הפנטגון: הרשתות החברתיות ישמשו ככלי נשק בשדה הקרב העתידי

מחלקת ההגנה הקצתה 42 מיליון דולרים לטובת הפיתוח והטילה את ביצוע הפרויקט על הסוכנות לפרויקטי מחקר ביטחוני מתקדמים ● בפנטגון מצפים כי ניתוח של רשתות חברתיות יספק תובנות ורמיזות לגבי התקוממויות עתידיות, כשהן רק בשלבי הבניה הראשונים שלהן ● בין הכלים שיידרשו לפתח לטובת מערכות אלו הם: רמזים לשוניים, דפוסי הפצת מידע, ניתוחי בינה רשתית, כריית מידע של דיעות ומעקב אחר רגשות המובעים ברשתות החברתיות

הפנטגון מפתח תוכניות לשימוש ברשתות חברתיות דוגמת פייסבוק (Facebook) וטוויטר (Twitter), כמשאבים וכלי נשק בסכסוכים ומלחמות בעתיד. לטובת הפיתוח הקצתה מחלקת ההגנה 42 מיליון דולרים לנושא. את הפרויקט תבצע הסוכנות לפרויקט מחקר ביטחוני מתקדם, DARPA.

על פי הודעת מחלקת ההגנה, "רשתות חברתיות ישנו את מהותם של שדות הקרב בדיוק באותו אופן בו עשו זאת הטלגרף, הרדיו והטלפון". אנליסטים ציינו, כי אנשי הפנטגון פוחדים "להיתפס עם המכנסיים למטה", משמע לא ערוכים לקראת כניסת עידן הרשתות החברתיות לשדה הקרב העתידי. כמה ממטרות התכניות שהחלו בפיתוחן נמסרו לידי מפתחים פוטנציאליים, ויוצגו בשבוע הבא בכנס בארלינגטון, במטה המשרדים של המחלקה לתכנון חוזים במגזר הביטחוני במחלקה.

על פי האנליסטים בעיתונות הטכנולוגית בארה"ב, ככל שהרשתות החברתיות מקבלות נפח ומשקל סגולי רב יותר, לא רק בהיבט החברתי שלהן, אלא בפעילויות נרחבות, דוגמת הפגנות המחאה באיראן ובמצרים, צבא ארה"ב רוצה לקבל מערכות IT עם יכולות לעקוב ולנתח את התעבורה ברשתות אלה, ואת היעד ואופן הפצתן.

כך, מצפים בפנטגון כי ניתוח שכזה יספק תובנות ורמיזות לגבי התקוממויות עתידיות, כשהן רק בשלבי הבניה הראשונים שלהן, האם מרי אזרחי כלשהו הוא אמיתי או שמא הוא נעשה על ידי קבוצת זרים המזייפת את הקורה בשטח, ועוד. בין הכלים שיידרשו לפתח לטובת מערכות אלו הם: רמזים לשוניים, דפוסי הפצת מידע, ניתוחי בינה רשתית, כריית מידע של דיעות ומעקב אחר רגשות המובעים ברשתות החברתיות.

עוד מצפים במחלקת ההגנה שיפותחו כלים למשלוח הודעות-נגד, בצורה שתשפיע על ההמונים ברשת. מומחים ציינו כי כל הפעילויות הללו, לכשיקרו, יגבירו את הזיהום ברשת ויביאו למצב בו היכולת לדעת מהם מסרים ותעבורות אמיתיים מול מזוייפים – תקטן.

אחד האנליסטים מתח ביקורת על המכרז האמור, וציטט את האדמירל צ'סטר וויליאם נימיץ, מי שהיה מפקד הכוחות האמריקאיים ובעלות הברית בחזית האוקיינוס השקט במלחמת העולם השניה, שאמר ב-1948 כי "עירוב הטכנולוגיה בשדה הקרב, כמו בהכנסתה לכל מקום אחר, מביא לפישוט כמה מהנתונים ולסיבוך ועוד מורכבות של כל השאר".

סוכנות DARPA ידועה בדעות העצמאיות והלא-קונפורמיות של אנשיה, ובכך שהעובדים שלה אוהבים לעשות דברים שהם באמת "מחוץ לקופסה". אחד הפרויקטים שלה שפורסמו הוא פיתוח כלי רכב לא מאויש לשדה הקרב. תקציב הסוכנות עתיר משאבים, ההיתכנות של הפרויקטים שלה נמוכה ביותר, יש האומרים כי היא עומדת על פחות מ-10%, וממילא – רוב הפרויקטים שלה חסויים ומכוונים לצאת נגד המגמות העיקריות המדוברות בשדות הטכנולוגיים השונים.

בינואר 2010 פורסם כי ארצות הברית מפתחת רשת וירטואלית עולמית, שתשמש כמעין מטווח ויבוצעו בה הדמיות של לחימות קיברנטיות. הרשת עתידה לסייע ליירוט המתקפות ולבצע פעילות נגד. בימים אלה החלו האמריקנים בשלב השני בתכנון הרשת. עד עתה, נחתמו במסגרת הפרויקט חוזים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. הסוכנות היא שמבצעת אותו.

הפרויקט, המכונה NCR (ר"ת The National Cyber Range – "המטווח הקיברנטי הלאומי") נועד להאיץ את ההטמעה של מערכות אבטחת מידע קיברנטיות. הוא מהווה חלק מיוזמת CNCI – היוזמה האמריקנית הלאומית הכוללת לאבטחת מידע קיברנטית, שהושקה בארצות הברית ב-2008.

באתר DRAPA נכתב בצמצום על הפרויקט, כי "הוא חלק מהיוזמה החדשה של הממשל לעולם הקיברנטי, והסוכנות תתרום את חלקה בייצור משאבים איכותיים וכמותיים לטובת הנושא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים