופשות. היא מצאה, למשל, שהיחידים בשירות המדינה שקיבלו עד היום אישור לעבוד מהבית הם אנשי הפרקליטות, מתוך הנחה שהם צריכים לעבור על חומרים לקראת דיונים בבתי המשפט בשעות הבוקר.

בהמלצותיה כתבה הוועדה ש-"על פי נתוני שירות המדינה, ההכרה בעבודה מהבית מאפשרת לנשים בפרקליטות לאזן בין עבודתן במשרד למטלות הבית, שכן נשים אינן נדרשות 'לשבת' במשרד שעות ארוכות ויכולות לצאת להיות עם משפחתן, אך בשעות הערב חוזרות לעבודה מהבית".

אין ספק שמה שטוב לפרקליטים טוב גם לעובדים אחרים, במשרדי ממשלה נוספים.

מצב של Win-Win

העבודה מהבית היא טרנד שקיים כבר לפחות שני עשורים, מאז שהטכנולוגיה החלה לאפשר זאת. יש בה מצב של Win-Win, שכל הצדדים מרוויחים ממנו. העובד נהנה משעות עבודה גמישות ומיכולת לעבוד שעות נוספות, לאו דווקא במשרד. המעביד, במקרה זה שירות המדינה, מרוויח עובדים זמינים, לעתים הרבה מעבר לשעות שהם מחויבים להן על פי הסכם העבודה. בנוסף, הם זמינים גם בשעות שהמשרדים סגורים.

אשר לחסמים שמנעו את העבודה מהבית בשירות המדינה עד כה: מעבר לעניין של אבטחת מידע, החסם העיקרי נבע מהיכולת של המעסיק לפקח על עבודת העובדים מהבית או, יותר נכון, חוסר האמון ההדדי בין העובד למעסיק. הטכנולוגיה נותנת מענה גם לדברים כאלה: יש כיום מערכות נוכחות דיגיטליות שמאפשרות למעסיק לדעת בדיוק מתי העובד מתחבר, מה הוא עושה ומתי הוא מתנתק.

כך או כך, הדבר מחייב שינוי תפיסה לגבי אופי העבודה במשרדי ממשלה. המשרדים יצטרכו למדוד את העובדים על פי תפוקות ולא על פי מספר שעות העבודה שרשומות בכרטיס המוחתם. זה לכשעצמו מהווה מהפך ממשי בעבודת עובדי המדינה, בהנחה שהוועדים יסכימו, כמובן.

אם לאחר הניסוי תאמץ נציבות שירות המדינה את העבודה מהבית, התפוקה של העובדים תעלה באופן טבעי ועיקר השינוי יהיה לטובת האזרחים. שערו בנפשכם ששלחתם מייל לפקיד במשרד הפנים עם שאילתא לגבי הדרכון שלכם ובשמונה בערב באותו היום אתם מקבלים תשובה שמספקת אתכם.

הדבר הוכח במחקרים: כך, למשל, לפני כשנתיים פרסמה הלשכה האמריקנית הלאומית למחקר ולכלכלה (NBER) דו"ח שהתייחס לנושא. על פי הממצאים, לפחות עשירית מהעובדים בארצות הברית יכולים לעבוד מהבית. כן הוכח בו שעובד מהבית משפר את ביצועיו ומגדיל את תפוקתו ב-13% בהשוואה לעובד שנמצא פיזית במשרד. וממצא נוסף: עובד שמותר לו לעשות זאת מהבית מקדיש לעבודה בממוצע שעה וחצי יותר מאשר כשהוא מגיע למשרד.

השורה התחתונה: היה והניסוי של נציבות שירות המדינה יצליח תוכל מדינת ישראל לצעוד צעד אחד קדימה בכל מה שקשור לתעסוקה במשק המקומי, שלא לדבר על חיסכון אדיר בתקציבים, על צמצום בעומסי התנועה ובשטחי הנדל"ן של המשרדים. כמובן, יתקבל גם היתרון החשוב ביותר: מתן ההזדמנות לנשים ולגברים לאזן טוב יותר את הזמן בין עבודה תובענית לבין הרצון והצורך להיות בבית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים