סקר: הישראלים אוהבים את ווטסאפ – אבל לא מגנים על הנייד

97% מהישראלים בני ה-16-70 אוהבים לשלוח ווטסאפים, מחצית מהם לא מגנים על המכשיר הנייד והאמון באפליקציות הפיננסיות גדל – אלה שלושה נתונים בולטים שעולים ממחקר שערכה QualiTest

סקר חדש מראה עד כמה אנחנו, הישראלים, אוהבים לשלוח זה לזה הודעות, תמונות והרבה אימוג'ים בווטסאפ (WhatsApp), וככלל, מאיר זרקור על הרגלי השימוש שלנו בסמארטפונים. בין היתר הוא מעלה ממצא מדאיג במיוחד, שלפיו רק כמחצית מאתנו מגנים על המכשיר הנייד.

את הסקר ביצעה QualiTest – חברה ישראלית שעוסקת בבדיקות תוכנה ואבטחת איכות. יצוין כי לא מדובר במדגם מייצג – השיבו עליו רק בני 16-70, ש-70% מהם בעלי השכלה אקדמית, 10% בעלי השכלה תיכונית ו-20% בעלי השכלה מקצועית, והחלוקה בין גברים לנשים הייתה שונה מעט מאשר בחברה הכללית – 57% לעומת 43%, בהתאמה. עם זאת, הוא מעלה כמה ממצאים מעניינים. כך, למשל, כמו במקומות רבים בעולם, גם בישראל אנדרואיד (Android) היא מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר – ל-83% מהמשיבים יש סמארטפון שמבוסס עליה, לעומת 16% בלבד ב-iOS ורק 1% ב-Windows Phone.

הסקר בחן גם את אופן וזמני השימוש באפליקציות השונות במכשירים הניידים. 26% מהמשיבים דיווחו שגלשו בהן בין שלוש לארבע שעות ביום, 35% בין שעה לשעתיים, 21% יותר מארבע שעות ביום ו-18% גלשו פחות משעה ביום. 82% מהמשיבים ענו שהם משתמשים באפליקציות פיננסיות של הבנקים וחברות הגמל, הפנסיה והביטוח, ו-81% מהם דיווחו שהם מבצעים באמצעותן פעולות פיננסיות שונות. 95% ממבצעי הפעולות משתמשים בכל סוגי הפעולות הזמינות באפליקציות ורק 5% דיווחו שהם נמנעים מביצוע פעולות מסוימות, אך מבצעים אחרות. 18% מכלל המשיבים ציינו כי הם משתמשים באפליקציות פיננסיות לצורכי קבלת מידע ועדכון בלבד.

הסיבות שבגינן דיווחו המשתמשים כי אינם משתמשים באפליקציות פיננסיות מתחלקות לארבעה גורמים עיקריים: 45% מפחדים שהמידע והעברת הכספים אינם מאובטחים כראוי, 23% חוששים מהיווצרות טעות כלשהי בתהליך, 24% נמנעים מהן מכיוון שהאפליקציה אינה ידידותית לשימוש ו-8% – מאחר שהאפליקציה נתקעת או מכילה באגים.

האפליקציה החברתית הפופולרית בישראל. ווטסאפ. צילום אילוסטרציה: BigStock

האפליקציה החברתית הפופולרית בישראל. ווטסאפ. צילום אילוסטרציה: BigStock

מה עם האפליקציות החברתיות?

הנתונים מעלים שהאפליקציות החברתיות ממשיכות להיות פופולריות בקרב בעלי הסמארטפונים הישראליים: 97% מהמשיבים ציינו, כאמור, שהם משתמשים בווטסאפ, 78% – בפייסבוק, 34% – באינסטגרם ו-7% – בטוויטר. 19% מהישראלים משתמשים באפליקציות החברתיות בין שלוש לארבע שעות ביממה; 42% – בין שעה לשעתיים; 10% – יותר מארבע שעות; ו-29% גולשים בהן עד שעה ביום.

לשאלה איזה מידע לא יסכימו העונים לשתף ברשת ענו רק 11% שיסכימו לשתף את כל סוגי המידע. לעומת זאת, 54% לא ישתפו מידע עסקי, 40% לא ישתפו את מיקומם, 24% לא יחלקו את הסטטוס הזוגי שלהם ו-39% לא יעלו תמונות או סרטונים אישיים. 17% בלבד מאפשרים גישה מלאה לשירותי המיקום של המכשיר הנייד שלהם, 72% מאפשרים זאת סלקטיבית, לאפליקציות כגון Waze, ו-11% חוסמים את נתוני המיקום לחלוטין.

סוגיה נוספת שבה עסק הסקר היא אבטחת המידע והסייבר: 3% דיווחו שפרצת אבטחה באחת האפליקציות במכשיר הנייד שלהם גרמה להם לנזק בעל משמעות, ו-78% חוששים שמידע שמפעילי האפליקציות השונות במכשירם אוספים עליהם עלול לסכן אותם או את פרטיותם בעתיד. כאמור, רק כמחצית מהעונים התקינו אמצעי הגנה על המידע למכשיר הנייד שברשותם.

לשאלה אילו סוגי אפליקציות לא תסכים להתקין במכשיר הנייד עקב חשש לדלת אחורית או פרצה השיבו 53% מהנשאלים שאין להם בעיה להתקין כל אפליקציה שבה יחפצו, 13% יחששו להתקין אפליקציות בנקאיות או פיננסיות אחרות, 8% – מאפליקציות חברתיות, 19% – מאפליקציות של עדכוני חדשות ו-26% יחששו מאפליקציות משחקים.

טלי שם טוב, מנכ"לית QualiTest ישראל, אמרה כי "תוצאות הסקר מראות שהישראלים מחוברים למכשירים הניידים שלהם ושהאמון של הציבור הישראלי באפליקציות הפיננסיות גדול. אפשר להסביר זאת בכך שאותן אפליקציות מסייעות לנהל את העניינים הכלכליים במהירות ובזמינות, ללא צורך ביצירת קשר עם פקיד או איש מכירות".

היא הזהירה כי "הישראלים לא מגנים מספיק על המכשירים הניידים שלהם מבחינת יישומי אבטחה, אולם אופן השימוש שלהם באפליקציות מראה שהם מרגישים חשופים מבחינת המידע האישי. לדוגמה, הם חוששים לחשוף מידע אישי ושירותי מיקום שנאספים בדרכים שונות שהם לא מודעים להן".

עוד אמרה שם טוב ש-"הישראלי משתמש באפליקציות החברתיות במשך זמן משמעותי ביחס לכלל השימוש במכשיר הנייד, כשאחוז הישראלים שמשתמשים בכמה אפליקציות חברתיות נחשב גבוה ביחס לעולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים