סין: נחשפה עבירת זכויות היוצרים הגדולה במדינה; ארבעה מפיצי תוכנות פיראטיות נדונו למאסר ולקנס

הארבעה, מייסדי האתר טומאטוליי, נשפטו בסוף השבוע ונגזרו עליהם שתיים עד שלוש וחצי שנות מאסר וקנס של כ-1.6 מיליון דולרים ● קבוצה גדולה של חברות בתעשיית התוכנה רואה בצעד הזה ניצחון גדול בשוק הסיני, שבו הפיראטיות בתוכנה משתוללת באין מעצור

בית משפט בסין דן ארבעה אנשים למאסר ולקנס של 1.6 מיליון דולרים לאחר שמצא אותם אשמים בכמה סעיפים של הפרת זכויות יוצרים בשל זיופי תוכנה. קבוצה גדולה של חברות בתעשיית התוכנה רואה בצעד הזה ניצחון גדול בשוק הסיני, שבו הפיראטיות בתוכנה משתוללת באין מעצור.

הונג ליי וסאן קסאנזונג, המייסדים של חברת שנגדו קונגרואן נטוורק טכנולוגיות, ושניים נוספים מעובדי החברה נשפטו בסוף השבוע ונגזרו עליהם שתיים עד שלוש וחצי שנות מאסר וקנס של כ-11 מיליון יואן (כ-1.6 מיליון דולרים) על ידי בית משפט מחוזי בסוג'ואו, שבמזרח סין. סוכנות החדשות הממשלתית קסינואה התייחסה למאורע כתיק עבירת זכויות יוצרי תוכנה הגדול ביותר בסין.

לנאשמים מיוחסת עבירה של הפצת תוכנות באורח לא חוקי, ובכללן גם מערכת ההפעלה חלונות (Windows) של מיקרוסופט (Microsoft), שאותה יצרו מחדש והפיצו בחינם תחת מותג משלהם באתר טומאטוליי (Tomatolei) – באמצעותו הציעו הורדת תוכנות בחינם. שיבוט-החלונות הפופולרי נקרא Tomato Garden Windows XP.

"זהו התיק הפלילי הראשון שמצליח להפיל פיראטיות של תוכנות דרך האינטרנט בסדר גודל שכזה בסין", נאמר בהצהרה של ארגון ה-BSA בוושינגטון. לפי ה-BSA, המייצג כמה חברות טכנולוגיה בינלאומיות, בהן מיקרוסופט, אינטל (Intel) ואדובי (Adobe), האתר טומאטוליי היווה את איגוד התוכנות הפיראטיות הגדול ביותר ברשת הסינית. המקרה "מציין אבן דרך במאמציה של סין להפיל פיראטיות אינטרנטית", נאמר.

עורכי דין אומרים שפסק הדין חשוב מאוד, מכיוון שברוב המקרים קשה לדרוש אישומים פליליים כנגד פורצי תוכנות בסין, מדינה שבה חברות רבות מתלוננות, כי נפיצות העבירות של הפרת זכויות יוצרים פוגעות בעסקיהן.

מיקרוסופט ובעלי זכויות יוצרים אחרים התלוננו רבות על כך שעונשי הממשלה הסינית על פיראטיות הם רכים מדי ומאפשרים לחברות כמו גונגרואן לשגשג. בסין, משתמשי האינטרנט יכולים בקלות לפרוץ תוכנות בפחות משני דולרים, או להוריד תוכנות כמו טומאטו גרדן בחינם. כמו כן, מיקרוסופט מעריכה, כי חלק ניכר מהגולשים בסין עושים שימוש שלא ביודעין בגרסאות פיראטיות של חלונות מכיוון שמוכרים יכולים בנקל להתקין מראש את התוכנה הפרוצה ולמכור מחשבים אישיים במחיר נמוך יותר. בהצהרה שפרסמה מיקרוסופט בסוף השבוע היא אמרה, כי פסק הדין הזה ישמש כאזהרה לזייפני תוכנה.

המקרה הצית דיונים בפורומי אינטרנט סיניים, בהם אלפי משתמשים הודו בשימוש בטומאטו גרדן. משתמש אחד ממחוז גואנגדונג אמר, כי בלי תוכנות פרוצות, "לא הייתה לי הזדמנות להשתמש במחשב… אני מכבד את אלו שיודעים לפצח את התוכנה של מיקרוסופט ולחלוק אותה עם אחרים".

מיקרוסופט הורידה מחירים בשנה האחרונה כדי לעודד צרכנים להשתמש בגירסאות חוקיות לתוכנה שלה. בסין, גרסאות ביתיות וגרסאות סטודנטים של חבילת אופיס (Office) של מיקרוסופט עולות פחות מ-30 דולרים. מחיר התוכנה בארה"ב מתחיל בכ-100 דולרים.

סין, בעלת שוק המחשבים האישיים השני בגודלו בעולם, הופכת חשובה יותר ויותר לחברות טכנולוגיה ברחבי העולם, בייחוד כשחברות וצרכנים כאחד מוציאים פחות כסף לאור המשבר הכלכלי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים