יועץ התקשורת מיקי ברקאי: הבנקים הטילו חרם בלתי רשמי על כניסת מפעילים סלולריים נוספים

ברקאי אמר את הדברים על רקע החלפה שלישית של הזוכה השניה - בנוסף למירס, במכרז למפעיל סלולרי חדש, לאחר שקבוצת אקספון וקבוצת סלקט נפסלו בשל אי יכולתם להשיג ערבות מבנק ישראלי ● עם זאת, הוסיף ברקאי: "אני תומך בעמדת משרד התקשורת שדורש, כי הערבות תינתן על ידי בנק ישראלי. ניסיון לחלט את הערבות הזו מבנק זר היה מעורר בעיות משפטיות לא קלות"

מיקי ברקאי, יועץ מערכות תקשורת

הדרך למפעיל סלולרי חמישי רצופה חתחתים, כך גילו השבוע אנשי משרד התקשורת שנאלצו לבטל את זכייתה של חברת סלקט, לאחר שזו לא הצליחה להשיג את הערבות הדרושה לפי תנאי המכרז בתוך 45 יום. הביטול הגיע לאחר שהזוכה המקורית – אקספון, כשלה באותו הסעיף בדיוק. הזוכה הבאה בתור, גולן טלקום, תצטרך להשיג את הערבות שהציעה במכרז כ-360 מיליון שקלים עד סוף אוגוסט. עד כה, החברה היחידה שהצליחה להשיג את הערבות שהציעה כ-700 מיליון שקלים היתה מירס.

יועץ התקשורת מיקי ברקאי אמר בשיחה עם אנשים ומחשבים, כי הבעיה נעוצה בחרם בלתי רשמי שהטילו הבנקים על הכנסת מפעיל סלולרי נוסף על הקיימים, כאשר מה שהקל על מירס לקבל את הערבות היתה העובדה שמדובר למעשה במפעיל קיים שמקבל אפשרות להרחיב פעילות.

"אני תומך בעמדת משרד התקשורת שדורש, כי הערבות תינתן על ידי בנק ישראלי. לדעתי הדרישה הגיונית, ניסיון לחלט את הערבות הזו מבנק זר היה מעורר בעיות משפטיות לא קלות. למשל, במידה ויתנהל משפט, באיזה מקום הוא יתנהל ועל פי אילו חוקים? לכן הגיוני בעיניי שהדרישה היתה לערבות ישראלית. למעשה סלקט הציגה ערבות של בנק זר, כלומר היה קל יותר לבנק ישראלי לתת ערבות כנגד הערבות הזרה הזו ואז היו מתקיימים כל תנאי המכרז. העובדה שחברה אחת לא הצליחה בכלל להשיג ערבות ושחברה שנייה לא הצליחה להפוך ערבות זרה לערבות מקומית, מעלה חשש שהבנקים הישראלים לא רוצים לשתף פעולה עם המהלך של משרד התקשורת".

למה שהבנקים יסרבו?
"יכולות להיות מגוון סיבות, החל מאינטרסים זרים שמשפיעים על שיקולי הבנקים, או שהם פוחדים לראות פגיעה בהכנסות של המפעילים הקיימים שמטבע הדברים הם לקוחות גדולים של הבנקים".

האם הורדת סכום הערבות יכול לעזור?
"השאלה היא איך עושים זאת. קבוצת גולן נמצאת עם ערבות שהיא בערך חצי מאלו שלפניה, כך שאפשר לקוות שיהיה לה קל יותר לממש את הערבות ואז יש סיכוי גדול יותר שהיא תצליח להתקדם לשלב המימוש. אם המהלך הזה ייכשל וגם קבוצת גולן לא תצליח לעמוד בתנאי המכרז המשמעות הברורה היא כשלון המכרז.

המכרז לא נמדד על ידי כוונות הטובות אלא על ידי התוצאות שלו. צריך לזכור שגם כאשר חברה מציגה ערבות היא צריכה לבצע השקעות ניכרות בהקמת רשת, במכשירים, בשירות לקוחות, על כל מה שמשתמע מזה, כלומר ההוצאה שלה נאמדת בכמיליארד שקל בנוסף על הערבות שהיא צריכה להציג. החברה מחויבת על פי תנאי הרישיון להגיע ל-7% חדירה בתוך שלוש שנים. הערבות הזו תופקע על ידי משרד התקשורת אם החברה לא תעמוד ביעדים הללו, כלומר, אם החברה תהיה מסוגלת ליצור תחרות אמיתית בשוק, גם הערבות תישאר בידיה ולא תשולם.

אני רוצה גם במקרה זה לשבח את משרד התקשורת שמציב פה מטרה צרכנית של חדירה של מתחרה חדש לשוק, והמנגנון שבאמצעותו הוא רוצה להבטיח את זה זו אותה ערבות".

מילא מירס, שיש לה כבר בסיס לקוחות, אבל האם לקבוצת גולן יש סיכוי להגיע ל-7%?
"קבוצת גולן מציגה רקע של חברת פרי בצרפת, רקע תחרותי מאוד כלפי המפעילים הקיימים. הם פיתחו מודל של חבילה משולבת קו טלפון, ערוצי טלוויזיה וחיבור לאינטרנט במחירים שבצרפת היו נמוכים בחצי מהמחירים הנפוצים, ובזה יצרו שוק חדש. אם הם יפעלו בצורה דומה בישראל, זה בוודאי גורם שיעורר את התחרות גם בשוק הסלולר וגם בשווקים נוספים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. בועז

    הטייקונים משתלטים עלינו בכסף שלנו

אירועים קרובים