נא להכיר: אינסטגרם לייט

הגרסה ה-"רזה" של האפליקציה הושקה היום (ד') ב-170 מדינות, כולל בישראל ● מה היא כוללת וכיצד פותחה?

אינסטגרם לייט. מקור: אינסטגרם

פייסבוק השיקה היום (ד') ב-170 מדינות, כולל בישראל, את גרסת הלייט של אינסטגרם, שמיועדת לסביבת האנדרואיד בלבד, לפחות בינתיים.

את הגרסה החדשה פיתח הצוות של פייסבוק בישראל ובניו-יורק, בראשות מנהלת המוצר, מישל לורי. יש בה את הרוב המכריע של האלמנטים שמציעה הגרסה המלאה של האפליקציה, אבל היא הרבה יותר קלה ממנה: היא שוקלת 2 מגה-בייט בלבד לעומת 30 מגה-בייט. למרות זאת, היא שומרת על אותם הביצועים, פחות או יותר.

אנשי פייסבוק טענו במהלך מסיבת העיתונאים הווירטואלית להשקת אינסטגרם לייט כי רק ל-63% מכלל תושבי העולם יש חיבור לרשת האינטרנט, למרות החדירה הניכרת במדינות מפותחות. גם בקרב אלה שכן מחוברים במדינות המתפתחות יש הרבה מאוד מכשירים ישנים ואיטיים, והרשת שעליה הם גולשים היא באיכות נמוכה, וגם יקרה מאוד.

"הצוותים שלנו בונים את גרסאות הלייט של האפליקציות שלנו עבור אנשים עם חיבור ירוד לרשת או חבילות נתונים מוגבלות – כי הנחת היסוד שלנו היא לא להשאיר אף אחד מאחור", אמר צח הדר, דירקטור ניהול מוצר של ממשקי לייט וממובילי מרכז המו"פ של פייסבוק בתל אביב. הם התמקדו ביישומים שמשמשים במיוחד את המשתמשים הללו, ובעיקר שיחות וידיאו והודעות. "רצינו שחוויית השימוש באינסטגרם תישאר מהירה, איכותית ואמינה, ללא כל קשר למכשיר או לרשת שבה הם משתמשים", אמר הדר.

הפיד של אינסטגרם לייט. מקור: אינסטגרם

הפיד של אינסטגרם לייט. מקור: אינסטגרם

לורי הוסיפה שהביקוש לגרסת לייט של אינטסגרם הגיעה מהציבור, כשתקופת הקורונה הארוכה השפיעה גם היא, בגין עלייה בהיקף השימושים. "אנחנו אולי לא מודעים לכך במערב ולא חושבים על זה, אבל יש מקומות שבהם אומרים לנו שלפני הורדה (של אפליקציה – צ"ק) הם חושבים פעמיים, בגלל המחירים והמהירות של חבילת הנתונים. במקומות כאלה, ככל שהאפליקציה תהיה גדולה יותר, כך זמן ההורדה שלה יהיה ממושך יותר באופן משמעותי, וכך הסיכוי לכשל בהורדה ובשימוש לאחר מכן יהיה גדול יותר", טענה.

האפליקציה הושקה לניסוי מצומצם בהודו לפני כמה חודשים. כעת היא מושקת באופן רשמי, אחרי פיתוח יחסית מהיר, בין היתר מאחר שאותו הצוות בנה גם את גרסת הלייט של פייסבוק עצמה, כך שניתן היה להשתמש בחלק גדול מהארכיטקטורה של פייסבוק לייט לטובת יצירת אינסטגרם לייט.

העברת הקוד מצד הלקוח לצד הענן

"העברנו הרבה מהקוד מצד הלקוח אל צד השרת בענן של פייסבוק. זה עזר לנו להקטין את גודל האפליקציה, כמו גם לקצר את זמן העיבוד, שמבוצע כעת בשרתים שלנו ולא בטלפון. האתגר הגדול ביותר הוא לשמור שהאפליקציה תהיה קלה בביצועים אבל על סף איכות גבוה ויצירה, כדי שהחוויה תהיה מהנה כמו בגרסה המלאה", אמר גל צלרמאיר, ממנהלי הפיתוח של הגרסה החדשה של אינסטגרם.

אלא שכדי לשמור הן על העיצוב של הגרסה המלאה של אינסטגרם והן על תפעול תקין של האפליקציה, סיפרו אנשי הצוות כי בכל זאת היה צורך לוותר על תכונות מסוימות, ובמיוחד נדרש לוותר על היבטי עיצובים עשירים בנתונים, כמו מסנני מציאות רבודה. למרות זאת, השתמרו תכונות שמאפשרות יצירתיות תוך שימוש בפחות נתונים, כמו קבצי GIF ומדבקות.

הדוברים אמרו שהם לא יכולים להעריך כמה יזדרזו להוריד את גרסת הלייט ולהשתמש בה במקומות שבהם אין בעיה בחיבור לאינטרנט. כך או כך, הדגישה לורי, "היתרון הוא שהמשתמשים יוכלו להתנסות לבד ולהחליט מה הממשק שמתאים להם. בכל מקרה ם יקבלו את אותה מידה של אבטחה ופרטיות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים