מחקר: חברות ממשלתיות לא מפרסמות באתרים שלהן מידע שהן מחויבות לפרסם על פי חוק

מבדיקה שערכה עמותת שבי"ל, עולה שכ-55% מהחברות שנבדקו לא מפרסמות את התקציב שלהן וכ-60% לא מפרסמות את פירוט ההוצאות שלהן ● חברת החשמל מפרסמת את המידע הרב ביותר, בעוד נתיבי איילון נמצאת בתחתית הרשימה ● גליה שגיא, מנכ"ל העמותה: "ה-'מניות' של הציבור הישראלי כולו מושקעות בחברות אלה, ועל כן - החובה שלהן היא להעמיד את המידע לעיני כל"

חברות ממשלתיות רבות אינן מפרסמות באתרי האינטרנט שלהן מידע המחויב בפרסום על פי חוק חופש המידע, ומונעות בכך מידע חיוני מהציבור – כך עולה מבדיקה שערכה עמותת שקיפות בינ"ל-ישראל (שבי"ל).

הבדיקה בחנה את נגישות וזמינות המידע המצוי באתרי אינטרנט של 13 חברות ממשלתיות: החברה הלאומית לדרכים, החברה לשירותי איכות הסביבה, חברת החשמל, מקורות, חברת כביש חוצה ישראל, נמל אילת, נמל אשדוד, נמל חיפה, נמלי ישראל, נתיבי איילון, נתיבי הגז הטבעי לישראל, רכבת ישראל ותשתיות נפט ואנרגיה. ניתוח הממצאים נעשה על פי 27 קריטריונים שונים, שבחנו את זמינות המידע ואת מידת יכולתו של האזרח לקבל אינפורמציה לגבי פעילותה הכלכלית, הארגונית והסביבתית של כל אחת מהחברות שנבדקו.

המחקר העלה, כי כ-55% מהחברות שנבדקו לא מפרסמות את התקציב שלהן וכ-60% לא מפרסמות את פירוט ההוצאות שלהן. כמו כן, החברות לא העלו מידע לאינטרנט לגבי החריגות בפליטות חומרים בקרב 70% מהחברות שנבדקו.

עוד עולה מהבדיקה, כי רק 46% מהחברות (6 מתוך 13) מפרסמות באתר האינטרנט שלהן את התקציב שלהן ל-2010 ול-2011, שפרסומו מחויב על פי תקנות חוק חופש המידע. החברות שאינן ממלאות אחר דרישות החוק בהקשר זה הן תשתיות נפט ואנרגיה, נתיבי הגז הטבעי לישראל, נמל חיפה, החברה הלאומית לדרכים, החברה לשירותי איכות הסביבה, נמל אילת ונתיבי איילון.

הבדיקה אף מעלה, כי רק 46% מהחברות מפרסמות באתר האינטרנט שלהן דו"ח שנתי של הממונה על חופש המידע, כמתחייב על פי החוק. החברות שאינן ממלאות אחר דרישות החוק בהקשר זה הן נתיבי הגז הטבעי לישראל, החברה הלאומית לדרכים, נמל חיפה, תשתיות נפט ואנרגיה, החברה לשירותי איכות הסביבה, נמל אילת ונתיבי איילון. דו"ח הממונה על חופש המידע כולל בתוכו מידע רב וחשוב, למשל תקציב ושמות הדירקטורים.

בחינת העמדת מידע על איכות הסביבה לעיון הציבור מראה, כי 85% מהחברות פרסמו באתר האינטרנט שלהן את זהות המקור לפליטות שלהן ו-77% פרסמו פרטים לגבי אפיון הפליטה (אוויר, ים, קרקע). עם זאת, כ-70% מהחברות לא העלו פירוט לגבי חריגות בפליטה, ואותו אחוז מהחברות לא פרסם מידע שניתן לעבדו.

החברה שפרסמה את המידע הרב ביותר באתר האינטרנט שלה מבין אלה שנבדקו היא חברת החשמל. אחריה נמצאות, בפער גדול יחסית, חברת נמלי ישראל, כביש חוצה ישראל ונמל אשדוד. את הרשימה סוגרות נמל חיפה, רכבת ישראל, החברה לשירותי איכות הסביבה, נתיבי הגז הטבעי לישראל ונתיבי איילון, שאינן מפרסמות מידע רב, על אף שהחוק מחייב אותן לעשות כן.

גליה שגיא, מנכ"ל עמותת שבי"ל, אמרה, כי "ה-'מניות' של הציבור הישראלי כולו מושקעות בחברות אלה, ועל כן – החובה שלהן היא להעמיד את המידע לעיני כל". היא קראה לחברות הממשלתיות "להנהיג סטנדרט של גילוי נאות, לפחות כמו החברות הציבוריות, ולפעול לתיקון הליקויים באופן מיידי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים