האיום בסייבר: רוסיה וסין

האם ישנן מדינות המסוגלות לבצע תקיפה ש-"תכבה את האור" בארצות הברית? לדברי ג'ון ברנן, ראש ה-CIA, "זוהי שאלה של אמצעי וכוונה - הגורמים שיכולים לעשות כן לא רוצים בכך כעת, ולעומתם אלה שרוצים לא מחזיקים ביכולת הנדרשת"

גל פרל פינקל, חוקר אורח בתוכנית הסייבר של המכון למחקרי בטחון לאומי

בשורה של אירועים פומביים התריעו בכירי המודיעין המערבי מפני מה שניתן להגדיר כמגמה התקפית קבועה מצד סין ורוסיה במרחב הקיברנטי.

בשבוע שעבר התראיין ראש סוכנות הביון המרכזית (CIA), ג'ון ברנן, לתכנית התחקירים הוותיקה "60 דקות" (60Minutes) והתייחס לאיומים במרחב הקיברנטי. ברנן נשאל בראיון האם ישנן מדינות המחזיקות ביכולת לבצע תקיפה ש-"תכבה את האור" בארצות הברית, קרי תקיפת תשתיות קריטיות שתגרום לנזק משמעותי למדינה? בתשובתו טען ראש הסוכנות כי זוהי שאלה של "אמצעי וכוונה". הגורמים היכולים לעשות כן אינם רוצים בכך לעת עתה, ולעומתם אלו הרוצים לעשות זאת אינם מחזיקים ביכולת הנדרשת.

ברנן התייחס בראיון גם לעובדה שחשבון המייל האישי שלו נפרץ וציין כי "הפרטיות לא מתה ואסור שתמות", אולם גם לציבור (ולא רק לממשל), המשתמש ברשתות החברתיות, מרחב בו המידע האישי של המשתמשים נתון בסיכון, ישנה אחריות לביטחון המידע האישי שלו. אף שברנן השתדל שלא להישמע מאיים בראיון, ניכר היה שהוא תופס את האיומים והאתגרים הטמונים במרחב הקיברנטי כמשמעותיים במיוחד. בשל כך יזם לפני כחצי שנה בסוכנות את הקמת אגף חדש לחדשנות דיגיטלית (Directorate for Digital Innovation) שנועד לרכז את פעולות הסוכנות בתחומי ההגנה, איסוף המידע והתקיפה במרחב הקיברנטי.

נראה כי דבריו של ברנן באו במטרה להרגיע את הציבור לאחר האזהרה החריפה שהשמיע בחודש שעבר מנהל המודיעין הלאומי, הגנרל ג'יימס קאלפר, בתדריך האיומים השנתי שנשא בפני ועדת הכוחות המזוינים של הסנאט. בתדריך הבהיר קאלפר כי מוטלת עליו האחריות לגרום לקובעי המדיניות בממשל "להיות מודעים לדימום, כפי שניתן להגדיר זאת, של מידע טכנולוגי שהסינים שודדים" מארצות הברית.

קאלפר ציין כי סין ממשיכה לקיים פעילות התקפית במרחב הקיברנטי כנגד ארצות הברית וזאת על אף ההסכם הבילטרלי שבין שתי המדינות הקובע כי יש להימנע מפעילות זו (כמו גם מתמיכה בריגול תעשייתי במרחב זה). קאלפר אף אמר כי הדבר נכון גם בהקשר לרוסיה. לדבריו, שחקנים זרים הפועלים במרחב הקיברנטי "אינם מורתעים מביצוע פעילות מודיעינית ואף התקפית", משום שהפעולה נתפסת בעיניהם כזולה יחסית בעלותה (אך משתלמת בתועלת) וכי ההשלכות האפשריות (פעולת תגמול מצד ארצות הברית) אינן גבוהות.

הקמת יחידה חדשה ללוחמה קיברנטית

במקביל הודיע בשבוע שעבר ראש סוכנות המודיעין של משרד ההגנה של הממלכה המאוחדת, מרשל האוויר פיליפ אוסבורן, בהופעה פומבית נדירה, על הקמת יחידה חדשה ללוחמה קיברנטית בסוכנות. אוסבורן, נווט קרב בחיל האוויר המלכותי שלחם בעיראק, ציין כי היחידה תהיה אמונה על סיכול תקיפות סייבר על תשתיות חיוניות בבריטניה ועל מאמצי איסוף המודיעין ועל פעילות התקפית במרחב הקיברנטי.

ליחידה החדשה, לדברי אוסבורן, תהיה "יכולת ניתוח מצב 24/7, המסוגלת לספק ניטור עולמי וניתוח מכל גווני הקשת", והיא תתאם פעולותיה עם מטה התקשורת הממשלתיתׁ (GCHQ), סוכנות הביון הבריטית המקבילה ליחידה 8200 של צה"ל.

החל מ-2010 הגדילה בריטניה את השקעותיה בתחום האבטחה המקוונת כמו גם חיזוק היכולות ההתקפיות במרחב הקיברנטי. הדבר נובע מעלייתם של איומים חדשים על בריטניה במרחב זה מצד איראן, רוסיה וסין כמו גם מצד ארגוני טרור. צרפת אף היא החלה לאחרונה להשקיע יותר ביכולות הסייבר שלה, בין היתר בשל האיום הגובר מצד דאעש.

לדברי מרשל אוסבורן, העולם הפך להיות "יותר לא-צפוי, יותר תחרותי, יותר במחלוקת, יותר מורכב, בסיכון יותר גבוה וגם יותר מפתיע, והדרישות מן המודיעין הופכות גבוהות בהרבה". לאור הפעילות העוינת שמקיימות רוסיה וסין, כמו גם גורמי טרור, במרחב הקיברנטי נשמעת אבחנתו של אוסבורן כסיסמה שמגדירה את פעילות ארגוני הביון המערביים בעת הנוכחית.

DCOI 2016  יתקיים ב 18-19 במאי 2016, וושינגטון.

הכנס יתמקד בחשיפת טכנולוגיות, יוזמה וחדשנות ישראלית לקהל וחברות בארצות הברית ובו ישתתפו חברות בטחון סייבר ולקוחות פוטנציאליים מארצות הברית ואמריקה הלטינית.

הכנס מהווה הזדמנות מצוינת לחברות העוסקות באבטחת סייבר, מודיעין סייבר, הגנת תשתיות קריטיות ועוד.

קידום החברות הישראליות ותיאום הפגישות העסקיות מתבצע בסיוע משלחת הסחר של משרד הכלכלה בשגרירות ישראל בוושינגטון.

לאתר הכנס לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים