החזון האנליטי של הרפואה האלקטרונית

ה-BI האנליטי עתיד לסייע משמעותית במהפכה הטכנולוגית במגזר הבריאות, שכבר החלה ● היא תאפשר לרופאים לשתף בזמן אמת את המידע הרלוונטי עם גורמים אחרים, ולעתים תמנע מהמטופלים את הצורך להגיע למרפאה

המכרז החדש - צעד בהבראת המחשוב במערכת הבריאות. צילום אילוסטרציה: BigStock

רישום ממצאי הבדיקה הרפואית שלך יהיה בעתיד תהליך הרבה יותר משמעותי מאשר המצב כיום – דף מודפס שיוצא מהמחשב האישי שלו. הרופא יוכל לשתף בזמן אמת את הגורמים הרפואיים האחרים שמטפלים בך, או שיש להם נגיעה לסיבה שבגללה באת להיבדק.

זאת ועוד, אם הסיבה לביקור היא קוצר נשימה, למשל, מה שעלול לרמוז על סכנה ללב, אפליקציה מתאימה בטלפון הסלולרי שלך תדווח מיד לכל מי שצריך על מצב תקינות הלב והאם קיימת סכנה. יתרה מזאת, הרופא שביקרת אצלו יוכל להחליט מי עוד יוכל לראות את הממצאים שלך ולנסות לעזור – בכפוף למגבלות של חיסיון רפואי.

התסריט הזה, שמופיע במאמר שפרסם לא מכבר המגזין Business Insider, מלווה בהקדמה של המחבר, שמציין כי לא מדובר במשהו דמיוני וכי המציאות הזו תתרחש בעתיד הלא רחוק בכלל. למעשה, היא כבר קיימת בחלקה.

הטכנולוגיה שמאפשרת את מימוש החזון הזה היא ה-BI האנליטי, שצובר תאוצה מחדש בשנים האחרונות, לצד ה-Big Data. העוצמה של הכלים האלה תבוא לידי ביטוי בין היתר ביכולת הניתוח המידית שהיא תאפשר לגורמי הבריאות בעולם, ברמת דיוק מקסימלית שתאפשר הפעלה של שורת שירותים רפואיים משלימים סביב כל בעיה רפואית שמציפים החולים.

הגידול ב-BI האנליטי והפיתוחים סביבו נפגשים עם המגמה המתחזקת של הרפואה מרחוק. זו אמנם כבר קיימת לפחות שני עשורים, אבל עד לא מזמן היא התקדמה בקצב איטי יחסית, כי לא היו מספיק כלים ממוחשבים שיסייעו לה לממש את המטרות המרכזיות: הקלה על המטופלים, הגדלת הנגישות ושיפור הטיפול הרפואי, עד כדי הצלת חיי אדם.

השחקנים הראשיים במהפכה הרפואית

ה-Big Data וה-BI האנליטי הם, אפוא, השחקנים הראשיים שיאיצו את המהפכה הרפואית, שכבר מתחוללת במדינות רבות בעולם. אחת מהן היא ארצות הברית, שם השירותים הרפואיים עומדים בפני שינויים דרמטיים לא רק בעולם המחשובי, לאחר שהנשיא ברק אובמה הצליח להעביר את הרפורמה בבריאות עליה נלחם מתחילת הקדנציה שלו.

המהפכה האנליטית בבריאות משנה לחלוטין את תפקיד הרופא. היא תאפשר לו להתפנות לעסוק בטיפול הישיר בחולה, לאתר בשבילו את התרופות ואת דרכי הטיפול, ותשחרר אותו מפעולות רבות שהיה צריך לעשות כיום. הכוונה היא בעיקר לטופסולוגיה עתירת ביורוקרטיה, שגוזלת זמן יקר מהדקות המעטות שהרופא יכול להקדיש למטופל.

אחד היתרונות של המהפכה הזאת בא לידי ביטוי בכך שהיא תפסיק את טרטור החולה, שבמקרים רבים הופך להיות דוור, משום שהוא צריך להעביר מסמכים מגוף רפואי אחד לשני. שלא לדבר על המתנה בת שבועות או חודשים לתוצאות של בדיקות, או המתנה לתור לרופא מומחה, שבסופו של יום שולח אותך לרופא אחר כי מישהו לא קרא נכון את האבחנה של הרופא הקודם. אדם ממוצע שביקר בזמן האחרון במרכז רפואי כלשהו, בין אם קופת חולים או בית חולים, יודע במה המדובר ויסכים שהתיאור פה אינו מוגזם לחלוטין.

כדי לאפשר את החזון הבריאותי החדש הזה נדרשים משאבי מחשב, מערכות מידע וכלי BI שיוכלו לנתח בזמן אמת טרה-בייטים של מידע. אלה עתידים להתנקז לממשקים כגון רשומה רפואית ממוחשבת, שמאפשרת שיתוף מידע בין גורמי בריאות שונים, בהם בתי חולים ומרפאות קהילה. דווקא התחום הזה עדיין לא מפותח והיכולת של הרשומות להכיל מידע רב מאוד מוגבלת, שלא לדבר על רגולציות שקשורות בחיסיון המידע הרפואי. בכלל, טכנולוגיה, מערכות מחשוב ודיגיטציה של המידע הרפואי לא מיטיבות עם העקרון הקדוש של חיסיון המידע הרפואי.

הפרה גסה של הפרטיות

כבר כיום, העברת המידע הרפואי בין גורמים שונים, לגיטימיים ומורשים על פי חוק מהווה הפרה גסה של הפרטיות של מיליוני חולים. הבחירה היא בין שתי חלופות לא טובות: הטכנולוגיה, שמאפשרת האצת תהליכים שבחלקם מצילים חיים, תוך חשיפת תיקים רפואיים לעיני שורה ארוכה של גורמים (לא תמיד עם הצדקה) – או לא. אלא שכמו בכל תחום, העולם כבר בחר בטכנולוגיה, בקדמה, במה שמקל את הנגישות לדברים: רפואה דרך המחשב במקום הגעה פיזית למרפאה.

ומה בישראל? אצלנו, הרפואה נחשבת לאחת המתקדמות בעולם, לא רק בגלל רופאים רבים בעלי שם ופורצי דרך, אלא גם מאחר שמספר הסטארט-אפים שמפתחים פתרונות למגזר הבריאות הוא הגדול ביותר בעולם ביחס לאוכלוסיה. גם תחום ה-BI האנליטי בישראל מפותח, אבל עדיין יש הרבה מאוד תהליכים בתוך המרכזים הרפואיים שהם עתירי נייר, ביורוקרטיה וחוסר יעילות. זה יהיה אחד הנושאים שיידונו בוועידה המרכזית לתקשוב בבריאות Smart Health. האירוע, בהפקת אנשים ומחשבים, יתקיים ב-4 בנובמבר במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהשתתפות שר הבריאות, יעקב ליצמן, ומנהלים טכנולוגים בכירים במערכת הבריאות.

מתעניינים במחשוב בעולם הרפואי? רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס Smart Health של אנשים ומחשבים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    רק דבר אחד חסר במדינה, תיק רפואי אחיד כאשר אדם מגיע לבית חולים מתחילים לתחקר אותו במקום לקבל את ההיסטוריה הרפואית בלחיצת כפתור אדם בוגר עובר מקופת חולים אחת לקופת חולים שניה ההיסטוריה הרפואית אינה עוברת By Product של תיק רפואי אחיד הוא ה BI שיתחילו ראשית בכך, אבל לרגולציה בישראל , קרי משרד הבריאת, אין שיניים

אירועים קרובים