תוכן שיווקי
לקראת הכנס המקצועי השנתי של הביקורת הפנימית, יום ה', ה-17 בינואר, אווניו, קריית שדה התעופה

"המבקר הפנימי – חומת המגן של הארגון מפני שערוריות"

13/01/2019 14:09
רו''ח דורון רוזנבלום, סגן נשיא IIA ישראל. צילום: קובי קנטור ז"ל

כתב: הילל יוסף.

"עם סיום 2018, הגיעה השעה להביט אחורה על הכותרות שמשכו את תשומת הלב של המבקרים הפנימיים בעולם. ישנם כמה סיפורים ושערוריות, שאולי זרעו את הזרעים לגל הבא של רגולציה, שיכול להשפיע על העבודה של הביקורת הפנימית. יש לזכור כי המבקר הפנימי משמש כחומת המגן של הארגון מפני שערוריות, בהיותו Trusted Advisor", כך אמר דורון רוזנבלום, סגן נשיא IIA ישראל – איגוד המבקרים הפנימיים בישראל.

רוזנבלום התראיין לקראת הכנס המקצועי השנתי של הביקורת הפנימית. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נושא את הכותרת Trusted Advisor, וייערך ביום ה', ה-17 בינואר, במרכז הכנסים אווניו שבקריית שדה התעופה.

לדברי רוזנבלום, "המבקר הפנימי נדרש לפעול בכמה מישורים: עליו לפעול באופן עצמאי, להשתמש ב-IT כדי לממש את אחריותו המקצועית, ולהיות חומת מגן ושומר סף – כדי שהארגון לא יסיים את חייו בשל מיקוד תקשורתי שלילי, עם קנסות על אי מימוש הרגולציות בתחום שבו הוא פועל".

"הביקורת", הסביר, "היא נשמת אפו של כל ארגון חפץ חיים והרוצה לפעול באופן תקין. על כל מנכ"ל להפנים את החשיבות המרכזית בפעילותם של המבקרים הפנימיים. עליהם להימצא במצב של אי תלות, בעלי יכולת לירידה לפרטים ולחשוף את הבעיות של מינהל תקין וממשל תאגידי".

פרשיות שמעידות על החשיבות של המבקרים הפנימיים

"פרשיות וולס פארגו ו-Equifax סיפקו שיעורים חשובים על ניהול סיכונים", אמר רוזנבלום. "ההסדר של התובענה הייצוגית שהוגשה נגד Equifax על ידי שמונה מדינות בארצות הברית בגין חשיפת הנתונים האישיים של 140 מיליון אמריקנים מדגיש את החשיבות של ביקורות בנושא הגנת הפרטיות, לפי התקינות הישראלית והבינלאומית".

באופן דומה, ציין, "הקנס בסך מיליארד דולר שהטילו שני הרגולטורים בארצות הברית על וולס פארגו בגין התנהלותם בנושא ביטוחים והלוואות הביא את הדירקטוריון להכין תכנית מפורטת לחיזוק פונקציות הביקורת, הציות וניהול הסיכונים בחברה".

באשר לפולקסוואגן, הוסיף רוזנבלום, "שלוש שנים לאחר ששערוריית ה-'דיזלגייט', שכבר עלתה ליצרנית הרכב יותר מ-15 מיליארד דולר בקנסות, התרחבה הפרשה בקרב הרגולטורים האירופיים – גם עבור דיימלר-בנץ ו-ב.מ.וו".

רוזנבלום אמר כי "דיווחים שונים הצביעו על כך שניתן היה למנוע את המתקפה שבוצעה נגד עיריית אטלנטה ואת הגעתה לסף פשיטת רגל. כל שנדרש על מנת למנוע זאת היה אם מנהיגי העיר היו פועלים ומיישמים את המלצות הביקורת הפנימית – כדי להתמודד עם סיכוני סייבר".

כך, אמר רוזנבלום, "קרלוס גוסן, יו"ר מועצת המנהלים של ניסאן מוטורס, נעצר בעקבות האשמות שהוא לא דיווח על הכנסותיו לרשויות היפניות. זה העלה שאלות משמעותיות לגבי הממשל התאגידי בחברה".

עוד הוא דיבר על תנועת MeToo# ואמר כי "היא המשיכה לחשוף בכירים. היא הגדירה מחדש עד כמה ארגונים מזהים ומנהלים סיכונים הקשורים בהטרדה מינית ו/או באי שוויון במקום העבודה. בעוד ששני תחומים אלה היוו קטגוריות סיכון ידועות זמן רב לפני התנועה, הרי שחשיפה של התנהגויות לא הולמות של מנהלים בתעשיית הבידור ובמקומות אחרים העלתה באופן משמעותי את הסיכונים הללו. התנועה גם הראתה את העוצמה של המדיה החברתית ואת מהירות הבזק שבה סיכונים יכולים להשפיע על ארגונים".

רוזנבלום סיכם באמרו ש-"כל המקרים הללו שפורטו מצביעים על החשיבות ההולכת וגדלה בתפקודו של המבקר הפנימי בארגון כ-Trusted Advisor. הוא תכנית ההגנה החשובה ביותר של הארגון, של נושאי המשרה בו ושל בעלי המניות".

להרשמה לאירוע לחצו כאן

אירועים קרובים