סוף עידן: טושיבה תפסיק לייצר מחשבים ניידים

לאחר 35 שנים, טושיבה היפנית יוצאת סופית מתחום ייצור המחשבים הניידים, והודיעה כי מכרה לשארפ את הנתח של 19.9% שנותר בידיה בעסקי דיינבוק, שבבעלות שארפ

היה היה. צילום: BigStock

לאחר 35 שנים, טושיבה (Toshba) היפנית יוצאת סופית מתחום ייצור המחשבים הניידים. החברה אישרה רשמית כי מכרה לשארפ (Sharp) את הנתח של 19.9% שנותר בידיה בעסקי מותג דיינבוק (Dynabook) של שארפ. זאת שנתיים לאחר שהאחרונה רכשה נתח של 80.1% בעסקי הניידים של טושיבה ב-36 מיליון דולר.

"תאגיד טושיבה מודיע בזאת כי העביר את יתרת 19.9% המניות בדיינבוק  שהחזיק לידי שארפ", בלשון ההודעה. "כתוצאה מהעברה זו, דיינבוק הפכה לכברה בת בבעלות מלאה של שארפ".

טושיבה השיקה את המחשב הנייד הראשון שלה ב-1985, ה-T1100, שכלל סוללה פנימית נטענת, מסך LCD, כונן תקליטונים של 3.5 אינץ' ותאימות למחשבי יבמ (IBM). למרות חדשנותה, שקבעה את הסטנדרט לניידים העתידיים, לא הצליחה החברה לבסס את המותג שלה עד שנות ה-90', שאז הפכה ליצרנית מחשבי ה-PC הגדולה בעולם.

התכווצות שהחלה עוד בשנות ה-90'

לאורך שנות ה-90', יותר ויותר שחקנים נכנסו לשוק הניידים, וטושיבה החלה לאבד נתחי שוק ולהתמודד מול מתחרות כמו דל (Dell) לנובו (Lenovo) ו-HP.

נתחי השוק שלה הלכו והתכווצו עוד ועוד, עד שמכרה נתח נכבד מעסקי הניידים שלה לשארפ, כאמור. למשל, בשנת 2011 מכרה החברה 17.7 מיליון מחשבים, והמספר הזה צנח ל-1.4 מיליון בלבד בשנת 2017.

בניסיון לחדש ולהחיות את קו הניידים, יזמה שארפ לאחר הרכישה מיתוג מחדש תחת המותג דיינבוק. רכישת יתרת המניות על ידי שארפ מעידה אולי על כך, שהחברה מאמינה שתוכל להשיא רווחים מאסטרטגיית המיתוג מחדש.

יציאתה מעסקי ה-PC מתיישבת גם עם הודעתה של טושיבה לפני כמה שבועות, כי היא מתכננת למכור את הנתח של 40.2% מעסקי זיכרונות הפלאש של Kioxia Holdings שבבעלותה, במטרה להימנע מאי הוודאות וחוסר היציבות של שוק המוליכים למחצה.

מדיינבוק נמסר כי "תאגיד שארפ השלים את רכישת חלקה של טושיבה, שנותר בחברתנו. המשמעות היא שדיינבוק היא כיום חברה בת בבעלות מלאה של תאגיד שארפ. למהלך אין כל השפעה על אסטרטגיית המותג. דיינבוק תמשיך למכור את הלפטופים הממותגים טושיבה עד סוף מחזור חיי המוצר שלהם, ודגמים חדשים יושקו כבר עם המותג דיינבוק".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ריצ'י

    המחשבים הניידים היחידים שהיה תחרות אמתית למחשבי ה-thinkpad. יהיה זכרם ברוך.

אירועים קרובים