"בוסט להיי-טק": תקציב רשות החדשנות יגדל במיליארד שקלים

התקציב, שמהווה חלק מתקציב המדינה, שאושר בממשלה, יעמוד על 2.5 מיליארד שקלים, והגידול ייועד לכמה צעדים ● מה כוללת התוכנית?

קיצוץ? תוספת, לפחות להיי-טק.

תקציב המדינה לשנת 2024, שאושר אתמול (ב') בממשלה, כולל, בפעם הראשונה מזה שנים, תוספת של כמיליארד שקלים לרשות החדשנות, ותקציבה יעמוד על 2.5 מיליארד. התוספות ניתנות לצורך ביצוע כמה מהלכים, שבממשלה קוראים להם "בוסט להיי-טק". מטרת אותם מהלכים היא לתמוך בענף בעקבות ההשפעה של המלחמה עליו ועל האקו-סיסטם שלו.

תקציב רשות החדשנות לא הוגדל מזה כמה שנים, למעט תוספות ייעודיות בתקופות הקורונה ובאירועים מיוחדים נוספים. כעת, כאמור, הוא עולה במיליארד שקלים.

התוספת שאושרה מיועדת בעיקר לסיוע לחברות צעירות, שנפגעו מהמלחמה. במסגרת התוכנית תוקם קרן הזנק חדשה, שתשקיע חצי מיליארד שקלים בשנה בסבבי גיוס של חברות בהשקעות ברמות הסיד, הפרה סיד וה-A, כנגד השקעה פרטית. כמו כן, תוקם קרן יוזמה 2.0, לעידוד השקעות של גופים מוסדיים בקרנות הון-סיכון ישראליות, בהיקף של ארבעה מיליארד שקלים להשקעות למשך חמש שנים.

בנוסף, הוחלט לצאת בקול קורא להקמת כמה חממות חדשות, שאמורות למשוך משקיעים בינלאומיים, ויסייעו להנבטת סטארט-אפים בתחומי הדיפ-טק.

כמו כן, הערוץ המהיר להשקעות, שנפתח עם תחילת המלחמה, בהיקף של 400 מיליון שקלים, יקבל 200 מיליון שקלים נוספים.

תוספת התקציב כוללת גם הפעלת תוכניות כמו הקמת מועדוני אנג'לים, תשעה מרכזי חדשנות ועוד.

"אנחנו נותנים להיי-טק את הבוסט שהוא צריך"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אמר כי "ההיי-טק הישראלי הוא הקטר של המשק ומוביל את הכלכלה הישראלית, ואנחנו נותנים לו בדיוק את הבוסט שהוא צריך בתקופה הזאת".

שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, ציין כי "ההחלטה על הגדלת תקציב רשות החדשנות, שמטרתה עידוד השקעות בהיי-טק הישראלי, חיונית בימים אלה, והיא מסר לתעשייה הישראלית ולמשקיעים הזרים בעולם כולו".

לדברי מנכ"ל הרשות, דרור בין, "ההיי-טק הוא משאב הטבע שלנו ואנחנו נחושים לעשות את כל מה שנדרש על מנת להבטיח את עוצמתו. היכולת של הכלכלה הישראלית לצאת המשבר תלויה במידה רבה בכך שייפתחו כאן עוד סטארט-אפים, חברות ההיי-טק ימשיכו לצמוח ולמכור, סטארט-אפים יוסיפו לגייס השקעות, והבסיס האיתן של הכלכלה הישראלית ימשיך להוות עבורה גב ומקפצה גם בעתיד. אנחנו כבר פועלים למימוש התוכניות, בנוסף לפעילות השוטפת של הרשות".

קיצוץ בתקציב משרד המדע

לעומת התוספת לתקציב רשות החדשנות, זה של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה קוצץ. בנוסף להפחתה הרוחבית בהיקף של 6%, שנעשתה לכל משרדי הממשלה, הופחתו 40 מיליון שקלים מתקציב המשרד כתרומה שלו למלחמה. עם זאת, סוכם על תוספת תקציבית של 20 מיליון שקל לפתיחת מרכזי פיזיקה בפריפריה, ועוד 10 מיליון לתחום הבינה המלאכותית.

עוד סוכם על הקמת צוות בחינה מקצועי בראשות המנכ"ל, על מנת לייעל את המחקרים היישומיים. הרעיון הוא להקים קרן מחקרים חדשה ,שתתמוך במחקרים יישומיים באופן מרכזי.

מצב ההיי-טק הישראלי על רקע המלחמה, לרבות התקצוב הממשלתי, יעמוד במרכז ועידת הפסגה של ה-IT וההיי-טק שתתקיים, בהפקת אנשים ומחשבים, ביום א' הקרוב באולם האירועים לאגו בראשון לציון. אחד הפאנלים באירוע יעסוק באתגרי ההיי-טק בנגב ובעוטף עזה. ישתתפו בו נציגי סטארט-אפים שפועלים בדרום ונפגעו מהמלחמה, נציגי רשויות מקומיות בעוטף ונציגי חממות טכנולוגיות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ארתור

    אני חושב ישר על שחיתות של מרכז ליכוד...

אירועים קרובים