חוקרים: רשתות חברתיות ממכרות יותר מאלכוהול וטבק

על פי החוקרים מבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת שיקאגו, הנבדקים אמנם הצליחו להתגבר בקלות יחסית על תשוקה לעסוק בספורט, דחפים מיניים ורצון להוציא כסף - אולם התקשו במיוחד להתגבר על הרצון לעבוד ולהתעדכן בפייסבוק ובטוויטר

מה ממכר יותר מאלכוהול, טבק וקפה, וגובר גם על תשוקה לשינה או סקס? הרצון לבדוק מה חדש בפייסבוק (Facebook) וטוויטר (Twitter) – כך על פי חוקרים מבית הספר למינהל עסקים Booth של אוניברסיטת שיקאגו.

החוקרים ציידו 205 נבדקים בגילאי 18 עד 85 מאזור העיר וירצבורג שבגרמניה, במכשירי בלקברי (BlackBerry). במשך שבעה ימים רצופים, שבע פעמים ביום במשך 14 שעות, התבקשו הנבדקים לציין אם הם חווים באותו רגע, או חוו בשלושים הדקות האחרונות, תשוקה כלשהי. הנבדקים התבקשו לפרט את סוג התשוקה, אם היא הייתה מנוגדת לתשוקה אחרת ואם הם מימשו אותה או התעלמו ממנה.

למרות האופי הממכר של חומרים אלה, התשוקה לאלכוהול, טבק וקפה הייתה ברמה הנמוכה ביותר. הנבדקים הצליחו להתגבר בקלות יחסית על תשוקה לעסוק בספורט, דחפים מיניים ורצון להוציא כסף. הקושי הרב ביותר נרשם בניסיון להתגבר על רצון לעבוד (כאשר הוא עמד בסתירה לפעילויות אחרות, כמו פעילות חברתית או פעילויות פנאי) או על רצון להתעדכן ברשתות חברתיות.

את הדחף החזק לעבוד מסבירים החוקרים בכך שהעבודה מגדירה את הזהות ומשפיעה על היבטים רבים של החיים, ובכך שאי עמידה במשימות עשויה להיות כרוכה בסנקציות. את הקושי להתנגד להתעדכנות במדיה חברתית, ציינו, אפשר להסביר בזמינות הרבה של הרשתות החברתיות ובקלות היחסית שבה ניתן להתעדכן בנעשה בהן. צריכה של סיגריות ואלכוהול כרוכה במחיר גבוה יותר, הן לטווח הארוך והן מבחינה כספית, ולא תמיד ניתן למצוא הזדמנות לממש את הדחף – נמסר מעורכי המחקר.

"החיים המודרניים מתאפיינים לעתים קרובות בשאיפות סותרות", הסביר ווילהלם הופמן, מרצה למדעי ההתנהגות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים