מדור חדש: הטכנולוגיות שישנו את האנושות

הטכנולוגיה תגרום בקרוב מאוד לכמה מהפכות בסגנון המצאת הדפוס או המכוניות ● בכל שבוע נספר לכם על תחום אחד, ונבחן איך הפיתוחים החדשים ישפיעו עלינו ועד לאן כל זה יכול להגיע

מדור חדש, טכנולוגיות חדשות. אילוסטרציה: BigStock

2015 הייתה שנת הבשלה של כמה טכנולוגיות שנראה אותן מתרחבות ופורצות השנה, כאלה שעשויות לשנות את חיינו מהקצה אל הקצה. הן החלו כפרויקטים מדעיים "קוליים" או כאבזרי נוחות לעשירים והתפתחו להמצאות שישדרגו את האנושות, בקנה מידה של המצאת הדפוס במאה ה-15 או המכוניות הראשונות. עד כדי כך. מדי שבוע נספר לכם על טכנולוגיה אחת ונבחן איך היא עתידה להשפיע עלינו ועד לאן היא יכולה להגיע.

האינטרנט והידע – יציאה מהחושך אל האור

בחלקי העולם המפותחים התרגלנו כולנו לצרוך ידע ושירותים באמצעות מכשירים המספקים לנו חיבור לאינטרנט בכל שעות היממה. אולם, האזורים המתפתחים בעולם נותרו בחשיכה.

העובדה הזאת השתנתה בחלקה ב-2015, כשכמעט מחצית מאוכלוסיית סין וחמישית מאוכלוסיית הודו התחברו לרשת. נכון שמספר תושבי הודו או סין גדול בין פי שלושה לפי ארבעה מאשר בארצות הברית, אבל עובדה זו לא עושה את שני הנתונים הבאים לפחות מדהימים: בהודו יש כיום כפליים משתמשי אינטרנט מאשר בארצות הברית, ובסין – כפליים מהודו.

המאמצים של חברות ענק עולמיות כמו פייסבוק (Facebook) או גוגל (Google) לכסות את כל כדור הארץ בגישה זולה או חינמית לאינטרנט באמצעות רחפנים, כדורים פורחים ולוויינים זעירים לבטח תישא פירות. הם צפויים להעצים את מהפכת האינטרנט, שרובנו חווה עוד בשנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים, לעוד שלושה מיליארד אנשים בעולם.

מעולם לא היה מצב כזה, בו כל האנושות מחוברת. עצם החיבור לאינטרנט של כל אדם, בכל פינה שכוחת אל, ישנה את המין האנושי בדרכים כה רבות, שקשה אף לדמיין את היקף ההשפעה של התופעה.

החיים ישודרגו, הכלכלות יפרחו

כל אלה ישדרגו בעיקר את חייהן של אוכלוסיות האזורים המתפתחים באפריקה, באסיה ובמקומות נוספים בעולם. מאז ומתמיד היה הידע זכות יתר שניתנה לעשירים בלבד. העריצות, הרי, מבוססת על בורות ההמונים. בסופו של דבר, ולא בעוד הרבה זמן, תהיה לכל אחד, בכל מקום בעולם, גישה לאוקיינוס הידע האינטרנטי. העולם יהיה "כפר גלובלי אחד", במלוא המשמעות של הביטוי.

עולם מקוון. אילוסטרציה: BigStock

עולם מקוון. אילוסטרציה: BigStock

הדבר יגרום לכך שהכלכלות שמבוססות על אפליקציות וסמארטפונים יפרחו בכל מקום. המונים ברחבי העולם יוכלו ללמוד על התפתחויות מדעיות בזמן אמת ולא באיחור של עשרות שנים; לכל רופא בכפר נידח בסין תהיה גישה למאגרי ידע אדירים; המדיה החברתית תאפשר למיליארדי אנשים לשתף ולחלוק חוויות, ולפעמים לסייע זה לזה; כל אירוע ברחבי הגלובוס יגיע לידיעת מיליארדי אנשים כמעט בזמן אמת, הרבה יותר מאשר כיום; עובדים בכפרים נידחים באפריקה יוכלו לתת שירותים דיגיטליים לעלית בעמק הסיליקון; חוואים יוכלו ללמוד באמצעות הרשת כיצד לשפר יבולים; אומנים ישיגו גישה לשווקים בינלאומיים. וזו רק רשימה חלקית.

ההשפעה של נגישות לידע גם היא כה רחבה, שקשה לצפות למה היא תוביל. מה היא תעשה למשטרים עריצים? למדע? לרפואה? לאומנות? לתעשייה? לשירותים? להתפתחויות הטכנולוגיות הבאות? את הפתרונות לשאלות האלה נגלה בעתיד. מה שבטוח הוא שלכל אלה שמביאים להתפשטות האינטרנט ברחבי העולם, חברות וכמובן אנשים, יש על כך השפעה מכרעת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים