מתקשים להיכנס להריון? ב-Pointed Flow רוצים לעזור לכם

המיזם המככב במדור הפעם מבקש להקל באמצעות הטכנולוגיה על זוגות בטיפולי הפוריות המפרכים ולהגדיל את סיכויי ההצלחה

שיהיה במזל. Pointed Flow

זוגות רבים בישראל חווים קשיים בכניסה להריון. רבים מהם – כ-20%, על פי נתוני משרד הבריאות – נדרשים לטיפולי פוריות כדי להביא לעולם את הילד הנכסף. מדובר בתהליך ארוך, מייגע ויקר שמכביד על הזוגות שעוברים אותו – בהיבטים הכספי והנפשי כאחד.

פרויקט ישראלי חדש, בהובלת ד"ר אסף כהן, מנסה להעניק תקווה לזוגות הסובלים מבעיות פוריות. מדובר ב-Pointed Flow (כך גם נקרא הפרויקט) – הזרעה תוך רחמית (הזרקת זרע ישירות לרחם של האישה). הפיתוח אמור לשפר משמעותית את סיכויי ההצלחה הקיימים בתהליך ההפריה ובכך מקווים היזמים לייעל את התהליך – בזמן ובעלויות.

בשלב הראשון מדובר בטיפולים פשוטים יחסית, החל מנטילת הורמונים בצורת טבליות ועד לאביזר שמאפשר הזרעה תוך רחמית. הטיפולים המסובכים יותר מתקיימים בשלב השני וכוללים הפריית מבחנה הכרוכה בהזרקת הורמונים במינון גבוה, שאיבת ביציות בהרדמה מלאה, הפריית ביציות במעבדה והחזרת עוברים לרחם.

בבסיס הרעיון עומדת העובדה שהסיכוי ליצירת עובר ברחם תלוי באופן ישיר במספר ובאיכות תאי הזרע שעושים דרכם אל הביצית. ב-Pointed Flow טוענים כי האביזר אמור לאפשר שיפור בתהליך ההכוונה וההבאה של תאי הזרע אל הביצית, תוך שמירה על מספר גבוה ואיכות משופרת לאין ערוך מאשר ניתן להשיג כיום, בתהליך ההזרעה המקובל. ניסויי המעבדה הוכיחו, לדבריהם, כי השימוש באביזר משפר פי 50 את כמות תאי הזרע הנעים לכיוון הביצית ואיכות תאי הזרע צפויה לעלות משמעותית. בכך עולה משמעותית גם הסיכוי של האישה להיכנס להריון, תוך חשיפתה למשטר הורמונלי מינימלי, או ללא הורמונים כלל.

יצוין כי האביזר מיועד לסייע בין אם בעיית הפוריות היא של האישה או של הגבר. עם זאת, הם לא מתאימים לכל מקרה, ולשם כך נדרש האבחון של הרופאים.

ד"ר אסף כהן, ראש המיזם. צילום: Pointed Flow

ד"ר אסף כהן, ראש המיזם. צילום: Pointed Flow

צוות המיזם שוקד מזה כשנתיים על פיתוח הרעיון החדשני והוא זקוק ל-380 אלף שקלים לצורך השלמת הפיתוח ההנדסי של האביזר ורישום הפטנט. לשם כך פונה ד"ר אסף כהן לזוגות העוברים טיפולי פוריות וכן לציבור הרחב, לקבלת תמיכה כספית באמצעות מימון המונים דרך Headstart.

"נוכל להגיע לשוק בעוד 26 חודשים"

לדברי ד"ר כהן, "אחד מכל חמישה זוגות בעולם נזקק לטיפולי פוריות כדי להביא ילד לעולם. אחת הסיבות לכך היא הירידה העקבית באיכות תאי הזרע. בכל שנה שעוברת צונחים מדדי הזרע אצל גברים בכ-2%. תאי הזרע הם התאים הכי רגישים בגוף האדם והדעיכה באיכותם נובעת מחשיפה לקרינה סלולרית, כימיקלים שמקורם בפלסטיק, תזונה לקויה ומתח נפשי. הפתרון המתקדם ביותר כיום בסל הבריאות הוא הפריות המבחנה, שאחת הנקודות הלא נעימות בהן היא מינון הורמונים גבוה מאוד אליו נחשפת האישה בניסיון להשיג הריון. החשיפה עלולה להגביר את הסיכון למחלות שונות שמתפתחות כעבור שנים ובמקרים קיצוניים אף לקצר את תוחלת החיים. הרעיון שלנו מאפשר ליצור הפריה תוך רחמית בגוף האישה ולא במבחנה, ובכך לחסוך את התלאות והסכנות שבטיפול. מדובר בפתרון מהיר, פשוט ובעל פוטנציאל הצלחה גבוה משמעותית מכל מה שקיים כיום בשוק הרפואי, והוא זול מאוד עבור מערכת הבריאות וקופות החולים".

הוא מסר כי "בקצב העבודה העכשווי, בתוך 3-4 חודשים נוכל להתחיל בניסויים קליניים בארץ ובתוך 26 חודשים – להגיע לשוק".

החברה גייסה באחרונה ועדה מדעית שכוללת מומחים בעלי שם בתחום הפוריות והגינקולוגיה, בהם פרופ' רונית קוכמן, גניקולוגית מומחית המתמחה בטיפולי פוריות, ופרופ' שמחה יגל, גניקולוג מומחה, שניהם מבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים.

חוות דעת

המיזם של Pointed Flow הוא דוגמה נהדרת לחיבור בין טכנולוגיה למדע. החברה פיתחה פתרון שעונה לצורך אמיתי ובוער אצל זוגות רבים, ומקל, או לפחות מתיימר להקל, על התהליך הארוך והמייגע הזה.

שימוש במימון המונים כדי לגייס כספים הוא צעד נכון באופן כללי, ולמיזמים מסוג זה בפרט. לצד הגיוס מהציבור, הוא יכול לשמש מקפצה יחצ"נית למוצר ולהביא משקיעים לתת לו מכספם.

מי יודע – ייתכן שבעתיד הטיפולים האלה ישלטו בשוק ואולי אף יחליפו את טיפולי ההפריה המסורתיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים