מאבקי השליטה בשוק התקשורת מתחממים: גם פלאפון רוצה לרכוש את גולן טלקום

בהודעה מידית שפורסמה לבורסה הודיעה בזק כי החברה הבת שלה, פלאפון, הגישה הצעה לרכישת גולן טלקום ב-710 מיליון שקלים במזומן ● איזה מיזוג מבין המיזוגים יהיה מועדף על הרגולטורים - עם פלאפון או עם סלקום?

מלחמות השליטה בשוק התקשורת מעלות הילוך, כשאתמול (יום א'), כמה שעות לאחר שאלקטרה מוצרי צריכה פרסמה הודעה רשמית לבורסה, כי היא מנהלת מגעים למכירת אחזקתה בגולן טלקום לסלקום, ועל רקע המגעים בין הוט לפרטנר בקשר לרכישתה של האחרונה על ידי הוט, פרסמה בזק בשעות הערב דיווח מיידי לבורסה, על כך שפלאפון שבבעלותה הגישה הצעה לרכישת גולן טלקום ב-710 מיליון שקלים במזומן.

עוד נכתב בהודעה לבורסה, כי "הצעה זו הינה בתוקף עד תאריך 15 באפריל, והיא כפופה להתקיימותם של תנאים שונים ובכללם חתימה על נוסח הסכם מחייב בתנאים שיסוכמו (ככל שיסוכמו) ובלבד שיאושרו על ידי דירקטוריון פלאפון ודירקטוריון החברה. גולן היא מתחרה בפלאפון. יובהר, כי ככל שייחתם בסופו של תהליך הסכם מחייב כאמור, ביצועו יהיה כפוף לאישורים רגולטוריים שונים וביניהם משרד התקשורת והממונה על התחרות

פרשנות: לאור הפרסומים על הצעת הוט לרכוש את פרטנר, הבינו בסלקום ובפלאפון, שמי שתהיה הראשונה שתרכוש חברה – תהיה כנראה היחידה שתקבל אישור למיזוג, שכן סביר להניח שהרגולטורים לא יאשרו מיזוג נוסף, שיצמצם את מספר החברות לכזה שאינו מאפשר סביבה תחרותית. וכך הפכה גולן למושא נחשק לרכישה, כי אין הרבה אפשרויות בשוק.

שוק הסלולר בארץ נלחם על שיפור מצבו העגום בעקבות תחרות עזה של מחירים, שה"אשמה" בה היא גולן טלקום – עם מחירי רצפה ששברו את החברות הוותיקות, ודווקא היא זו שהיום מתחרות עליה סלקום החבוטה ופלאפון שיש לה אבא עשיר…. אבל עסקים זה עסקים, ובמלחמת ההישרדות אין עבר, יש רק עתיד.

על פי ההערכות, הרגולטורים, שהם רשות התחרות ומשרד התקשורת, יעדיפו לאשר מיזוג עם גולן טלקום על פני המיזוג המתוכנן בין הוט ופרטנר, שכן  גולן טולקום היא חברה רזה וקטנה יותר ולפיכך ההשפעה על שוק התקשורת תהיה פחות דרמטית, שכן בניגוד לפרטנר וסלקום היא לא עוסקת בטלוויזיה ואינטרנט.

לגבי רכישת גולן טלקום, ייתכן גם שההצעה של בזק  של 710 מיליון שקלים היא לא סוף פסוק, וכנראה שגם סלקום וגם בזק יעלו את הצעתן, ובהקשר זה לבזק עם מקורותיה הכספיים יש יתרון, על רקע המצב הפיננסי הבעייתי של סלקום. במצב זה לבזק יהיה קל יותר לעומת סלקום להוציא את מאות המיליונים הדרושים לרכישת גולן טלקום. אבל מנגד עולה השאלה, האם הרגולטורים יאשרו את המיזוג עם פלאפון, שהחברה האם שלה, בזק, היא חברה איתנה ועשירה והמיזוג איתה ייצור קבוצת תקשורת גדולה עם שליטה הן בשוק הקווי והן בשוק הסלולרי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים