מכרה הזהב של הבנקים

בידי הבנקים אצור מטמון בדמות המידע הרב שברשותם ● השאלה היא איך הם משתמשים בו כדי לנצח

22/01/2015 15:00
יניב גיאת, מנהל פריסיילים מומחים ב-EMC ישראל

הבנקים ברחבי העולם מחזיקים בבעלותם הרבה מאוד מידע, חלקו מובנה בתוך בסיסי נתונים וחלקו האחר מורכב מקבצים.

המידע הבנקאי מורכב מעסקות, תיקי הלוואות, אינפורמציה על הקלקות באתרים, הערכות סיכונים ועוד. אם ניקח את הנתונים הללו ונוסיף אליהם מידע ממקורות חיצוניים כמו פייסבוק (Facebook) או אפילו דיווחי מזג אוויר, נוכל להגיע לתובנות עשירות יותר על הלקוחות של הבנק. תארו לעצמכם עד כמה יכולים השירותים עבור לקוחות הבנק להיות מותאמים אישית, אם יצליחו למנף תובנות מנתוני המיקום הגיאוגרפי במכשירים הניידים שלנו.

כך, למשל, כתוצאה מהעשרה מפייסבוק, הבנקים יוכלו לדעת מה דעתו של אדם מסוים על בנק ספציפי, או לזהות מבעוד מועד סיכון לנטישת לקוח במידה שמישהו מפרסם ברשתות החברתיות שהוא עומד להתחתן ובת הזוג שלו שייכת לבנק אחר. הבנק יוכל לפנות ללקוח כזה פרו-אקטיבית ולמנוע נטישה.

רוב הבנקים מתמקדים כיום בתהליכים פנימיים, ביעילות תפעולית, בהחלפת מערכות מחשוב ישנות יחד עם תחזוקת מערכות Legacy ובתגובה לדרישה של הרגולציה. אמנם, תמהיל עבודה זה מחויב המציאות, אבל כמו פטריות אחרי הגשם קמים לבנקים מתחרים רבים בעלי פרופיל צעיר ושאפתני. הם מגיעים משווקים אחרים, עם נקודת מבט חדשה ורעננה על מהו כסף באמת ואיך הוא צריך להיות מטופל. כשאני מזכיר את המתחרים הללו, אני מתכוון, למשל, לגוגל (Google) בהשקת הארנק הסלולרי, לאפל (Apple) עם PassBook, לתופעת הביטקוין ולכלכלת שיתוף פרויקטים על גבי פלטפורמות אינטרנטיות במימון הגולשים, דוגמת KickStarter.

איך הבנקים יכולים לנצל את המידע שברשותם?

כדי להישאר רלוונטיים ולשרוד את המהפכה של הארנק הדיגיטלי והדוגמאות האחרות שהעליתי, הבנקים צריכים לנצל בצורה מקסימלית ואפקטיבית ביותר את המידע שברשותם, ולהשתמש בו כדי להבין איך הם יכולים לשרת את הלקוחות בצורה הטובה ביותר.

ניתן לממש זאת במספר דרכים: למשל על ידי הנגשה של מידע בנקאי בצורה אנונימית, באחד מספקי הענן השונים, כדי לתת לחברות סטארט-אפ שונות לפתח את השירותים העתידיים של העולמות הפיננסיים. כך הבנק יכול להפוך לחממת סטארט-אפים ועל ידי כך להמציא את עצמו מחדש.

דוגמה נוספת לאופן שבו הבנק יכול להשתמש בנתונים לטובת מתן שירות טוב יותר ללקוח היא על ידי זיהוי מידי של הלקוח בכל ערוץ שבו הוא פונה לקבלת שירות. מתן חוויית שימוש טובה יותר וניתוח דפוסי ההוצאות של הלקוחות יעניקו להם ערך אמיתי, שעשוי להשפיע על החסכונות שלהם.

כמו כן, בדומה לחברות האשראי, בנקים יכולים וצריכים להיעזר בנתונים כדי להילחם בפושעי סייבר, לעקוב בזמן אמת אחר אירועים חריגים, לזהות בצורה ממוכנת גולשים בפורומים ובצ'אטים שמנסים לפתח שיטות הונאה חדשות, וכך לזכות בחזרה באמון הצרכנים.

לסיכום, בנקים רבים יעמדו בפני אתגרים גדולים לפני שיוכלו לנצל את הכוח של ה-Big Data. מידע רב מדי שמפוזר על פני מחלקות רבות והמחסור באנשים מיומנים בניתוח נתונים הם בין האתגרים החשובים והמשמעותיים ביותר בבנקים כיום. מנגד, מתחילה לחלחל ההבנה שניתוח Big Data הוא כבר לא רק אופציה. בסופו של דבר, פעילות יעילה בתחום היא זו שתגדיר את המנצחים העתידיים במגזר הפיננסי. השאלה האמיתית היא האם הארגון שלך יהיה אחד מהמנצחים האלה?

הכותב הינו מנהל פריסיילים מומחים ב-EMC ישראל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים