יואב צור, לשעבר נס: "נדרש לשבור מוסכמות במיחשוב הבנקאי"

"נדרש לשבור מוסכמות כדי לשנות את המצב בו רוב ההוצאות המיחשוב של הבנקים הולכות לתפעול", אמר צור, לשעבר סמנכ"ל המכירות והשיווק של נס ישראל ● לדבריו, "בעולם המיחשוב הבנקאי יש תחושה שה-IT לא מספק את הסחורה; חמישה בנקים שמפתחים במקביל חמש מערכות IT - מההתחלה ועד הסוף"

"רוב הוצאות המיחשוב בבנקים הולכות לתפעול. כדי לשנות את המצב הזה יש לשבור מוסכמות בעולם המיחשוב הבנקאי", כך אמר יואב צור, לשעבר סמנכ"ל המכירות והשיווק של נס ישראל.

צור דיבר בכנס SMART Finance. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך שלשום (ג') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה והנחו אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, ואבי שלום, יועץ מיחשוב בכיר.

לדברי צור, "כמו שיש אנומליה בעולם הפיזיקה, כך גם בעולם הבנקאי. בכיר באחד הבנקים דיבר על הצורך לצמצם את כוח האדם ולבטל פרויקטי מיחשוב. המפקח על הבנקים מאיים בעליית הדרישות להלימות הבנקים. עלויות המיחשוב גבוהות ואף הולכות ועולות לאורך השנים, ולצידן עלויות השכר".

הוא ציין, כי "כיום, לאחר המיקוד הראשוני של המחאה החברתית בדיור ובמוצרי צריכה כמו קוטג', ולאחר הרפורמה של כחלון בסלולר, הפוקוס בציבור ובתקשורת עובר בהדרגה לעמלות הבנקים. יש על הבנקים הצטברות של לחצים: מהציבור, מהבעלים, שרוצים רווחיות, ועקב ההאטה בשווקים בחו"ל. ועדות שונות יטפלו בעמלות – מה שיפגע בהכנסות של הבנקים. הטייקונים חווים משבר פיננסי ומבצעים תספורות. הבנקים לכודים בעקבות הסכמים קיבוציים של העובדים. יושבי ראש הבנקים מקבלים בונוסים ענקיים, אם כי לא מדובר בסכומים לא חריגים. נדרש לטפל בכל אלה. התחרות קיימת ונדרשת התייעלות".

צור הוסיף ש-"בעולם המיחשוב הבנקאי יש תחושה שה-IT לא מספק את הסחורה. יש חמישה בנקים שמפתחים במקביל חמש מערכות IT – מההתחלה ועד הסוף. הן עצמאיות, שונות זה מזו ומתקדמות יחסית. השירותים שלהן חדשניים אולם הם ישנים מבחינה טכנולוגית והמערכות דורשות תחזוקה".

"אצלנו, כל בנק הוא סופרמרקט", אמר צור. "הוא עושה הכול: ייעוץ, ביטוח והלוואות. המערכות דומות מאוד, ברוב המקומות התהליכים דומים. היו ניסיונות להתמודד עם התופעה של מיקור-חוץ, הוא לא תפס כמודל בעולם הבנקאות וכיום, חלק מהפעילויות שהוצאו חוזרות לבנקים עצמם. אין ירידה בעלויות. יש בנקים שמנסים להוריד תעריפים, למשל על ידי ניסיון להעסקת נשים חרדיות ב-IT. ב-2011 לא היה גידול בהוצאות הבנקים על IT. זה לא מספיק – הצורך האמיתי הוא לרדת מדרגה".

חנן קרביץ, מהנדס יישומים בכיר בסיסטמטיקס. צילום: קובי קנטור"מה שדרוש הוא שבירה של מוסכמות", סיכם צור. "רוב הוצאות המיחשוב הולכות על תפעול. עולה השאלה אולי המודלים של בנק כמו איגוד, ש-'רוכב' על תשתיות ה-IT של בנק לאומי, ויהב, ש-'יושב' על אלה של בנק הפועלים אינם חריגים היסטורית ואולי כדאי גם לבנקים אחרים לאמץ אותם. כך מושגת התייעלות טובה יותר, ניתן לחסוך כמעט רבע מסך כל הוצאות ה-IT ויש הפחתה של הסיכון התפעולי. צריך לראות האם הרגולטור יסכים לכך".

"סביבת פיתוח לעולם הפיננסי"
חנן קרביץ
, מהנדס יישומים בכיר בסיסטמטיקס, ציין שהחברה נוסדה ב-1979 ומונה כ-100 עובדים. הוא הוסיף שהיא מייצגת, בין השאר, את Mathworks, שיש לה את Matlab – כלי פיתוח מוכנים לעולם הפיננסים. "מדובר בסביבת פיתוח בעולם ההנדסי שמתאימה במיוחד לסביבה הפיננסית", אמר. "זו סביבת פיתוח אינטראקטיבית, לניתוח כמותי של מידע, עם יכולות גרפיות מתקדמות להצגתו ולבניית והפצת יישומים למשתמשי הקצה".

הוא ציין שסביבה זו הוטמעה ב-Swiss re, חברת ביטוח משנה שווייצרית, וסיפקה כלים לניתוח סיכוני אסונות טבע. לדבריו, "סביבת הפיתוח נמצאת בשימוש נרחב במגזר הפיננסי בארץ, כמו גם בחו"ל. זו סביבה נוחה ואינטואיטיבית, שמייתרת את הצורך לפתח הכול מאפס. היא מאפשרת בניית פתרון ייחודי לעסק ומספקת גישה מהירה וקלה למידע, לצד יכולת לעבד אותו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים