הסוף למגירת המטענים הישנים? לו יהי

חברי הפרלמנט האירופי הצביע באופן כמעט גורף בעד מטענים בסטנדרט אחיד לטלפונים ניידים והתקנים אחרים דומים, שיפטרו את הצרכנים מרכישת מטען חדש בכל פעם שהם קונים מכשיר ויפחיתו את כמויות הפסולת האלקטרונית

חברי הפרלמנט האירופי הצביעו באופן כמעט גורף של 582 נגד 40 בעד מטען אחיד, ומאיצים בנציבות האירופית לאמץ חוקים חדשים עד יולי השנה. המטרה היא לחוקק חוקים שיאלצו יצרניות לייצר מטענים בסטנדרט אחיד לטלפונים ניידים והתקנים אחרים דומים, שיפטרו את הצרכנים מרכישת מטען חדש בכל פעם שהם קונים מכשיר ויפחיתו את כמויות הפסולת האלקטרונית.

כבר לפני עשור הגיע האיחוד האירופי להסכם מרצון עם יצרניות הטלפונים (ובהן גם אפל) להתכוונן לייצור מטענים עם סטנדרט אחיד, אבל כעת הם החליטו כי גישה זו הוכחה כלא יעילה וכי יש לפעול למען חקיקה בנושא.

החלטת הפרלמט מדגישה, כי צמצום המטענים הוא דרך להפחית פסולת אלקטרונית, אך גם מציינת, כי החוקים של הנציבות צריכים להבטיח שהמטענים יוכלו לפעול עם מותגים שונים של טלפונים.

ארגונים שונים באירופה הגיבו בחיוב להחלטה, לבד מאפל, שמתנגדת להחלטה וטוענת, כי הדבר יחנוק חדשנות במקום לעודדה, וייצור בזבוז מיותר של מטעני Lightning  שכבר קיימים בשווקים (מיליארד, לפי אפל) ולהחלפת כבלים שמתאימים לשקע USB-C – שהוא הסטנדרט האחיד המועדף. אפל תהיה זו שתושפע הכי הרבה מהחלטת הפרלמנט, שכן רוב היצרניות כבר עברו למטעני USB-C (לבד מכמה דגמים של מכשירים פשוטים).

מחקר שנערך על ידי פרויקט sustainablySMART (פרויקט שממומן על ידי תוכנית הורייזן 2020 של האיחוד האירופי) הראה, כי מרבית הפסולת האלקטרונית נוצרת בתחום המטענים ולא הכבלים. המלצתם היא לאסור או ליצור הרתעה מפני הכללת מטען במארזים של סמארטפונים.

המצב המיטבי הוא סטנדרט אחיד למטענים, שיהיה אחד מסעיפי החקיקה. כיום כל המכשירים עם מטעני 40/60 ואט משתמשים בטכנולוגיה קניינית כדי להגיע למהירויות האלה, ובדומה – גם המטענים האלחוטיים.

ההחלטה של הפרלמנט מציינת גם, כי בשנת 2016, כמות הפסולת האלקטרונית בעולם לאדם בממוצע עמדה על שישה ק"ג לשנה, בעוד זו של תושבים באיחוד האירופי עמדה על 16.6 ק"ג בשנה בממוצע, ואף קוראת לפעילות איסוף ומחזור מוגברת של מטענים וכבלים ישנים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים