במערכה של הרוסים באוקראינה – הסייבר הוא נדבך מרכזי

כללי המלחמה השתנו: יש עלייה בתפקידם של אמצעים לא-צבאיים להשגת מטרות פוליטיות ואסטרטגיות, ובמקרים רבים יעילותם עולה על זו של כלי נשק ● בעימות הנוכחי מול אוקראינה מממשת רוסיה, אחד לאחד, אסטרטגיה זו

גל פרל פינקל, חוקר אורח בתוכנית הסייבר של המכון למחקרי בטחון לאומי

באמצע ינואר האשים הממשל באוקראינה את רוסיה כמי שעומדת מאחורי מתקפת סייבר משמעותית על נמל התעופה הראשי של המדינה. המתקפה בוצעה באמצעות תוכנת זדונה (Malware) שהוחדרה לרשת המחשבים בנמל התעופה בוריספיל, הסמוך לקייב.

אף שלא נמצאו ראיות הקושרות באופן ישיר את הממשל הרוסי למתקפה, הרי שהמתיחות השוררת בין שתי המדינות הופכת את רוסיה לחשודה העיקרית. דובר הצבא האוקראיני, אנדרי ליסינקו, הצהיר כי "החקירה הראשונית הביאה אותנו להאמין כי הוירוס הגיע משטח הפדרציה הרוסית, ומכאן אנו יוצאים מנקודת הנחה שמדובר במתקפה קיברנטית".

בחינה של תפיסת האסטרטגיה הצבאית של רוסיה נותנת לדברים משנה תוקף. בשנת 2013 פרסם רמטכ"ל צבא רוסיה, הגנרל ואלרי גראסימוב, שעשה את עיקר שירותו כמפקד כוחות שריון בצבא האדום ולחם בצ'צ'ניה, מאמר שבו נתן ביטוי פומבי לאופן שבו הצבא שבפיקודו תופס את המערכה במלחמה העתידית (בדומה לאופן שעשו זאת מפקדי צבאות נוספים ובהם הרמטכ"ל גדי איזנקוט, במסמך "אסטרטגיית צה"ל" והגנרל קולין פאואל בשעתו). ברעיונות שהביע במאמרו ניכר כי הוא תופס את המערכה כמהלך מורכב יותר מאשר הפעלת הכוח הצבאי לבדו.

כללי המלחמה עצמם השתנו

במאמר הניח גראסימוב מצע רעיוני חדשני להפעלת הכוח של רוסיה שקובע שפחות (כוח גלוי) הוא יותר (כוח אפקטיבי). הפעלת הכוח הצבאי היא מהלך ההכרעה האחרון, המועצם על ידי המהלכים הסמויים או הניתנים להכחשה שקדמו לו. לתפיסתו "'כללי המלחמה' עצמם השתנו. יש עלייה בתפקידם של אמצעים לא-צבאיים להשגת מטרות פוליטיות ואסטרטגיות, ובמקרים רבים יעילותם עולה על זו של כלי נשק. יש דגש גדול ושימוש נרחב מאי פעם באמצעים פוליטיים, כלכליים, אמצעי מידע, אמצעים הומניטריים ושאר מהלכים לא-צבאיים, המופעלים בחיבור עם אפשרות המחאה של האוכלוסייה. לכל זה מצטרפים אמצעים שאופיים הצבאי מוסתר, כולל לוחמת מידע והפעלת כוחות מיוחדים. השימוש הגלוי בכוחות – לא אחת במסווה של שמירת השלום וניהול משברים – מגיע רק בשלב מאוחר, בעיקר כדי להשיג את הניצחון הסופי בעימות".

בעימות הנוכחי מול אוקראינה, שטרם הגיע לכדי סיום, מממשת רוסיה, אחד-לאחד, אסטרטגיה זו, ובכלל זה הצבא בפיקוד גראסימוב. הפעילות הרוסית באוקראינה כוללת לוחמה קיברנטית, הפעלת שליחים שניתן להכחיש את פעולתם, ובהם "מתנדבים" (שאופיים הצבאי, כאמור, לא נחשף) שבאו מרוסיה בכדי לתמוך באזרחי אוקראינה הפרו-רוסים, דיסאינפורמציה, מהלכים כלכליים ופוליטיים, לוחמה פסיכולוגית ומהלכים לגיוס האוכלוסייה האוקראינית כנגד הממשל שלה עצמה ועוד. לא מן הנמנע שבהמשך יגיע המהלך המסיים בדמות הפעלת כוח צבאי מהמם ומכריע. עד אותה עת הסייבר יוסיף להיות נדבך מרכזי מערכה "על אש קטנה" שמנהלת רוסיה כנגד אוקראינה.

DCOI 2016 יתקיים ב-18-19 במאי 2016, וושינגטון.

הכנס יתמקד בחשיפת טכנולוגיות, יוזמה וחדשנות ישראלית לקהל וחברות בארצות הברית. בכנס ישתתפו חברות בטחון סייבר ולקוחות פוטנציאליים מארצות הברית ואמריקה הלטינית.

הכנס מהווה הזדמנות מצויינת לחברות העוסקות באבטחת סייבר, מודיעין סייבר, הגנת תשתיות קריטיות ועוד. קידום החברות הישראליות ותיאום הפגישות העסקיות מתבצע בסיוע משלחת הסחר של משרד הכלכלה בשגרירות ישראל בוושינגטון.

לאתר הכנס לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים