גוידו פרדו רוקואס, פיליפס מדיקל: המדען הראשי חייב להגדיל את העידוד למרכזי פיתוח

ההיי-טק הישראלי זקוק להשקעות זרות כמו לחמצן, אומר רוקואס - מנכ"ל פיליפס מדיקל סיסטמס טכנולוג'יס בחיפה, לקראת הכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ● "אנחנו מעסיקים מאות מהנדסים וכיום מגייסים כמה עשרות מהנדסים נוספים, אבל בלי עידוד משמעותי מצד המדען הראשי, יהיה לנו קשה יותר להתמודד על ההשקעות הזרות" ● עם זאת, הוא מאמין שלמרות האתגרים והאיומים מהמזרח הרחוק, לישראל יש יתרונות שאין במקומות אחרים

על רקע התחרות מהמזרח הרחוק, המכה ללא רחם בחברות טכנולוגיה מכל העולם, ופזילת המשקיעים הזרים לעבר הפיתויים שמוצעים להם בהודו ובסין, בולטת תעשיית המכשור הרפואי כעוגן חשוב להיי-טק הישראלי. בשיחה עם אנשים ומחשבים לקראת הכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, מסביר גוידו פרדו רוקואס – מנכ"ל פיליפס מדיקל סיסטמס טכנולוג'יס בחיפה ויו"ר פורום המיכשור הרפואי באיגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, את היתרונות המהותיים של תעשיית הטכנולוגיה הישראלית בתחום המכשור הרפואי, אבל גם מזהיר, כי בלי עידוד משמעותי מצד הממשלה, היתרונות הללו עלולים להתמסמס.

"אנחנו מעסיקים מאות מהנדסים וכיום מגייסים כמה עשרות מהנדסים נוספים", אומר רוקואס, "אבל בלי עידוד משמעותי מצד המדען הראשי, יהיה לנו קשה יותר להתמודד על ההשקעות הזרות. סין והודו מציעות סכומי עתק לענקי היי-טק שמקימים בתחומן מרכזי פיתוח, ויש להן שוק יעד אדיר שמעדיף מוצרים מפיתוח מקומי. ישראל, לעומת זאת, מציעה השתתפות במיליוני דולרים בודדים, בלי שוק יעד משמעותי, והרבה מאוד מגבלות על תוצרי הפיתוח".

מנהל בכיר בחברה גלובלית צריך לבחור האם להשקיע במזרח ולקבל הטבות מפתות, או בישראל, שאמנם מציעה יתרונות טכנולוגיים, אבל גם השקעות קטנות יחסית שכרוכות בכאב ראש לא קטן. "יהיה לי הרבה יותר קל לשכנע מנהל כזה להשקיע כאן, אם המדען הראשי ישקיע דולר, מול כל דולר שמשקיעה החברה הבינלאומית, ויסיר את המגבלות על המכירות", אומר רוקואס.

הטענה הרווחת היא, שישראל כמעט לא קוטפת את פירות ההשקעה במרכזי הפיתוח הזרים, בגלל העברת תוצריהם לחו"ל ומכאן ההתניות. לדבריו, "חברות בינלאומיות משקיעות עשרות רבות של מיליוני דולרים בכל מרכז פיתוח. קשה מאוד להסביר להן למה מדינה שמשקיעה כל כך מעט מכתיבה להן תנאים ומגבלות. התנאי היחיד צריך להיות העסקת מספר מסוים של מהנדסים בתוך שנתיים והגדלת היקפי הייצור בישראל. צריך לזכור שחברות יציבות שהסיכון להישרדותן נמוך, תורמות לתעסוקה הרבה יותר מחברות קטנות בסיכון גבוה".

אף שרוב החברות מעדיפות להעביר את הייצור למזרח אסיה, רוקואס אומר, כי בתחום המכשור הרפואי המצב שונה. "תעשיית המכשור הרפואי מייצרת מגוון רחב של מוצרים שכל אחד מהם מיוצר בכמויות קטנות יחסית לאלו של הכרטיסים האלקטרונים או מערכות לתעשיית המכוניות", הוא מסביר. "אין כאן מאסות גדולות שמיוצרות בזול, במזרח. פרט לכך, תעשיית המכשור הרפואי זקוקה לייצור מתוחכם. לכן, אם המדינה תיצור את התנאים המתאימים, אפשר יהיה להקים מערכי ייצור בארץ ולהגדיל את הייצור הקיים".

יתרון נוסף טמון, לדבריו, בהתפתחות התעשיות הנלוות, שמעסיקות פי שניים ושלושה יותר עובדים, כולל מיקור-חוץ, בדיקות תוכנה וכו', כמו גם מסעדות, מוניות ועוד.

בראש רשימת היתרונות שמציעה ישראל בתחום המכשור הרפואי, מונה רוקואס את השילוב הנדיר בין סוגים שונים של טכנולוגיות, יחד עם רופאים שמגדירים את הצרכים הקליניים העתידיים. "השילוב הזה מאפשר לפתח כאן מערכות מורכבות, שנדיר למצוא כמותן במדינות אחרות", הוא אומר. "גיוון אימג'ינג (Given Imaging), לדוגמה, משלבת כמה מצלמות ממוזערות עם משדר משוכלל, יכולת מינייטוריזציה, סוללה, ומקור אור, והכול תוך מניעת פגיעה במערכות העיכול והתמקדות בדברים שהוגדרו כחשובים על ידי גסטרואנטרולוגים.

"מרכז הפיתוח של פיליפס מדיקל בחיפה מפתח את הדור הבא של מערכות ה-CT של פיליפס העולמית, כולל מפת הדרכים של המוצרים עד 2020. גם כאן יש צורך בשילוב מגוון רחב של טכנולוגיות בהן פיסיקת מצב מוצק, אלקטרוניקה שמאפשרת לעבוד עם אותות בגודל מיליארדית האמפר, ותוכנות עיבוד תמונה מתקדמות, בשילוב עם רופאים שמגדירים את הצרכים העתידיים. יתכן שבמקומות אחרים בעולם ניתן למצוא את כל אחת מהטכנולוגיות הללו בנפרד, אבל השילוב, כאמור, יוצר את המערכות המורכבות שמהוות יתרון חשוב של ההיי-טק הישראלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים