אתגרי התקשוב של הרמטכ"ל החדש

גדי איזנקוט נכנס לתפקיד בעידן בו יש בצה"ל שילוביות בין זרועית ומערכות מחשוביות מתקדמות ● האתגר שלו הוא לקחת את הנושא צעדים נוספים קדימה

שני רבי אלופים לוחצים ידיים בטקס החלפת הרמטכ"לים: גדי אייזנקוט (עם הפנים למצלמה) ובני גנץ. צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל החדש, רא"ל גדי איזנקוט, שנכנס אתמול (ב') לתפקידו, יצטרך לתת את דעתו גם לנושא התקשוב בצה"ל, על זרועותיו השונות. קודמו בתפקיד, רא"ל בני גנץ, השאיר לו אתגרים ומשימות לא פשוטים.

התקשוב בצה"ל עבר במהלך השנים האחרונות שינויים רבים ועמד במבחני אש מאתגרים, כולל ובפרט במבצע צוק איתן. כקצין ותיק ומוערך בצה"ל, איזנקוט מכיר היטב את המשימות ואת התקשוב הצה"לי בכלל, ועל פי הרקורד שלו, שיצוטט בהמשך, הוא בקי בלא מעט פרטים והוביל יוזמות חשובות בשנים האחרונות.

קצין בכיר במילואים שמכיר את איזנקוט אומר כי "הרמטכ"ל החדש מחויב מאוד לתקשוב ולראייה, כבר בטקס כניסתו לתפקיד הזכיר שאחד הפרויקטים המרכזיים של הצבא הוא צה"ל רשתי". קצינים אחרים נזכרים לאחר שקיבל ב-2005 את דרגת האלוף ונכנס לתפקיד ראש אמ"ן השתתף איזנקוט במספר רב של פגישות על מנת ללמוד ולהיכנס לעומק התוכנית, בדגש על עקרון השילוביות הבין זרועית. הדבר נשא פרי, שכן העקרון הזה בא לידי ביטוי היטב בצוק איתן. איזנקוט המשיך במסורת זו גם כאשר היה אלוף פיקוד הצפון ועשה זאת בכל הרמות – הפיקודית, האסטרטגית והטקטית. הוא דאג לשלב את נושא התקשוב בפעילות המבצעית שהייתה בצפון, מתוך הכרה בחשיבות של מכפיל כוח זה.

עוד חזית לספירה

איזנקוט נכנס לתפקידו בתקופה מאתגרת מבחינה מבצעית בכמה חזיתות: החמאס בעזה, החיזבאללה בצפון ודאעש. כל אלה מאיימים על העורף הישראלי. לצידם יש את איומי הסייבר. אחת המסקנות ממבצע צוק איתן ומאירועים דומים היא שההפרדה בין שדה הקרב הפיזי לזה הווירטואלי הולכת ונעלמת. בבואו לאשר תוכניות מבצעיות, המטה הכללי של צה"ל מסתכל על הסייבר ועל אירועים במרחב הקיברנטי כחלק בלתי נפרד מזירות הקרב שיש לקחת בחשבון.

הראייה לכך היא שלא מכבר הקים צה"ל מערך הגנה בסייבר בפיקוד הצפון, על מנת להגן על המערכות והתשתיות מפני התקפה. לפי אתר צה"ל, המטה כבר פעל באירועים שהיו לפני כמה שבועות בהר דב. האירועים האחרונים מלמדים שהאויב לא רק שלא יושב בחיבוק ידיים, אלא הוא מאתגר אותנו בכל פעם מחדש. כל מומחה סייבר יאמר שאחד מכללי היסוד שמנבאים הצלחה במאבק קיברנטי הוא היכולת לחשוב ולממש מספר צעדים קדימה, רגע לפני שהאויב, הבלתי מזוהה בדרך כלל, מצליח לפרוץ את החורים ברשת שלך.

לסיכום, בין האתגרים שמונחים על שולחנו של איזנקוט, כפי שרואה אותם אותו קצין בכיר: הגברת האפקטיביות המבצעית, בדגש על עקרון השילוביות; המשך מימוש תוכנית צה"ל רשתי; תעדוף תחום הסייבר כמאמץ מרכזי לשימור יכולות וגמישות מבצעית; ושילוב יכולות טכנולוגיות מתקדמות, כך שניתן יהיה לצמצם מערכים ובה בעת להגדיל אפקטיביות מבצעית.

אתגר נוסף איתו יצטרך איזנקוט להתמודד הוא פרויקט ירידת צה"ל לנגב. סביר להניח שהפרויקט יושלם במלואו אחרי תקופת כהונתו, בגלל לוחות הזמנים הדי רחוקים, שיש ספק רב אם יעמדו גם בהם, אבל הוא לבטח יעסוק בשלבים הראשונים של מימוש הפרויקט, ואולי אף מעבר. התוכניות להקמת עיר הבה"דים, פינוי מחנות צבא אסטרטגיים ממרכז הארץ ועוד כוללות היבטים תקשוביים ותשתיתיים ממדרגה ראשונה, ומהוות הזדמנות פז להקפיץ את התקשוב הצה"לי צעדים נוספים קדימה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים