משה קפלינסקי, מנכ"ל בטר פלייס: "דלק זה פאסה – אנו הולכים לייצר את הבסיס לתחבורה אחרת"

"חייבים להפסיק את ההתמכרות של העולם המערבי החופשי למדינות ספקיות הדלק, שאינן שייכות לעולם זה, וחלקן מסייעות לטרור", אמר מנכ"ל בטר פלייס ותיאר כיצד תעבוד ישראל בעוד שנתיים עם מכוניות חשמליות ברחבי המדינה ● מאיר ניסנסון, מנכ"ל יבמ ישראל: "לצד אתגר הקיצוץ בהוצאות, ארגונים חייבים להתאים את עצמם למצב החדש, להתחדש - על מנת לעמוד במימוש אותם אתגרים"

"מדינת ישראל מייבאת 80 מיליארד ליטרים דלק בשנה. כל אזרח 'שותה' בממוצע שני ליטר דלק ביום, יותר מחלב ומקולה. אנו מכורים לדלק. גם כששילמנו שבעה שקלים לליטר דלק הופתענו לגלות שצריכת הדלק עלתה ב-9%, משמע – אנו מכורים. אנו הולכים לשנות מצב זה ולייצר את התשתית לתחבורה אחרת", כך אמר אלוף (מיל') משה קפלינסקי, מנכ"ל בטר פלייס.

קפלינסקי היה אחד הדוברים בכנס שערכה יבמ ישראל היום (ה'), באולם האירועים סטוקו בתל אביב. הכנס, "ממשבר לצמיחה – מערכות מידע כמנוף", נערך בהפקת אנשים ומחשבים, בהשתתפות יותר ממאה מנמ"רים ומנכ"לים בכירים במשק. מוטו הרצאתו של סגן הרמטכ"ל לשעבר היה "דלק זה פאסה, העתיד הוא ירוק".

לדברי קפלינסקי, ההכנסות ממכירת הדלק בעולם מגיעות למדינות שהן ברובן לא ידידותיות למערב החופשי. כך, אמר "חלק ניכר מההכנסות מגיע לעולם שבחלקו תומך בטרור ועלול להפוך לשחור יותר. שעון החול הולך ואוזל". יזם בטר פלייס, שי אגסי, אמר קפלינסקי, בחן כיצד ניתן לסיים מצב עולמי לא תקין זה. המסקנה: החלפת תחבורה מבוססת דלק, בכזו מבוססת חשמל.

הדברים אינם מסובכים, אמר קפלינסקי, "ניתן לעשותם כבר מחר בבוקר. יש צורך דחוף להיגמל מנפט". הוא אמר, כי החברה שבראשותו לא תייצר מכוניות, אלא תהיה בקשר עם חברות מכוניות, כשכבר כיום הם בקשר עם רנו וניסאן. המכונית, אמר, תכיל סוללה שתאגור חשמל. סוללות, הסביר קפלינסקי, עשו קפיצות מדרגה בשנים האחרונות. גם את הסוללות, ציין, אין בכוונתם לייצר.

כך, הסביר, יש צורך למצוא פתרון שבו כלי הרכב, העומדים בממוצע 22 שעות ביממה, ייטענו אותה עת. הפתרון לכך הוא עמודים שיימצאו בכל מקום ובהם יוכלו בעלי המכוניות להטעין בכל מקום ובכל זמן את הסוללות. חוץ מעמדות הטענה, אמר, "נפרוס 120 תחנות בהם ניתן יהיה להחליף את הסוללות, אלו יהיו ברובם בתחנות דלק".

ניהול הרשת, אמר, הוא מרכיב חשוב. כך, אמר קפלינסקי, על עמוד ההטענה להיות "טיפש" ולא מחשמל, כדי שניתן יהיה לעשותו בטיחותי מחד, ולערוך את החשבונות הכלכליים הנדרשים. במכונית, ציין יהיה מחשב שיתכנן את הנסיעות העתידיות למול מצב הטעינה של הסוללה.

בטר פלייס, סיכם, תשיק את המערך ב-2011. החברה מתכוונת עד סוף 2010, לפרוס 100 אלף נקודות הטענה בארץ, ועוד 100 תחנות החלפה בפריסה ארצית. הוא סיים בציינו, כי המודל המיושם בארץ, מועתק בימים אלה גם לארצות אחרות. "עלות נסיעה במכונית חשמלית היא מחצית מזו שבמכונית הנוכחית. היעד שלנו הוא שבארץ ב-2020 רוב המכוניות תהיינה חשמליות", סיכם.

"להתמודד עם הצונאמי"

את הכנס פתח מאיר ניסנסון, מנכ"ל יבמ ישראל, שאמר, כי "אין ספק שכולנו נדרשים להתמודד היום עם הצונאמי הכלכלי. צריכים להילחם ולבצע שינויים דרמטיים". אלו, אמר ניסנסון, נחלקים לשניים. הראשון, קיצוץ בהוצאות. השני, שהיום הוא הרבה יותר חשוב, הסביר, הוא "להתאים את עצמנו למצב החדש, להתחדש – על מנת לעמוד במימוש אותם אתגרים".

לדברי ניסנסון, "אין ספק שלאחר שהצונאמי הכלכלי יסתיים, העולם לא יהיה אותו דבר. השוק יהיה שונה לגמרי וכל אחד בארגונו יצטרך להתנהג בצורה שונה, ויצטרך לבנות מודל עסקי שונה לגמרי". הוא הביא לדוגמה את השינוי הדרמטי אותה ערכה יבמ בתחילת שנות ה-90', אז היא חוותה הפסדים שנתיים של שמונה מיליארד דולרים, ונאלצה לצמצם את כמות כוח האדם שלה במחצית. "מה שהציל את יבמ, אמר, "זה שהיא ידעה להתחדש. לא רק שלא קצצנו את הוצאות המו"פ, אלא השקענו סכומים דמיוניים של כסף בשינוי המודל העסקי שלנו, במעבר לשירותים". הוא סיכם באומרו, כי במשבר, לצד הקיצוץ בהוצאות, נדרשת התחדשות מתמדת.

נחום זיסמן, מנהל הפיתוח העסקי ביבמ ישראל, פירט התהליכים שלקוחות יכולים לבצע במצב הנוכחי על מנת להתייעל. תחזוק מערכות ה-IT בארגונים, אמר, צורך 70% עד 80% מעלויות ה-IT. רק 20% מההוצאות של המיחשוב מספקים לארגונים את היכולת להיות תחרותיים ונבדלים.

האתגר, הסביר, הוא "הקטנת התחזוקה והגדלת החלקים שעימם ארגון ישיג את יעדיו ויהיה ערוך לתקופה הנוכחית, וינצל את ההזדמנויות שתהיינה בתום המשבר". הוא סיכם בציינו, כי "בעת הזו נדרש לבחון מהי ליבתו העסקית של הארגון, בה יש להתמקד. בשאר – מומלץ להיעזר במיקור חוץ לסוגיו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים