דורון יצחקי, הכללית: "יצירת חדשנות טכנולוגית בארגון דומה לדילוג על מכשולים"

"מערך ה-IT בכללית נדרש להתמודד ולאזן את הסתירה בין הצורך בחדשנות טכנולוגית, כדי לשפר את השירות הרפואי למטופלים, ומנגד, יש לשמור על יציבות תפעולית", אמר יצחקי, ה-CTO באגף המיחשוב של הכללית, בסיור שערך פורום CTO מבית אנשים ומחשבים בשירותי בריאות כללית ● לדבריו, הם בוחנים תדיר כלים וטכנולוגיות חדשים, כדי לראות האם הם מתאימים למערך המיחשוב של הארגון

"מערך ה-IT בשירותי בריאות כללית עוסק ביצירת חדשנות טכנולוגית. הדבר אינו קל ולעיתים נדמה כמירוץ בו יש לדלג מעל מכשולים רבים", כך אמר דורון יצחקי, ה-CTO באגף המיחשוב של שירותי בריאות כללית.

יצחקי דיבר בסיור שערך היום (א') פורום CTO מבית אנשים ומחשבים בשירותי בריאות כללית בפתח תקווה. לדבריו, מערך ה-IT בכללית נדרש להתמודד ולאזן את הסתירה בין הצורך בחדשנות טכנולוגית, כדי לשפר את השירות הרפואי למטופלים, ומנגד, יש לשמור על יציבות תפעולית. "האתגר שלי כ-CTO", אמר יצחקי, "הוא להביא חדשנות לארגון בצורה מאורגנת ומסודרת שלא תפגע ביציבות התפעולית אלא תשרת אותה".

לדבריו, הם בוחנים תדיר כלים וטכנולוגיות חדשים, כדי לראות האם הם מתאימים למיחשוב של הכללית. המטרה בהטמעות שכאלו, אמר, "היא היווצרות של חסכון בעלויות התפעוליות, ייעול תהליכי עבודה, וחוויה משופרת ללקוח עם ערך מוסף".

יצחקי הביא דוגמאות להטמעות של טכנולוגיות חדשניות. הראשונה, אמר, הטמעה של שני כלים לגיבוי ולמניעת שכפול. כלי NetBackup PureDisk של סימנטק (Symantec) הוטמעו ב-800 ממרפאות הכללית, וכלי דטה-דומיין (Data Domain) של EMC, הוטמעו בדטה-סנטר של הכללית. בשל ההטמעות, אמר יצחקי, התקבלה שליטה על תהליכי הגיבוי, זמני הגיבוי קוצרו במאות אחוזים, היקף המידע המשוכפל צומצם ב-90%. כיום, אמר, "יש לנו יכולת שחזור בתוך דקות, חסכנו רכש ותחזוקה של מאות קלטות וכונני קלטות במרפאות, חסכנו מאות שעות עבודה ביום לגיבויים, וקיבלנו נקודת מבט מרכזית עליהם".

הוא סיפר על הקמת תשתית לניהול תהליכי עבודה מבוססי טפסים, מבוססת על נינטקס (Nintex), תוכנה המשמשת לניהול מערכות טפסים מורכבות, ומשולבת עם תשתית ה-SharePoint בארגון. המערכת, אמר, מאפשרת ניהול חכם ומהיר יותר של זרימת המידע בארגון (workflow), תוך תיאום שו"ב של תהליכי מידע פנים-ארגוניים. לדבריו, זו התקנה ראשונה של המערכת בארגון גדול בארץ, שהביאה לשינוי בשיטת העבודה בכללית, ולהתייעלות.

יצחקי הציג פרויקט של שולחן העבודה לרופא, שכלל הטמעת מוצר CCF של מיקרוסופט (Microsoft). "היה קושי במימוש טכנולוגי של הפרויקט", אמר, "אבל אנשי מיקרוסופט סייעו לנו. הגברנו את מודעות המפתחים לרגישות המערכת, וכיום המערכת פרוסה ב-6,000 עמדות".

יצחקי סיים בכללים לאימוץ טכנולוגיות חדשות: "יש לאמץ כשלמוצר ערך משמעותי לארגון; כשהטכנולוגיה משולבת באסטרטגיה העסקית של הארגון; נדרש ספק אמין; כשעלות התפעול של הטכנולוגיה הישנה – גבוהה; כשהארגון בשל לקליטת הטכנולוגיה החדשה. אין לאמץ טכנולוגיה חדשה כשהמערכת קריטית לארגון ויש ספקות לגבי הספק; אם הפתרון לא 'מדבר' עם טכנולוגיות אחרות בארגון; כשהטכנולוגיה גורמת לאי יציבות במערכות ה-IT; כשיש התנגדות בארגון".

יחיאל גפנר, ראש אגף המיחשוב בכללית, אמר במהלך הביקור, כי הכללית הוא ארגון הבריאות הגדול בישראל, והשני בגודלו בעולם, ובאחרונה חצה את רף 4 מיליון הלקוחות, עם נתח שוק של 53%. הארגון, אמר גפנר, מפעיל בישראל 14 בתי חולים, 1,400 מרפאות בקהילה, 54 מכוני רנטגן, 420 בתי מרקחת , 67 מעבדות, 41 מרכזי בריאות לאשה ו-39 מרכזי בריאות לילד. הארגון מונה 36,000 עובדים, ציין, כ-10,000 מתוכם רופאים, ומדי שנה יש 16 מיליון ביקורים ראשוניים אצל רופא, 8 מיליון ביקורים אצל רופאים מומחים ומיליון ביקורים בחדרי מיון.

תקציב הכללית, ציין גפנר, הוא 17 מיליארד שקלים, וה-IT מהווה 1.6% ממנו, יותר מ-270 מיליוני שקלים. התקציב גדל נומינלית, אך לא יחסית, הסביר, "מערך ה-IT מונה 500 עובדים ועוד כמה מאות הם חיצוניים". בהיבט הטכנולוגי, ציין, "המגמה היא לעבור למערכות מרכזיות".

בכללית מותקנות 30,000 תחנות עבודה, 3,500 שרתים – 2,500 מהם במרכז המיחשוב, 3,000 קווי תקשורת ומספרים זהים של מתגים ונתבים, 200 מערכות IT ו-3,000 בסיסי נתונים. מערכת ה-BI, ציין, משמשת 6,000 עובדים. מוקד שירות הלקוחות מטפל ב-15 מיליון פניות בשנה, ולאתר יש 1.5 כניסות בחודש. הוא סיים בציינו כי ה-IT בכללית ניצב בפני שני אתגרים: אינטגרציה של מידע רפואי קליני לקבלת תמונת לקוח אחת, ומתן כמה שיותר שירותי רפואה מקוונים, "עולם ה-IT הרפואי עובר מהפכה", סיכם, "לאחר שהיה די מאחור הרבה שנים".

ד"ר ארנון מקורי הציג את מערכות המידע הדימותי בכללית. המפגש הסתיים בסיור במכון הלב שבבית החולים שניידר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים