הטכנולוגיה שתעלים את הארנק מהכיס שלנו

התשלומים האלקטרוניים כבר בדרך לכבוש את העולם הפיננסי ולייתר מאתנו את הצורך להוציא את המזומנים מהכיס ● כיצד השחקנים השונים בשוק נערכים למהפכה?

משלמים באפליקציה? דעו שאוספים עליכם פרטים אישיים. אילוסטרציה: צילום: אימג'בנק

שופרסל יוצאת בימים אלה בקמפיין רחב היקף לעידוד הקניות באמצעות האינטרנט. אין זו הפעם הראשונה בה הרשת יוצאת בקמפיין כזה, וכך גם המתחרה, מגה.

שתי החברות זיהו את המגמה הזו כבר לפני כמעט עשור וניסו לשכנע את הישראלים לשנות את הרגליהם משכבר הימים שקניות לא עושים רק פיזית, במרכולים השונים, אלא ניתן לקנות גם דרך האינטרנט.

הסבב הראשון של מהלך זה לא צלח במיוחד, אצל שתי החברות, ולא היווה מנוף לצמיחה שהגדיל את הרווחיות, אבל הוא ללא ספק הביא את הנושא למודעות הצרכנים.

בינתיים, דמות הצרכן הישראלי השתנתה. נולד דור חדש של צרכני קמעונות אינטרנטית, ששייך לדור ה-Y . מדובר בצעירים שעוזבים את הבית, עוברים לגור בשכירות בתל אביב או בעיר גדולה אחרת, עובדים מבוקר עד לילה כדי לממן את הלימודים או את הנסיעה הקרובה ולא מספיקים להגיע לקניות במרכולים. הדור הזה אימץ את הקניות ברשת ותרם לגידול המשמעותי במספר הישראלים שקונים מוצרים דרך המחשב או המובייל.

על פי נתונים אחרונים, 82% מהישראלים מבצעים קניות דרך הרשת, בעיקר ב-eBay, אמזון (Amazon) וענקיות בינלאומיות אחרות, אבל גם קניות בסופרמרקטים אינטרנטיים. הכפר הגלובלי ביטל את המרחקים הפיזיים והיקף הקניות אונליין הולך וגדל. על פי התחזיות, בסוף השנה הבאה הוא יגיע בישראל ל-10 מיליארד שקלים בשנה.

הצעד הבא: מהפכת התשלומים

אלא שזה לא הדבר היחיד בתחום. הדטרמינזם הטכנולוגי, שהוא המניע למהפכות החברתיות והכלכליות בעולם, למשל הופעת האינטרנט והשינוי שיצר, מייצר את התנאים למהפכה נוספת בעולם הקניות.

מרכז הכובד כבר אינו בדרך שבה הלקוח עושה את הקניות אלא בדרך שבה הוא משלם. הקשר בין השניים הוא כמובן טבעי. המהפכה הבאה תבוא לידי ביטוי בכך שהטכנולוגיה תוציא את הארנק מכיסנו, מבלי שנוכל להתלונן שכייסו אותנו.

בעתיד הלא כל כך רחוק, מרכז הכובד יעבור מתשלומים דרך כרטיסי אשראי, העברות בנקאיות או מזומן לטרנזקציות אלקטרוניות. אפל (Apple), סמסונג (Samsung) ויתר יצרניות הטלפונים החכמים תורמות תרומה חשובה למגמה זו.

מחקר עדכני, שפורסם לא מכבר בבלוג Mobile Payment Today, מלמד כי היקף הטרנזקציות באמצעות המובייל יגדל ב-32% עד 2019. האנליסטים מסבירים את מה שלכאורה מובן מאליו: הגידול העצום במספר המכשירים הניידים המצויים בכיסיהם של הצרכנים הופך את המובייל לארנק האולטימטיבי.

בתוך זמן קצר נרצה – ונוכל – לבצע פעולות שכיום דורשות, לפחות בחלקן, תשלום פיזית – בחנויות, במרכולים, בתחבורה הציבורית, בטיולים בחו"ל ועוד.

המגמה הזו מומחשת דווקא במדינות מתפתחות במזרח, שם רק בעשור האחרון החלו לעודד יותר ויותר אזרחים להשתמש בכרטיסי אשראי כדי לצמצם את השימוש במזומן. אולם, הגידול הענק במספר הטלפונים הנייידים מסמן אפשרות שמרכז הכובד יעבור מהר מאוד לעולם הניידים על חשבון כרטיסי האשראי ותשלומים אחרים. זה עוד לא קורה, אבל הכיוון ברור לחלוטין.

במדינות מערביות, ובמיוחד בארצות הברית, תחום התשלומים באמצעות מכשירים ניידים מתרחב מעבר לחנויות הנוחות, שם זה מתאפשר כבר כיום, ומתפשט במהרה לתחומים נוספים.

הקרב האמיתי: מרכזי הסליקה

הטריגר שמשכנע את בעלי העסקים להצטרף למגמה הוא התחרות הקשה שיש להם מול חנויות האינטרנט הענקיות. המטרה שלהם היא ללכוד את הצרכן ברגע שהוא נכנס לחנות ולאפשר לו לבצע את קניית המוצר בלחיצת כפתור, מבלי שיצטרף לפשפש בארנק או להתחיל לחפש חלופות. זאת, תוך יצירת חוויית קנייה שתרתק אותו לחנות או למוצר.

אבל הקרב האמיתי אינו בין הרשתות השונות, אלא על המקום שבו הכסף זורם – והרבה: מרכזי הסליקה. המהפכה הצרכנית הזו מייצרת איום ממשי על הבנקים וחברות האשראי שברוב המדינות, במיוחד בישראל, הם אלה שמבצעות את הסליקה. הגלובליזציה יצרה חברות פיננסים חוץ בנקאיות, שמאפשרות לצרכן לקנות דרכן מבלי לעבור דרך הבנק. יש בנושא זה עדיין בעיות רגולטוריות לא פתורות במדינות שונות, בוודאי בישראל, אבל למדנו כבר שהרגולטורים ממתינים בסבלנות לראות שאכן יש שינוי, ולבסוף מתאימים את עצמם ומסדרים את השוק.

לזירה הזו מצטרפות יצרניות הניידים הענקיות כמו אפל וסמסונג, שלא מוכנות יותר להסתפק בפיתוח הכלים שיאפשרו את המהפכה, אלא רוצות לגזור את הקופון השמן על כל קנייה. כלומר, הן רוצות לסלוק את התשלומים.

כמובן שגם חברות האשראי לא יושבות בחיבוק ידיים, והן מתחילות לנקוט פעולות שונות כדי לחזק את מעמדן, תוך שהן רוכבות על נתונים שמראים שמהפכת המובייל אמנם מתחזקת, אבל התשלומים באמצעות כרטיס אשראי עדיין חזקים יותר. מחקרים מראים שמספר הטרנזקציות האלקטרוניות הכפיל את עצמו ועמד השנה על 334 מיליארד, בהיקף של 30 טריליון דולר, כאשר חברות האשראי תופסות 30% מהשוק. הנתון הזה לא הולך לקטון מהיום למחר.

גם הבנקים לא אדישים. התחרות האמיתית ביניהם כיום היא הבנקאות הדיגיטלית שכוללת, בין היתר, אפשרות לבצע העברות כספיות ולקבל פרטים על חשבון הבנק באמצעות מכשירים ניידים. גם הם לומדים את השינוי ומתקדמים לקראת המהפכות הלא פשוטות בעולם שלהם.

הנושאים הללו יעלו לדיון בוועידת eBuymPay 2015 של אנשים ומחשבים, שתתקיים ב-23 בנובמבר. לצד הצגת המגמות שצפויות להיות בנושא התשלומים החכמים והארנק האלקטרוני, יוצגו בוועידה פתרונות של ארגונים שכבר עושים זאת מתחומי התחבורה, החנייה, רשויות מקומיות ועוד.

מתעניינים בתחום? רוצים לשמוע עוד? להרשמה לוועידה – לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים