שמונה טעויות נפוצות שמנמ"רים עושים בדרך לארגון הדיגיטלי

ללמוד את הטכנולוגיות החדשות, לגבש אסטרטגיה שתביא להובלה טכנולוגית ולהפסיק לשבת על הגדר - גדי גילאון מפרט את הדברים שעל המנמ"רים לעשות כדי לבצע את השינוי הנדרש בתפיסת הארגונים

גדי גילאון, יו"ר ומייסד מוביסק. צילום: קובי קנטור

מאמר זה הוא המשך של סדרת המאמרים שלי בנושא השינוי הנדרש ממנהלי המחשוב הארגוני. מדובר בהמשך למגמת שינוי התפיסה העסקית של ארגונים והפיכתם ל-"ארגונים דיגיטליים", המתבססים על מחשוב ענן, מוצרים מקושרים, אנליטיקה, מובייל ומדיה חברתית. במאמר זה אני מבקש להתייחס לשמונה טעויות נפוצות שמנמ"רים ובעלי תפקידים במחשוב הארגוני עושים בדרכם אל הארגון הדיגיטלי:

•    תפיסה שגויה לפיה עולם המחשוב החוץ דומייני הוא התפתחות (אבולוציונית) של עולם המחשוב הקלאסי. אני טוען שמדובר במהפכה (רבולוציה) ולכן, הניסיון לקשור פתרונות של העבר לטכנולוגיה המתפתחת נועד לכישלון. משתנים שונים מאפיינים את עולם המחשוב החוץ דומייני, ביניהם ניתן למנות מערכות הפעלה, מכשירי קצה, רשתות, אבטחת מידע ויישומים.

•    שינוי ביחסי הכוחות בארגון. העובדים, משתמשי הקצה, הפכו לשותפי היישום העסקי ובארגונים רבים עדיין לא הפנימו זאת.

•    אי גיבוש אסטרטגיה וקביעת מדיניות ארגונית המובילה את כל פעילות המחשוב הארגוני למקום של תגובה במקום להובלה טכנולוגית, כפי שנדרש.

•    אין למידה מערכתית ברמת המחשוב הארגוני של הטכנולוגיות החדשות ומשמעותן, באופן שתאפשר למקצועני המחשוב להתמודד עם הסוגייה בצורה מושכלת. ארגונים לא לומדים את משמעויות ה-BYOD ,BYON ,BYOA ו-BYOT, לדוגמה. לימוד מעמיק היה פותח עולם שלם של תובנות וידע.

•    ארגונים נוטים לשבת על הגדר ולהמתין להתייצבות הטכנולוגיה, ובכך מביאים להקפאת מצב טכנולוגית. התייצבות הטכנולוגיה לא תקרה כל כך מהר, אם בכלל. מאידך, התחרות העסקית מחייבת תגובה מהירה.

•    הטעות השישית – לא רואים לא יודעים. זו גישה שאני נתקל בה בהרבה ארגונים. הפתרונות הקיימים אינם מאפשרים שקיפות של הפעילות בתחומי הטכנולוגיה החדשה ולא משקיעים ביישום פתרונות מתאימים לאותה טכנולוגיה. דוגמאות לכך ניתן להציג בשאלות הבאות: כמה חשיפות אבטחת מידע יש במכשירים הניידים שהארגון עושה בהם שימוש? ומה היקף פעילות משתמשים ב-Shadow IT בארגון?

•    אבטחת מידע חוסמת פעילות עסקית של משתמשים במקום לאפשר אותה תחת ניהול סיכונים מושכל.

•    אחרונת הטעויות ברשימה: ארגונים ממשיכים לחזק את הצד הניהולי-טכנולוגי ולא משקיעים בחיזוק הקריירה העסקית מבוססת הטכנולוגיה.

חשיבה על המחר בכלי העבר

בארגון הדיגיטלי, בעלי תפקידים חדשים, כמו CDO ,CMO או CBSO, נמצאים בגזרת המחשוב העסקי ולא בהכרח שייכים ליחידת המחשוב הארגוני. המשתמשים שינו עמדת כוח והטכנולוגיה פורצת בכל יום גבולות נוספים. במשבר הבא, שנמצא ממש מעבר לפינה, מעמדם של המנמ"ר ויחידת המחשוב הארגוני בארגון הדיגיטלי יעמוד למבחן ויעצים את האבסורד של דפוס הפעולה הנוכחי שלהם, המבוסס על תפיסה מוטעית של חשיבה על המחר בכלי העבר.

המנמ"ר נדרש, בדחיפות, כבר כיום, לרצף פעילויות סדור על מנת לתת מענה לכל אחת מהטעויות הנפוצות שעושים בארגונים וללמוד את משמעויות הטכנולוגיה החדשה, תלויית התרבות והתנהגות המשתמשים.

כישלון של המנמ"ר לנווט את יחידת המחשוב הארגוני למיקום עסקי-טכנולוגי והשאת ערך עסקי לארגון תביא לתוצאות לא פשוטות:

•    המחשוב הארגוני יהפוך לפחות רלוונטי לפעילות העסקית בטכנולוגיות החדשות.

•    המנמ"ר יסיים את תפקידו או יהפוך לקבלן ביצוע ארגוני, שמקומו לא ב-C-Level.

•    המחשוב הארגוני יטפל במערכות הליבה הארגוניות בעוד שהחדשנות ואימוץ טכנולוגיות יועברו ליחידות עסקיות אחרות.

•    תקציב יחידת המחשוב יצטמצם ואילו תקציב הטכנולוגיות הארגוני יגדל ביחידות העסקיות.

אני יודע שזו התייחסות אפוקליפטית משהו: האם באמת המשבר שבפתח יערער עד כדי כך את מעמד המנמ"ר? תשאלו את עצמכם מי בפועל, כבר כיום, מנווט ומתקצב את פעילות האינטרנט ויישומי המובייל בארגון – כנראה שזה ה-CMO ורוב המנמ"רים חסרי אונים לתופעה הזו.

זהו רק קצה הקרחון של השינוי המתרחש ומתרגש עלינו. זה הזמן של המנמ"ר לשנות כיוון ומחשבה. עליו להתחיל לעבוד בתיקון הטעויות ולהפוך למנהל ומנהיג עסקי טכנולוגי מושכל, שפועל לתכלל את כלל הפעילות הטכנולוגית בארגון מתוקף סמכותו המקצועית, העסקית והאישית, גם כאשר היא לא נתונה לניהולו הישיר.

הכותב הינו המייסד והבעלים של מוביסק טכנולוגיות – חברה המתמחה בפתרונות מובייל, ענן ושירותי ייעוץ המאפשרים מעבר מובנה של ארגונים לעולם המחשוב החדש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים