תוכן שיווקי
לקראת הכנס הווירטואלי למידה מרחוק Fast Forward, מחר (ד'), ה-17 ביוני

ללמוד אנגלית מרחוק: כך תעשו את זה נכון

האתגר של הלימודים מרחוק הוא לספק ללומד חוויית לימוד אפקטיבית, שתשאיר אותו מרוכז ליד המחשב ● לפניכם כמה דגשים שיסייעו ללומדי הלמידה המקוונת להצליח

16/06/2020 10:00
אמיר שלום, מנכ"ל מלינגו. צילום: יח"צ

מיד אחרי פסח האחרון חזרו תלמידי ישראל למערך הלמידה מרחוק. קולות רבים נשמעו בארץ לאחר שהופסקו הלימודים בבתי הספר, בגלל הקורונה, אודות האפקטיביות של הלימודים המקוונים.

"ללמידה מרחוק יש לא מעט מורכבויות", אמר אמיר שלום, מנכ"ל מלינגו, מפעילת המילון האנגלי-עברי מורפיקס. "חלק גדול מהתלמידים לא ממש אוהבים ללמוד ולעתים מאבדים ריכוז בקלות. לכן, השיעור המקוון חייב להיות אינטואיטיבי וידידותי לתלמיד".

"האתגר בלימודי אנגלית גדול אף יותר, היות שחלק ניכר מהתוכן הוא בשפה זו, שאינה שפת האם של התלמידים – מה שמוסיף לעתים מורכבות להבנת החומר הנלמד", הוסיף.

חשוב לזכור שהאתגר הוא משותף וכולל גם את צוותי ההוראה. עליהם לוודא כי התלמידים יכולים לפנות אליהם תמיד לבקשת עזרה. "ייתכן שתלמידים לא יעשו זאת בשיחת זום עם כל הכיתה ולכן, חשוב לדאוג לאפשר להם להתכתב עם המורה או לשוחח בטלפון לקבלת עזרה", אמר שלום.

איך עושים את זה נכון ומה לומדה אפקטיבית צריכה לכלול?

קבלו כמה טיפים מועילים לתלמידים, להורים וגם למורים ללמידה מרחוק:

טיפים למפתחי הלומדות – השתמשו בממשק משתמש ידידותי ונוח, הקפידו לקיים וובינרים עם צוות ההוראה והתלמידים, השתמשו בסרטוני הדרכה כדי לאפשר לתלמידים להבין טוב יותר את האפשרויות השונות של הלומדה, ואמצו חיבור של התלמידים עם הזדהות משרד החינוך כדי להקל על ההתחברות למערכת ושמירת הפרטיות של התלמידים.

תמריצים – חשוב להשתמש בתמריצים ומתן חיזוקים במקומות שקשה יותר ולאפשר לתלמידים זמן רב יותר לחשיבה ולמתן מענה לשאלות, כך שגם התלמידים הפחות מהירים יוכלו להביע את עצמם. יש לומדות שבהן התלמיד מקבל מחיאות כפיים, זוכה במטבעות וקריאות חיזוק על ביצוע משימה קשה. אפשר גם ליצור חידון אוטומטי שמציג שאלות בהן טעה התלמיד כדי שהוא יוכל לתרגל אותן שוב.

שיתופיות – חשוב לאפשר כמה שיותר שיתופיות בין התלמידים למורים. למשל, לאפשר לכל תלמיד ליצור חידון או משחק אישי, ולשתף אותו עם הכיתה והחברים.

יצירה – העובדה שהתלמידים לומדים מהבית מאפשרת מרחב של יצירה ולמידה חושית. מומלץ מאוד לנצל את זה כדי להמחיש או להמחיז את החומר הלימודי. אפשר לנצל את העובדה שלתלמידים יש יותר זמן פנוי כדי לבקש מהם להכין חידון או שיעור (אפילו הרצאה של 10 דקות) על נושא מסוים.

מעקב התקדמות – חשוב שהתלמידים ירגישו תחושת התקדמות. לכן, מומלץ להכין סילבוס או תוכנית עבודה שגם התלמידים יקבלו ויוכלו לסמן V בסיום כל נושא או תת נושא. כמו כן, כדאי לקבוע מועדים למבחנים והערכות מראש, ולשלב אותם בתוכנית הלמידה מרחוק, כך שתלמידים יוכלו להגיע מוכנים ולא להילחץ.

זמן – מומלץ לאפשר מספיק זמן להגשת מטלות ולקחת בחשבון שיש תלמידים שמסתבכים עם טכנולוגיה, או שהיא לא תמיד נגישה להם. למשל, משפחה עם שלושה ילדים בגיל בית ספר, אבל עם מחשב אחד בלבד.

חברתיות – כדאי לשמור על למידה חברתית ולבקש מהתלמידים לעבוד יחד על משימות.

הורים – ההורים הם חלק אינטגרלי מתהליך הלמידה. אין הכוונה לייצר להורים שיעורי בית, אבל בהחלט ניתן לבקש מהם להתנדב להשתתף בשיעורים ולהרצות מול הכיתה (כל הורה בתחום שהוא מבין בו).

קצב אישי ומשוב – מומלץ לאפשר לתלמידים מתקדמים להמשיך ולהתנסות ברמה מורכבת יותר מהבית, ללא קשר למה שנלמד בכיתה. כמו כן, מומלץ לתת פידבקים מידיים לילדים, ובאופן אישי. בכיתה זה קצת מורכב יותר – המורה לא בהכרח רואה את כל התלמידים, אך באמצעות לומדה ממוחשבת הדבר אפשרי בהחלט.

לסיכום, למידה מקוונת יכולה להועיל מאוד בלמידה בכלל ובלימוד שפה בפרט. חשוב לשלב אותה במסגרת תוכנית הלימודים וליישם את הטיפים החשובים. היכנסו למורפיקסקול והתחילו לתרגל את האנגלית שלכם.

מתעניינים בלמידה מרחוק? רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס הווירטואלי למידה מרחוק Fast Forward של אנשים ומחשבים.

אירועים קרובים