עיריית גבעתיים השקיעה כמיליון שקלים במיחשוב לשעת חירום לקראת תרגיל "נקודת מפנה 5"

בין הפיתוחים שבוצעו על ידי אגף ה-IT בעירייה, נמנות מערכת GIS - שממפה את כל מבני החירום בעיר ומעבירה דיווחים בזמן אמת, ומערכת שו"ב - המשלבת מצלמות המפוזרות ברחבי העיר ● ד"ר עדי קפליוק, מנמ"ר עיריית גבעתיים ויו"ר פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות: "מערכת הדיווחים בין הרשויות לרח"ל מבוססת על ניירת. מן הראוי שהלקח יילמד במהירות"

עיריית גבעתיים, המשרתת כ-55 אלף תושבים, השלימה בימים אלה השקעה בהיקף של כמיליון שקלים במיחשוב וטכנולוגיה לשעת חירום – כך נודע לאנשים ומחשבים. בתרגיל "נקודת מפנה 5" שנערך הבוקר (ד') בכל הרשויות המקומיות, נוסו בהצלחה מספר יישומים שפותחו במיוחד לשעת חירום ופועלים במקלט עירוני באזור התעשיה הדרומי של העיר.

לדברי ד"ר עדי קפליוק, מנמ"ר עיריית גבעתיים ויו"ר פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות, "למרבה הצער יש מעט מאוד רשויות מקומיות שמשקיעות כספים במערכות מיחשוב ומידע לשעות חירום, על מנת לשרת טוב יותר את התושבים בעת אסון". ד"ר קפליוק הוסיף, כי במסגרת ההיערכות של העירייה, הוחלט להעביר את כל פעילות המידע לתושב, כולל המוקד העירוני, למקלט התת-קרקעי המוגן, שמופעל בשעת חירום. במוקד ובמקומות אחרים במתקן הממוגן, פירט קפליוק, פועלים כל המערכות הקריטיות שהרשות זקוקה להם.

"בעת חירום – וזה לא חייב להיות דווקא התקפת טילים על העיר, אלא כל סוג של אסון, דוגמת השריפה בנתניה בשבוע שעבר – כל האגפים הרלבנטיים של העירייה יורדים מיד לכאן וממשיכים לעבוד כרגיל", מסביר קפליוק, שעמד הבוקר בראש התרגיל המשולב עם כוחות ההצלה. עם זאת, הוא טוען, כי יש לא מעט לקחים שיש להפיק מההיערכות והשילוב של מערכות המידע עם הרשויות השונות, ובראשן רח"ל – רשות החירום הלאומית. "לצערי הרב, בחלק גדול מהרשויות מערכת הדיווחים עדיין מבוססת על ניירת – דבר שלא יעלה על הדעת. פה, בגבעתיים, פיתחנו אפליקציית מערכת דואר פנימית סגורה מבוססת אאוטלוק (Outlook), בעזרתה אנו מעבירים דיווחים לכל הגורמים הפועלים בעיר, לרבות צה"ל, אבל ברור שזה לא יכול להיות פתרון ארצי".

בין המערכות שהופעלו הבוקר בגבעתיים היתה גם "שכבת חירום" – מערכת GIS שמסוגלת להציג בשעת חירום את כל המידע הרלבנטי לכל הגורמים בעירייה לגבי מבנה שנפגע. לדברי אלכס רבין, מנהל התקשורת והאחראי על האינטרנט בעירייה, "ביצענו סריקה מדוקדקת של כל המבנים בעיר, כולל מידע על מיגון, חדרי ביטחון ומקלטים, בשיתוף עם חיילי פיקוד העורף. הסריקה הסתיימה לפני כמה ימים, והמידע 'הולבש' על מערכת GIS הנדסית של חברת קומפלוט, שכבר פועלת בעירייה. כעת, ברגע שמתקבל מידע על אסון באחד האזורים בעיר, כל בעלי התפקידים יכולים לקבל בלחיצת כפתור מידע מפורט על כל האנשים שגרים ברדיוס של 50 מטר, כולל פרטים מלאים של כל הדיירים בבניין ובסביבה, גני ילדים ומוסדות וכל פריט מידע אחר שחשוב לכוחות ההצלה".

מערכת אחרת שהוצגה במוקד העירוני של גבעתיים, אבל לא הופעלה בתרגיל היום, היא מערכת שו"ב מתוצרת SMART של חברת תדיראן סקיוריטי. לדברי מוני מור, מנהל המוקד העירוני, המערכת מחוברת אל מערך מצלמות שהוצב בעיר, ובעת אירועים המוניים, ניתן באמצעות המערכת לעקוב בזמן אמת מעל מסכי ענק שהוצבו במוקד העירוני אחר הנעשה באזור, ברזולוציות גבוהות ביותר. לדברי מור, המערכת מאפשרת למקבלי החלטות לעבוד בצורה יעילה ולקבל מידע טוב יותר בזמן אמת. הוא ציין, כי בימי שיגרה המערכת משמשת את המשטרה ואת כוחות ההצלה האחרים ואמר כי היא תשתלב בפעילות הרשות לשיטור עירוני, שתתחיל לפעול בסוף יוני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים