ד"ר גבי סיבוני: "היצף המידע משיג את ההפך ממטרתו ופוגע באיכות קבלת ההחלטות של המפקדים"

"איני מציע לחזור אחורה עשרים או שלושים שנים ולעבוד באופן ידני ובלתי ממוכן", הדגיש ד"ר סיבוני, "אולם יש למצוא את שביל הזהב אשר יביא לשיפור באיכות של קבלת ההחלטות, ומנגד - לא יגרום למפקדים להיות מוצפים במידע" ● ד"ר סיבוני, שאמר את הדברים בכנס C5Israel, סבור כי "יש חסם עליון אשר מעליו נתקשה להעלות את איכות קבלת ההחלטות" ● סיכם: "יש ליצור סביבה עם מידע איכותי לטובת מקבלי ההחלטות - מידע שהוא רלוונטי עבורם. המדובר באתגר לא פשוט"

"ההנחה שגורסת שיש קשר לינארי – לפיו כאשר יש למקבלי ההחלטות, למפקדים, יותר מידע, תביא לאיכות גבוהה יותר של קבלת ההחלטות – שגויה. טענתי היא שזה לא המצב: היצף המידע משיג ההפך ממטרתו – ופוגע באיכות קבלת ההחלטות של המפקדים", כך אמר אל"מ (מיל') ד"ר גבי סיבוני, מנהל תכנית מחקר צבא ואסטרטגיה ב-INSS – המכון למחקרי ביטחון לאומי.

ד"ר סיבוני אמר את הדברים ב-C5Israel – הכנס הלאומי לתיקשוב ולמגזר הביטחון. לכנס, שנערך בהפקת קבוצת אנשים ומחשבים, הגיעו יותר מ-600 משתתפים מהמגזר הביטחוני. האירוע נערך אתמול (ד') במרכז הכנסים אבניו, והנחו אותו פלי הנמר – נשיא ויזם אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס – העורך הראשי של הקבוצה.

"ראינו השתעבדות של מפקדים למידע", קבע סיבוני בדבריו. "הזרמת המידע למפקדים היא לא תמיד מיטבית. הדרך להכתיב תמונת מצב לא קשורה לאויב, אלא קשורה לידיעה מה מצב הכוחות שלך, על מנת שאתה – כמפקד – תוכל לכפות עליהם את מה שאתה רוצה". מערכות השו"ב הצבאיות הציפו מידע למפקדים, קבע ד"ר סיבוני, "בדיוק כמו מערכות השו"ב בארגונים אזרחיים. אלא שהמנהלים הפכו להיות תלויים במידע. מנגד – יכולת קבלת ההחלטות שלהם אינה משתפרת – כי אם מתקעקעת".

כמובן, אמר ד"ר סיבוני, "שאיני מציע לחזור אחורה עשרים או שלושים שנים ולעבוד באופן ידני ובלתי ממוכן. אולם, יש למצוא את שביל הזהב, אשר יביא לשיפור באיכות של קבלת ההחלטות של המפקדים, ומנגד – לא יגרום למפקדים להיות מוצפים במידע, שבמקרים רבים לא מועיל להם. נדרש לברור ולסנן את המידע. יש לשלוף מכמויות המידע האינסופיות רק את המידע החיוני – זה שרלוונטי עבור המפקדים בעת שהם מקבלים החלטות. רק כך יהיה שיפור באיכות של קבלת ההחלטות".


צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

ד"ר סיבוני הציג מודל המקשר בין המידע ובין איכות קבלת ההחלטות: "אני טוען כי יש חסם עליון – קו שיא – אשר מעליו נתקשה להעלות את איכות קבלת ההחלטות, בשל העובדה שיש יותר מידע. מנקודה זו רק יהיה יותר רע, עד שנגיע למצב בו עודף המידע יהפוך לגורם משתק".

המערכת האנושית, אמר ד"ר סיבוני, "יצרה תלות במידע. באופן טבעי כל מנהל רוצה עוד מידע. קיים חשש מובנה לבצע דברים כאשר לכאורה אין מודיעין, או יש מעט ממנו. המודל שלי טוען, כי ככל שכמות המידע גדלה, אזי החל מנקודה מסוימת – איכות קבלת ההחלטות של המפקדים בצבא דווקא קטנה ולא משתפרת כמצופה. אני מניח שיש לכך גם מקבילה בסביבה העסקית-אזרחית".

האתגר, סיכם ד"ר סיבוני, "הוא לנסות לאתר מרחב פעולה מיטבי, בו יהיה מיצוי מירבי של המידע, בלא שהדבר יפגע באיכות קבלת ההחלטות. יש להבין את הבעיה, יש לאתר את המרחב הזה ולטפל בו באמצעים ממוכנים. זאת, כי הטבע האנושי רוצה כמה שיותר. יש ליצור סביבה עם מידע איכותי לטובת מקבלי ההחלטות – מידע שהוא רלוונטי עבורם. המדובר באתגר לא פשוט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים