להפוך את הסייבר לתפוזי ה-Jaffa של העתיד

כמו פרי ההדר אז, על הממשלה והארגונים העסקיים לחבור כדי לסייע ולחזק את הפעילות בתחום

ד"ר יניב הראל, מנכ"ל קבוצת פתרונות הסייבר של EMC

המותג Jaffa ייצג לאורך שנים ענף ייצוא משגשג של מדינת ישראל – פירות ההדר. התפוזים תחת מותג זה נמכרו בשווקי העולם במיליונים, עקב האיכות הגבוהה שלהם. הענף המצליח ייצג ערכים שאומצו על ידי החברה הישראלית, והממשלה קיבלה החלטות שתמכו ועודדו את הענף להמשיך ולשגשג.

דרוש מהלך דומה גם בימינו. ענפי התעשייה של המאה ה-21 הולכים ונוטים יותר ויותר לכיוונים טכנולוגיים, ומגמה זו מחייבת אותנו לחשוב על ענפי הייצוא של העתיד.

במהלך 2014 היינו עדים להתרחבות מתקפות הסייבר ברחבי העולם. מדינות וארגונים מגיבים לאתגר החדש בהדרגה וייקח זמן רב עד שייווצרו חוקים, נורמות ויכולות המסדירות את העולם החדש ואת ההגנה מפני האיומים המלווים אותו. זה לא יפריע, כמובן, לפושעי הסייבר להמשיך ולתקוף, וביתר שאת.

מתקפות אלה מציבות אתגרים חדשים גם בפני חברות וארגונים עסקיים, שמוצאים עצמם "בקו האש", בחזית שאיננה עסקית. לפעמים אפילו מדובר באמצע מערכה בין מדינות. כך, למשל, המתקפה על סוני (Sony).

בעקבותיה ובעקבות המתקפה על Target, שני ארגוני ענק, רוב החברות מבינות שהאיום הסייברי הוא מעניינם של חברי ההנהלה הבכירים. המתקפה על סוני, שבמסגרתה נגנבו קרוב ל-100 טרה-בייט של מידע ונגרם נזק בשווי מיליוני דולרים, היוותה אות אזהרה לארגונים רבים. לפתע כולם הבינו שלרשימת האיומים העסקיים נוספו מדינות עוינות, שהמשאבים והיכולות הקיברנטיות שלהן חזקים מהותית מיכולותיהם של האקטיביסטים ושל ארגוני פשיעה בינלאומיים – מי שעד אז הוגדרו כאויבי הרשת העיקריים של החברות במגזר העסקי.

הצוות שסייע לסוני להבין כיצד נחשפה למקרה זה קבע שהמתקפה הייתה כה מתוחכמת, כזאת שאף ארגון "לא יכול היה להתכונן לקראתה". אמירה זו כמובן משמעותית בניתוח הכשל ובזיהוי האחראים לו. האם זהו איום הייחוס שחברה כמו סוני נדרשה להיערך אליו? מומחי התחקור פסקו שלא. אך מה לאחר אירוע סוני? האם כעת זהו כבר איום שיש להתכונן לקראתו?

המענה – בממשלות ובארגונים כאחד

שאלות אלה טרם הוכרעו. מובן שחלק מסוים מהמענה יטופל על ידי הממשלות. אולם החלק המשלים, של סגירת הפער, מצוי בתחום אחריותן של החברות עצמן. אלה נדרשות לזהות את אתגר הסייבר כמשימה חשובה להמשך קיומן והצלחתן העסקית. בהיבטים אלה מתפתחות באחרונה טכנולוגיות ומתודולוגיות חדשות ומאוד משמעותיות, שיאפשרו שיפור מהותי ביכולתן של החברות להבין את המתרחש בתוך המרחב הטכנולוגי שלהן ולמנוע פעילויות חריגות במרחבי הרשת הארגוניים.

שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לניתוח המידע העצום שמקיף אותנו (Big Data) וגיבוש תובנות על בסיסו, בסיוע אלגוריתמים וכלי ניתוח שונים, מאפשרים להבחין גם באות הקלוש ביותר שעלול להעיד על מתקפה ולסייע בהתמודדות מולה מרגע שהיא מתרחשת. שימוש בטכנולוגיות חדשניות שטרם פורסמו ושהתוקפים טרם הספיקו להסתגל אליהן הוא חלק מרכזי ביכולת לשמור על יתרון יחסי ולא להיות היעד המועדף על גורם תקיפה כלשהו.

הזדמנות שיש לנצלה היטב

עבור מדינת ישראל, הנחשבת למובילת סייבר בעולם, זוהי הזדמנות שיש לנצלה היטב. יש במדינה שלנו יכולות מתקדמות וטכנולוגיות פורצות דרך בתחום הסייבר. התרבות הישראלית, צורת החשיבה, היצירתיות, התעוזה ויכולת המיקוד – כולן יחד מייצרות תמהיל ייחודי המאפשר התפתחות של רעיונות מעולים. רעיונות אלה הופכים לטכנולוגיות, מוצרים או פתרונות בעלי פוטנציאל גדול לתרום לכלכלה הישראלית.

גם הממשלה וגם המגזר העסקי צריכים לראות בסייבר ענף תעשייה מרכזי ובעל עדיפות לאומית לייצוא, שיכול לתרום רבות לאינטרסים הכלכליים של ישראל, וכמובן שגם לאינטרסים הביטחוניים שלה ושל שותפותיה ברחבי העולם. מטה הסייבר הלאומי, שקם לפני מספר שנים, עושה פעילות רבה לקידום הנושא, הרחבת כוח האדם בתחום, פיתוח יכולות, קידום מחקר ודחיפת התעשייה. פעילות זו חשובה ביותר ותתרום עם הזמן לסגירת הפער שתואר, משני הכיוונים.

כעת עלינו לעבור שלב אחד הלאה. עלינו לנתב אנשים מובילים לעסוק בתחום הסייבר ולהבין את הפוטנציאל הטמון בו. ממשלת ישראל צריכה לפעול בקוהרנטיות לסיוע, לחיזוק ולהרחבת הפעילות בתחום. עלינו להביט על הסייבר ולראות בו את מה שהוא עשוי להיות – גרסת 2015 של תפוזי ה-Jaffa. עלינו להשקות את "פרדס הסייבר", לוודא שפירות החדשנות שלו נמכרים היטב בעולם, שהם אטרקטיביים מבחינת רגולציה ומחיר, ושעינינו נשואות לשיפור הביצועים ולבחינת התרומה שלהם למשק משנה לשנה.

הכותב הינו מנכ"ל קבוצת פתרונות הסייבר ב-EMC, לשעבר ראש ענף הסייבר במפא"ת וממקימי מטה הסייבר הצה"לי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים