שוב: הצבא יוצא ל-ERP כלל-צה"לי מבוסס סאפ במאות מיליוני שקלים

הפרויקט צפוי להסתיים בשנת 2017-18 ולשרת עשרות אלפי משתמשים ● לצורך הפרויקט תוקם מנהלת ברשות אלוף משנה שתשב תחת יחידת מצפ"ן - מערכות צבאיות לפיקוד שליטה וניהול ● מאגף התקשוב נמסרכי "בימים אלה נבחנות מספר אופציות לפיתוח ולהטמעת ה-ERP. טרם הוכרעה זהות ספקית ה-IT"

אל"מ אבנר זיו, מפקד יחידת מצפ"ן. צילום: דו"צ

הצבא יוצא, שוב, לפרויקט ERP כלל צה"לי – כך נודע לאנשים ומחשבים. ההחלטה על כך נתקבלה על ידי הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ. היקף הפרויקט, שיהיה מבוסס סאפ (SAP) עומד על מאות רבות של מיליוני שקלים, וקיימות הערכות שהוא יעמוד לבסוף על מיליארד שקלים.

לפני כמה שנים החל הצבא בהקמת מערכת ERP כוללת, וביטל אותה, ולאר מכן יצא שוב לפרויקט ERP. התנעת הפרויקט בימים אלה מבוססת על אישרור החלטה על יציאה לפרויקט ERP כלל צה"לי שהתקבלה על ידי הרמטכ"ל גנץ ב-2011, ושלא יצאה אותה עת לפועל מסיבות תקציביות.

הפלטפורמה למערכת ה-ERP הכוללת תהיה של סאפ (SAP). בשנה החולפת הלכו אנשי אגף התיקשוב למטה הכללי, והציגו נתונים כספיים, לפיהם בשל העובדה שאין תוכנית ERP כלל צה"לית, כל יחידה, או זרוע "דאגו" לעצמם, הטמיעו מערכות באופן עצמאי, ובפועל – העלות המצטברת לצבא עמדה על עשרות אחוזים יותר – נתון המגלם סכום של כמה עשרות מיליוני שקלים. עלות הפרויקט המתוכנן תהיה ברובה בשקלים ומיעוטה ב"דולר סיוע", ולמרות מחירה, צפויה להניב חיסכון של עשרות רבות של מיליוני שקלים.

בעקבות פרסום הכתבה, מאגף התקשוב ביקשו להבהיר כי "בימים אלה נבחנות מספר אופציות לפיתוח והטמעת מערכת ה-ERP, ביניהן יציאה למכרז טכנולוגיות, זאת בראייה של הוזלת עלויות הפתרון. רק לאחר מכן תצא לדרך ההתקשרות הכספית דרך משרד הביטחון למימוש הנושא".

כאמור, בימים אלה גנץ אישרר את החלטתו מלפני שנתיים, אגף התכנון דן בהקצאת המשאבים, שאושרו אף הם, ובסוף 2014 תוקם מנהלת, בראשות קצין בדרגת אל"מ. הקצין יישב ביחידת מצפ"ן, ראשי תיבות "מערכות צבאיות לפו"ש (פיקוד ושליטה) וניהול" – שביחידת לוט"ם שבאגף התיקשוב. ראש המנהלת יהיה כפוף למפקד מצפ"ן, אל"מ אבנר זיו. הפרויקט צפוי להסתיים בשנים 2017-2018, וישרת עשרות אלפי משתמשים בצבא.

המניע להליכה לפרויקט ERP כלל צה"לי אחוד נבע משתי מטרות שנפגשו – הרצון בהתייעלות כספית ובהתייעלות ואיחוד טכנולוגיים. בצה"ל יש שמונה מערכות ERP. אלא שבניגוד למה שנהוג לחשוב, רוב מערכות ה-IT המנהלתיות בצה"ל, אינן יושבות על מערכות ה-ERP, אלא הן בחלקן ישנות, וברובן פרי פיתוח עצמי אשר יושבות על מערכות מורשת (Legacy). המרכיב הגדול, והמשמעותי בפרויקט הענק, הוא לקחת את כל מערכות ה-IT המנהלתיות, ולהגר אותן ממערכות המורשת למערכת ה-ERP הכלל-צהלית של סאפ. המרכיב השני, שהוא חשוב אך בעל היקף פעילות קטן יותר, הוא מיזוג כלל מערכות ה-ERP הקיימות לכדי מערכת ERP אחת, מטכ"לית. טרם נקבע מה יעלה בגורלן של מערכות ה-ERP של אורקל (Oracle) הקיימות בצה"ל.

צה"ל רואה ב-ERP תוכנית גלובלית, שתשפיע על כלל הצבא. במסגרת מנהלת הפרויקט שתוקם ייקח הצבא את כלל המערכות תומכות הלחימה – בתחומי כוח האדם, הלוגיסטיקה, התכנון והארגון, התקינה והתקציב – ויחבר אותן. כך, בכוונתו ליצור ראייה כוללת למשאבים הכלל צה"ליים עבור המפקדים, והם יקבלו תמונה זו, בכל מקום ובכל זמן. הפרויקט יחולק לכמה פרויקטי משנה: תשתיות, התאמת החבילה, טיוב והסבות נתונים ולבסוף הדרכה, הטמעה ובקרה.

תמונת מצב אחודה וחיסכון ברישוי
הרציונל בהחזרת ההחלטה על הקמת מערכת ERP כוללת נבע משתי סיבות: האחת היא תהליכית-ארגונית – הרצון לספק תמונת מצב אחת אחודה של הצבא, במגוון חתכים ונתונים, עבור דרג מקבלי ההחלטות.

האלוף עוזי מוסקוביץ', ראש אגף התיקשוב. צילום: קובי קנטורהסיבה השנייה להליכה על פרויקט ענק שכזה היא תקציבית בעיקרה, אולם גם טכנולוגית: צה"ל מצוי במצב של ריבוי מערכות, קישורים רבים, והגיע למצב שבו עלויות פיתוח הממשקים גבוהות מעלויות תחזוק מערכות ה-IT. יש לצה"ל מאות מערכות תומכות לחימה. המערכות הללו כבדות, חופפות בחלקן, והכפילות שלהן מסבה לבזבוז משאבים. עלות ה-ERP הכוללת, לרבות בהיבט הרישוי מספק אחד – סאפ – תהיה נמוכה מתחזוק המערכות הקיימות. בצה"ל מעריכים כי צמצום הכפילות ברישיונות למערכות השונות יביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

בצה"ל מעריכים כי מימוש מערכת ה-ERP יביא לשיפור האפקטיביות הניהולית ויספק מערכת אינטגרטיבית אחת לניהול המידע ומשאבי הארגון. כך, ניתן יהיה ליצור לצה"ל שפה, תורה ותהליכים אחודים, חוצי ארגון, תוך ביטול המצב הקיים של "איי מידע".

בראיון לאנשים ומחשבים אמר ראש אגף התיקשוב, אלוף עוזי מוסקוביץ', כי "הקמת מנהלת ה-ERP לטובת מערכת כלל צה"לית נועדה להביא אותה למצב של האחדה של מערכות ה-IT המנהלתיות. גילינו כי שילמנו לספקיות ה-ERP סדר גודל של שליש עד 40% יותר ממה שנשלם בעתיד. נשיג התייעלות ברמת מערכות ה-IT המנהלתיות – לצד חיסכון כספי".

בראיון לאנשים ומחשבים אמר אל"מ זיו כי "אנו מצויים בתקופה של צורך בהתייעלות, וההחלטה תביא לצמצום ההשקעות הרבות במערכות הקיימות. החלטנו על הגירת כל המערכות הניהוליות למערכת ה-ERP, וכל פיתוח שאינו כזה – יידרש לנימוק מיוחד. בתוך כמה שנים נגיע למצב בו נגרוט את כלל מערכות המורשת. כמו רוב הארגונים במשק הישראלי הגענו לנקודה של חוסר יעילות ואנו משנים מצב זה. עד 2018 לצה"ל תהיה מערכת ERP מרכזית, מטכ"לית, אחודה". הוא סיכם באומרו כי "הצבא נמצא בפני צורך משמעותי של התייעלות ומערכת ה-ERP היא חלק מהמענה לצורך זה".

הקמה, ביטול, הקמה
ראשיתו של המהלך ב-2006, אז אישר הרמטכ"ל דאז, רא"ל דן חלוץ, את מינויו של סא"ל יוסי סופר (כיום אל"מ במילואים), לשעבר ראש מנהלת ERP של אט"ל, "פRולוג", לתפקיד ראש מנהלת פרויקט ה-ERP הצה"לי. במסגרת תפקידו עסק סא"ל סופר בניסיונות לגשר בין פרויקטי ה-ERP השונים שהיו קיימים אז בצבא: סאפ – באט"ל ובחיל הים, אורקל – בחיל האוויר ועוד שתי מערכות ERP ביחידות מסווגות. בנוסף, הטיל חלוץ על מנהלת ה-ERP לעסוק בפיתוח ממשקים בין המערכות השונות ובחיבורן למערכת ה-ERP תוצרת סאפ, המיושמת במשרד הביטחון.

ב-2007 יצא צה"ל לתוכנית ERP כוללת, בעלות של מאות מיליוני שקלים. בסוף אותה שנה החליט הרמטכ"ל דאז, רא"ל גבי אשכנזי, על ביטול התוכנית. ב-2009 החליט מערך ה-IT בזרוע היבשה על הקמת מערכת ERP לעצמו, לאחר ההחלטה על ביטול מערכת ה-ERP המרכזית בצה"ל, בפרויקט בעלות של מאות מיליוני שקלים. ב-2011, החליט הרמטכ"ל גנץ, כאמור, על יציאה לפרויקט ERP כלל צה"לי.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד שמבין

    פשוט איוולת משוועת!!! אני בתוך המערכת ומכיר אותה מצוין. פשוט לא להאמין איך צה"ל מתעקש, בפירוש כך, לבזבז את כספו על הרפתקאות IT. לא למדו מהכישלון של הפרולוג ? לא למדו מהכישלון של "מודל" ? איך מרכזי אט"ל רק ששומעים SAP מקבלים פריחה ... מדועריצת האמוק הזו ? מישהו פעם ביצע בצה"ל סקר שביעות רצון אמיתי של משתמשים ?? איך בדיוק יש כאן חסכון אם העלות הכוללת יכולה להגיע למיליארד ש"ח ?! פשוט לא מובן

  2. silver

    כנראה שהקיצוץ התקציבי לא מספיק והבזבזנות ממשיכה לחגוג - שוב חגיגות שעלולות לא להוביל לכלום

אירועים קרובים