תביעה ייצוגית: ענקיות עמק הסיליקון תיאמו ביניהן את משכורות העובדים

על פי כתב התביעה, אפל, גוגל, אדובי, אינטל וחברות נוספות סיכמו שלא ישדלו עובדים מחברות אחרות לעבוד עליהם ושילמו להם שכר נמוך מזה שהיו יכולים לקבל בתנאים של שוק חופשי ● אחד מהם אמר, כי "התאכזבתי לגלות שבזמן שהשקעתי את מרצי בפיתוח מוצרים נפלאים, עסקו המנהלים הבכירים של החברה בה עבדתי ברקימת עסקות כדי למנוע תחרות ולקבוע תקרת תשלום לעובדים מוכשרים" ● התובעים מבקשים להכיר בתביעתם כייצוגית

בתביעה חדשה שהוגשה בקליפורניה מואשמות חברות ענק מעמק הסיליקון – ובהן אפל (Apple), גוגל (Google), אדובי (Adobe) ואינטל (Intel) – כי תיאמו ביניהן את משכורות העובדים וסיכמו שלא ישדלו עובדים מחברות אחרות לעבור אליהן. התובעים מבקשים להעניק לה מעמד של תביעה ייצוגית.

התביעה הוגשה אתמול (ד') לבית המשפט העליון של קליפורניה במחוז אלמידה. על פי כתב התביעה, מנהלים בכירים מהחברות אדובי, אפל, גוגל, אינטל, Intuit ,Lucasfilm ופיקסאר (Pixar) "טוו מארג של הסכמים מפורשים למניעת תחרות על עובדים". כתוצאה מהסכמים אלה, טוענים התובעים, קיבלו העובדים משכורות נמוכות מכפי שיכולים היו לקבל בשוק חופשי.

"עמיתיי ב-Lucasfilm ואני תרמנו מכישורינו, מהידע ומהיצירתיות שלנו כדי להפוך את החברה למובילה בענף", אמר סידהארט האריהרן, עובד לשעבר בחברה, שנמנה על התובעים. "התאכזבתי לגלות שבזמן שהשקעתי את מרצי בפיתוח מוצרים נפלאים, שהניבו ל-Lucasfilm רווחים עצומים, עסקו המנהלים הבכירים של החברה ברקימת עסקות עם חברות היי-טק מובילות אחרות, כדי למנוע תחרות ולקבוע תקרת תשלום לעובדים מוכשרים".

התובעים מבקשים להשיב להם את הפרשי השכר שהפסידו ולהורות על תשלום פיצויים לכל אלה שעבדו בחברות הנתבעות בין 1 בינואר 2005 ל-1 בינואר 2010, גם אם שמם אינו מופיע בכתב התביעה.

התביעה מתמקדת בחברות שהיו בשנת 2009 יעד לחקירה של הרשות להגבלים עסקיים במשרד המשפטים האמריקני. החקירה ותביעה אזרחית שהוגשה בעקבותיה הסתיימו בהסכם פשרה שנחתם בספטמבר האחרון. במסגרת אותו הסכם התחייבו החברות שנזכרו לעיל לחדול מהמנהג שלא לפנות לעובדים של חברות מתחרות בהצעות עבודה. עם זאת, התובעים טוענים, כי החברות עדיין יוצאות נשכרות מהנוהג האסור.

"משרד המשפטים אישר שהוא לא מבקש לפצות את העובדים שנפגעו מהסכמים אלה", כתבו התובעים. "ללא תביעה ייצוגית, לא יקבלו התובעים וחברי הקבוצה פיצויים על העוול, והנתבעים יוסיפו ליהנות מפירות ההסכמים האסורים".

ג'וזף אר. סוורי, עורך דין ממשרד Lieff Cabraser – המשרד שמייצג את האריהרן – העריך, כי בעקבות ההסכמים ירדו המשכורות הפוטנציאליות של העובדים ב-10%-15%. "החברות זכו להצלחה רבה בזכות ההקרבה והעבודה הקשה של העובדים והן חייבות לקבל על עצמן אחריות לעבירות שביצעו", אמר.

מכתב התביעה עולה, כי ההסכמים נחתמו בתחילה, בשנת 2005, בין פיקסאר ל-Locasfilm, ולאחר מכן התפשט הנוהג גם לאפל ולאדובי – כאשר החוליה המקשרת הייתה סטיב ג'ובס.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד שיודע

    גם בישראל חברות ה IT מתאמות ביניהן את שכר העובדים ונוצרת תקרת זכוכית לשכר. יש גם הסכם אי תחרות שמונע מעובדים לעבור מחברה לחברה. מי העורך דין שירים את הכפפה ויוביל תביעה ייצוגית גם אצלינו ?

אירועים קרובים