גוגל של הרפואה

אתם מחפשים מידע על מחלות ולא מוצאים את הידיים ואת הרגליים? הסטארט-אפ Medivizor פיתח אתר שמציע חיפוש ממוקד, לאחר מענה על כמה שאלות

מימין: ד"ר אורן פירסט וטל גבעולי, ממייסדי Medivizor. צילום: אולג ליופט

אחד הימים הכי פחות סימפטיים בחיים הוא זה בו מקבלים את הבשורה המרה: מישהו קרוב לנו או אפילו, חס וחלילה, אנחנו עצמנו חולים. בין אם זה סרטן, סוכרת או כל מחלה אחרת. רגע אחרי היוודע הבשורה המרה, כשמתחילים לעכל אותה, אנחנו רוצים לדעת מה זאת המחלה הזאת, מה זה אומר ומה אנחנו הולכים לעבור. איזו פעולה לעשות, איך לטפל בה ועד כמה חיי היום יום שלנו ישתנו.

שלושה יזמים חברו יחד כדי להתמודד עם הנושא: ד"ר אורן פירסט, יזם ותיק ומשקיע סדרתי בחברות; טל גבעולי, בכיר בחברות טכנולוגיה – האחרונה שבהן היא אמדוקס; ופרופ' סטיב קפלן, מומחה עולמי בתחום האורולוגיה, שפרסם מאמרים רבים בנושא. הם הקימו את Medivizor, שמציעה פתרון קל ונגיש למציאת מידע רפואי.

האתר פותר כמה בעיות: אם מחפשים בגוגל (Google) או במנוע חיפוש אחר בעיה רפואית מסוימת, מקבלים תוצאות רבות ומידע בהיקף עצום, שכמעט בלתי אפשרי להתמודד אתו. בנוסף, לא תמיד אנשים יודעים להבדיל האם המידע שניתן מקצועי או לא. כמו כן, האתר מקל על הרופאים שאופציונאלית, צריכים להתמודד עם פחות שאלות של חולים ובני משפחותיהם.

Medivizor מציעה פתרון בו מקבל המחפש מידע לפי התשובות שהוא נותן על 15 שאלות שרלוונטיות למצב שלו. המטרה היא לדמות רופא מומחה, שצריך תשובות על מספר דומה של שאלות על מנת לזהות את המחלה ולבחור את דרך הטיפול בה.

לאחר המענה על השאלות, כל חולה מקבל סיכום פרטני על הבעיה הרפואית שלו ומידע על מחקרים רלבנטיים. בעתיד אף ייתכן שהאתר יסייע לחולים ולקרוביהם למצוא מרכזים רפואיים שמתמחים במחלות שלהם. יצוין כי הגם שהמאגר של Medivizor כולל מידע על בעיות רפואיות רבות, ודאי הנפוצות שבהן, הוא עדיין לא כולל מידע על כולן. אנשי החברה, בשיתוף פעולה עם רופאים, ממשיכים ובונים את המאגר כל העת.

מספר דברים נוספים שחשוב לדעת: החברה שמה לעצמה יעד לסייע לחבר בין חוקרים שמבקשים לבצע מחקרים קליניים לחולים שמוכנים לשתף אתם פעולה. היא מקפידה לשמור על פרטיות החולים והמידע שנאסף לא כולל פרטים שלהם. Medivizor תציע בהמשך את שירותיה לרופאים ולאנשי מקצוע, כדי שיוכלו להתעדכן בנוחות ובמהירות בידע רלוונטי.

על פי החברה, האתר כולל נכון לעכשיו מידע על 75% ממחלות הלב והעורקים, 90% מסוגי הסרטן וכל סוגי הסוכרת השונים. המערכת נשענת על חוכמת ההמונים וככל שמספר המשתמשים בה יגדל, כך היא תצליח להשתפר ולהציע מידע נכון יותר. השירות באתר ניתן כרגע באנגלית ויוצע בהמשך בעברית. החברה, שמונה כיום חמישה אנשי צוות ועוד 25 מומחים הפזורים ברחבי העולם, גייסה 1.2 מיליון דולר מאנג'לים והיא פועלת על מנת להציע שירותים שיניבו לה הכנסות.

חוות דעה אישית

רפואה וטכנולוגיה צועדות יד ביד מזה כמה עשורים. לאורך הזמן, אנשי רפואה עושים שימוש בפיתוחים טכנולוגיים שמשפרים את הטיפול הרפואי עבור קהל הולך וגדל של אנשים בעולם. שיתוף המידע הוא גורם משמעותי ביכולת של הרפואה למנוע מחלות ולספק מידע רלוונטי לחולים.

היכולת לצמצם את פערי המידע שקיימים בין מקומות שונים בעולם ולהגיע לחולים במקומות נידחים היא אתגר, שעד לא מזמן היה קשה מאוד להשגה. האינטרנט פתח בפני אנשים רבים חשיפה למידע רב, כולל מידע רפואי, שיכול לעזור להם.

אך אליה וקוץ בה, עודף מידע אינו מאפשר בהכרח פתרון טוב יותר. חולים ורופאים עלולים לאבד את עצמם בים המידע ולא למצוא את הידיים ואת הרגליים. לרופאים גורם עודף המידע, שחלק גדול ממנו לא מקצועי, להתעלם ממנו. הנטייה של חלק מהם לומר שיש להתעלם מהמידע ברשת ורק להאזין להם, כפי שבאה לידי ביטוי בפרסומת שמדוגרת באחרונה בטלוויזיה, איננה מוצדקת. החולים ובני המשפחה זכאים להבין את המשמעות של המחלה לא רק דרך הרופאים, לקבל מידע נוסף על הטיפולים ולהיות מוכנים טוב יותר להתמודד עם הקשיים שצפויים להם. Medivizor מאפשרת להם לעשות זאת.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חני

    הרעיון אכן מרשים, אך שוב יש כאן נסיון לניצול ציני של החולים. אין שום רע בנסיון לעשות רווח גם ממטרות טובות, אך התאור באתר החברה המדבר על ״טובת האנושות״, הינו ציני. אולי יש גם טעות בכתבה, אבל אם היזמים גייסו 1.2 מליון דולר, אז קשה לי להבין איך כ 30 איש מועסקים כשנתיים (כך נראה, ע״פ גוגל, לא בטוחה). משהו כאן מאד מוזר. מי הם אותם 25 מומחים אשר פזורים ברחבי העולם?

אירועים קרובים