יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אמנון כהן: "יש להגביר את אבטחת המאגר הביומטרי"

בדיון על המאגר הביומטרי שהתקיים היום (ג'), בשיתוף עם ועדת המדע והטכנולוגיה, דרש כהן ממשרדי הממשלה תשובות לגבי הסכנה האפשרית של זליגת מידע מהמאגר הביומטרי, שתוצאותיה, לדבריו, יהיו קשות הרבה יותר מהחשיפה של מאגר המידע של מרשם האוכלוסין, שפוענחה לאחרונה ● ח"כ ניצן הורוביץ: "מאגרי המידע של המדינה מופקרים ופרוצים באינטרנט, ולתת לאותם גורמים ממשלתיים שנכשלו פעם אחר פעם באבטחת מידע, עוד מידע יותר רגיש, נראה לי חסר אחריות ומסוכן" ● מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אמנון בן עמי: "המאגר הביומטרי הוא הפתרון ולא הבעיה"

"יש להגביר את אבטחת המאגר הביומטרי נוכח הקלות הבלתי נסבלת של זליגת מידע ממשרדי הממשלה ואוזלת ידה של המשטרה", בדברים אלו סיכם ח"כ אמנון כהן (ש"ס), יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, את הדיון על המאגר הביומטרי שהתקיים היום (ג'), בשיתוף עם ועדת המדע והטכנולוגיה.

כהן דרש ממשרדי הממשלה והיחידות השונות תשובות לגבי הסכנה האפשרית של זליגת מידע מהמאגר הביומטרי, שתוצאותיה, לדבריו, יהיו קשות הרבה יותר מהחשיפה של מאגר המידע של מרשם האוכלוסין, שפוענחה לאחרונה.

"התשובות שקיבלנו ממשרדי הממשלה כמו משרד הרווחה, ממנו זלג המידע בעבר, אינן מספקות, בלשון המעטה", אמר כהן. לדבריו, "אין בדיקה מדוקדקת של עובדי מיחשוב המגיעים מבחוץ ואין ודאות שמידע רגיש לא ייגנב ולא יועבר".

כהן הביע גם אכזבה קשה מאוזלת ידה של המשטרה, שבחרה לסגור את התיק בנוגע לגניבת מאגר המידע של מרשם האוכלוסין ב-2006 בגלל מחסור בידע ומשאבים. "לא ייתכן שהמשטרה לא תשקיע את כל המשאבים הנדרשים בחשיפת עבריינות קשה כגון זו, המסכנת את אזרחי המדינה ואת בטחונה. זוהי תעודת עניות למשטרה, שמי שחשף את הגנבים לבסוף היו אנשי הרשות למשפט וטכנולוגיה במשרד המשפטים, רשות חדשה ומצומצמת הרבה יותר ממשטרת ישראל מבחינת כוח אדם ומשאבים".

כהן קרא למשרדי הממשלה לפעול בהקדם להגברת היעילות של אבטחת מידע במשרדיהם, והביע תקווה כי פרטי המאגר הביומטרי לא יועברו אליהם בשום מקרה, "כדי שלא נסתכן בזליגתם באופן בלתי אחראי".

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ רונית תירוש (קדימה), אמרה כי "הפיתויים שבפניהם יצטרכו לעמוד גם עובדים מתוך המערכת הקשורים למאגר הביומטרי, יהיו גדולים מאוד ויש להבטיח כי לא יוכלו להתפתות והמאגר לא יהיה בסכנת דליפה". תירוש הוסיפה, כי בכוונת הוועדה להמשיך ולעסוק בנושא עד לאבטחה מוחלטת של המידע.

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אמנון בן עמי, אמר כי המאגר הביומטרי והתיעוד החכם המתוכננים לקום בקרוב הם "הפתרון ולא הבעיה לחששות שמעלים חברי הכנסת". לטענתו, המאגר של תצלומי הפנים וטביעות האצבעות ימנע רבבות מקרים של גניבות תעודות זהות ודרכונים המתרחשים מדי שנה. "לכל אדם אחד תהיה רק זהות אחת בזכות המאגר ולא תתאפשר "גניבת זהות", אמר בן עמי.

בן עמי הסביר, כי במאגר ישמרו רק טביעות האצבע וצילום תווי הפנים ללא שמות, מספרי תעודות זהות או כל נתון אחר, כך שגם אם המאגר ידלוף, המידע הגולמי יהיה בלתי שמיש וחסר תועלת לגנבים. לדבריו, ללא מאגר, אין ערך לתיעוד החכם מאחר ורק באמצעותו ניתן יהיה לשלול זהות כפולה או גנובה.

ח"כ פרופ' אריה אלדד (האיחוד הלאומי), הביע תמיכה בהקמת המאגר הביומטרי, וטען כי אין טכנולוגיה נטולת סיכונים, אך לדבריו "יש לבדוק את הבלמים לפני שנותנים לרכב חדש לעלות על הכביש". ח"כ אלדד ציין כי המאגר הביומטרי והתעודות החכמות ימנעו את המצב הקיים היום בו מסתובבות בישראל כ-350,000 תעודות זהות מזויפות באמצעותן מצביעים בבחירות, כמות השווה לכעשרה מנדטים.

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), אמר כי למרות הדיונים הארוכים שנערכו לפני אישור חוק הביומטרי, הפענוח האחרון של גניבת המידע של מרשם האוכלוסין מהווה עוד איתות אזהרה למערכת. "הוכח כי מאגרי המידע של המדינה מופקרים ופרוצים באינטרנט, ולתת לאותם גורמים ממשלתיים שנכשלו פעם אחר פעם באבטחת מידע, עוד מידע יותר רגיש, נראה לי חסר אחריות ומסוכן", אמר ח"כ הורוביץ.

מנהל אגף מערכות מידע במשרד הרווחה, אריק שייב, הודה בדבריו כי אמצעי אבטחה משוכללים מבחינה טכנולוגית, לא יעזרו כשמעורב הגורם האנושי המונע לעשות עבירה פלילית ולהדליף את המאגרים. לדבריו, גם במשרד הרווחה, כמו במרבית משרדי הממשלה, עובדי המיחשוב הם עובדים חיצוניים והבדיקות והמעקב עליהם, מוגבלים.

ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), הציע, לנוכח הגילויים החדשים, לדחות את הפיילוט הקרוב של המאגר הביומטרי, עד להשלמת אבטחת המידע ברמות גבוהות יותר.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    גופים ממשלתיים ואבטחת מידע... פשוט מושגים סותרים

אירועים קרובים